המחסור בצ'יפים בתעשיית הרכב מעמיק ורשימות ההמתנה לדגמי מפתח בישראל מתארכות

לקוחות ממתינים לאספקת חלק מהדגמים שבועות וחודשים מעבר לנורמה ובחברות הליסינג קובלים על מחסור באספקה בשל נטיית היבואנים לתעדף לקוחות פרטיים •  השבוע בעולם הרכב 

המחסור בצ'יפים בתעשיית הרכב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
המחסור בצ'יפים בתעשיית הרכב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

המחסור בצ'יפים בתעשיית הרכב הולך ומחריף והשפעתו על שוק הרכב המקומי מתחילה להיות מורגשת מאוד. בשבועות האחרונים קיבלו יבואנים רבים הודעות מהיצרנים על הקטנת כמויות אספקה ודחיות במועדי אספקה של מלאים, שהיו אמורים להגיע לארץ בחודשים יוני, יולי ואפילו אוגוסט.

הדחיות באספקה הן עדיין לא רוחביות ולא מקיפות את הדגמים הנמכרים בשוק בשל רמות מלאי שונות של היבואנים, ובשל נטיית היצרנים להפנות את אספקת הצ'יפים הדלילה לדגמים ספציפיים, בעיקר דגמי פרמיום, שהרווחיות עליהם גבוהה יותר. בנוסף קיימים בארץ מספר מותגים שהיבואנים בישראל הצליחו לקבל בהם עדיפות על פני שווקים אחרים.

בענף הרכב מעריכים כי המחסור בחברות הליסינג צפוי להחריף

אולם בדגמי מפתח רבים שמיובאים ארצה, הן פרטיים והן מסחריים, לקוחות חדשים שמזמינים כיום רכב חדש מקבלים מועדי אספקה, שנעים בסביבות חודשיים-שלושה ומגיעים עד עשרה חודשים במקרים קיצוניים. מקור בכיר בענף הליסינג אמר כי המחסור מורגש היטב גם בקצב האספקה לציי הרכב וכי חברות ליסינג נאלצות, שוב, לדחות את מועדי האספקה החוזיים ללקוחות או לנסות להסב את בחירת הלקוחות מדגמים שנמצאים במחסור לדגמים שבמלאי. בענף הרכב מעריכים כי המחסור בחברות הליסינג אף צפוי להחריף עקב נטיית היבואנים לנתב את המלאים שמגיעים ארצה ללקוחות פרטיים, שהמכירה להם רווחיות יותר משמעותית.

בענף מעריכים כי אם מחסור הצ'יפים יחריף, צפויה פגיעה בכלל היקף המכירות בשוק הרכב הישראלי השנה - וזאת מכיוון שהרבעון האחרון של השנה נחשב חלש באופן מסורתי והשנה החגים גם מגיעים מוקדם יחסית.

ובתוך כך הצטרף היום גם יו"ר סיסקו העולמית, סקוט הרן, לבעלי התחזיות הפסימיות ביחס למועד סיום משבר הצ'יפים בתעשיית הרכב. לדבריו, סיסקו נערכת למחסור באספקת רכיבי מפתח לפחות עד סוף השנה הנוכחית ובמקביל לעליית מחירי הרכיבים.

בתחילת החודש העריך גם יו"ר אינטל כי "סגירת הפער בין הביקוש ליכולת הייצור של הצ'יפים עשוי לקחת שנים". לפני יומיים הודיעה דיימלר כי היא מאריכה את החל"ת של עשרות אלפי עובדים בגרמניה בשל שיבושי הייצור הנובעים מהמחסור בצ'יפים ומשעה את הייצור של סדרת E קלאס. במקביל מדווחים סוחרים באירופה כי יצרני הרכב החלו להעלות מחירים סיטונאים של דגמי מפתח בשיעורים ניכרים.