טרור והסתה בחסות הרשתות החברתיות: זינוק בבקשות של רשויות הביטחון להסרת תוכן

ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות מותח ביקורת על הרשתות, שלא ממהרות להסיר תוכן אלים • "טיקטוק הפכה לדומיננטית בשיח"

טנק ישראלי על  גבול עזה השבוע / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
טנק ישראלי על גבול עזה השבוע / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

מאז סוף השבוע הראשון למבצע שומר החומות חל זינוק של פי שבעה בכמות הבקשות של המדינה מהרשתות החברתיות להסיר תוכן שיש בו תכנים העוסקים בהסתה לאלימות, הסתה לטרור, תמיכה בארגוני טרור ושבח למעשי טרור. כך אומר לגלובס ד"ר חיים ויסמונסקי, העומד בראש מחלקת הסייבר בפרקליטות, המשמשת הגוף הרשמי המרכזי דרכו מדינת ישראל ומערכת הביטחון מנהלת את קשריהן עם הרשתות החברתיות.

החל משעות הצהריים של ה-10 במאי, קיבלה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה כ-1,340 פניות מגורמי הביטחון השונים, בנוגע להסרת תכנים מהרשתות החברתיות. לאחר בחינת הפניות עלה כי כ-1,010 מהפניות מכילות תוכן מפר חוק המהווה סכנה לביטחון הציבור ומפר את תנאי הרשת או הפלטפורמה בה פורסם. לאור האמור, פנה צוות הסרת תכנים במחלקה לפלטפורמה בה פורסם התוכן הרלבנטי בבקשה לצמצם את החשיפה או להסירו. נכון למועד זה רק כ-595 פרסומים הוסרו.

בשיחה עם גלובס אומר ויסמונסקי: "לא ביקשנו מהפלטפורמות שיסירו כל מה שאנו מבקשים. אבל כגורם מדינתי רשמי, ראש החץ שמאחוריו גופי הביטחון, אני יכול לומר שביקשנו מהן בצורה אסרטיבית שזמני התגובה יהיו מהירים באופן שמתאים לאירוע ביטחוני בסדר גודל כזה שעוסקים בסיכון לביטחון המדינה. הרשתות החברתיות לא מגיבות מספיק מהר לבקשות מערכת הביטחון".

חיים ויסמונסקי / צילום: איל יצהר
 חיים ויסמונסקי / צילום: איל יצהר

יחידת הסייבר בפרקליטות מעסיקה כ-40 עובדים, ותפקידה לתת מענה לצרכי הממשלה, בין היתר בפעילות מול הפלטפורמות הדיגיטליות במטרה להסיר תכנים שעלולים לעודד אלימות.

בממוצע, מוערך שיעור ההיענות של הרשתות לבקשות יחידת הסייבר של הפרקליטות בכ-9 מתוך 10 פניות. ב-2019 הוגשו קרוב ל-20 אלף בקשות להסרת תכנים על ידי היחידה. היחידה מדווחת כי למעלה מ-95% מבקשות להסרת תוכן שהיא מעבירה לרשתות החברתיות עוסקות בתחום הביטחוני.

עם זאת, שיעורי ההיענות של הפלטפורמות המקוונות בעת החירום הנוכחית נמוכים משמעותית. על פי דיווח מחלקת הסייבר, הוא נע בין 41% הסרה מהפניות באינסטגרם ועד טיקטוק עם 89% שיעור ההיענות לבקשות ההסרה (להוציא את יוטיוב שלא הסירה תכנים, למרות 38 פניות שהוגשו אליה).

 
  

לא מוסרות דין וחשבון

מתחילת המבצע מדווחים ביחידת הסייבר על זינוק בהסתה ברשתות. "עלינו פי שמונה, מכ-100 פניות בשבוע, למאות רבות תוך ימים ספורים". כחלק מהמאמץ, ביחידת הסייבר קראו לרשתות החברתיות להסיר כליל עמודים רשמיים של ארגוני טרור. "לפלטפורמות יש אחריות לפרסומים של ארגוני טרור, להבדיל מתומכי טרור. מהיכרותי עם תנאי השימוש של הפלטפורמות, הן לא אמורות להרשות נוכחות של ארגוני טרור אצלן".

במענה לפניית גלובס, פייסבוק וטיקטוק לא סיפקו נתונים עובדתיים אקטואליים על המצב, והסתפקו בתגובה כללית. תגובת טוויטר לא התקבלה למרות פניות חוזרות ונשנות. תגובת גוגל, המפעילה של יוטיוב, טרם התקבלה. מטיקטוק נמסר: "אנו פועלים ללא הרף להסרת תכנים שכאלה מהפלטפורמה. טיקטוק משתפת בנושא חשוב זה פעולה עם גורמי אכיפת החוק ובה בעת קוראת לכלל חברי הקהילה שלנו לדווח לנו באופן מיידי בכל פעם שהם נתקלים בסרטונים המפרים את כללי הקהילה".

התשובה המפורטת של פייסבוק הסבירה באופן כללי בלבד את מדיניות הסרת התכנים שלה, ללא התייחסות לתקופת החירום הנוכחית. פייסבוק הסבירה כי אם התוכן שהסרתו מבוקשת "לא נוגד את כללי הקהילה, הוא ייבחן על ידי הצוותים המשפטיים שלנו".

יוטיוב אאוט, טיקטוק אין

ד"ר ויסמונסקי תיאר את השוני בין הסבב הנוכחי לסבבי אלימות קודמים. לדבריו, בעוד שבסבב המשמעותי האחרון - אינתיפאדת היחידים, הרשתות המובילות היו פייסבוק, יוטיוב וטוויטר, בסבב הנוכחי הפכה טיקטוק לרשת הדומיננטית. יוטיוב, הוא אומר, כמעט שאינה נוכחת. לדבריו, "חילופי הדורות ברשתות מעניינים. זו פעם ראשונה שרואים את הדומיננטיות של טיקטוק, בוודאי באזורים של הסתה, למרות שהיא איתנו לא מעט זמן".

אתם שמייצגים את המדינה מתכוונים להורות על ביצוע?
"מדינה יכולה לנקוט צעד קיצוני ולהגיד, אוקי, אם אתם לא מסירים אני רואה בכם כמי שמבזים הוראות בית המשפט. אבל אלו חברות רב-לאומיות שאתה לא נכנס איתן בנקל לסכסוך ברמה הקיצונית. לכן ההתנהלות היא מורכבת. כזו שבה הם מבינים מתי יש הפרת חוק בישראל והם מנסים לקלוע לסטנדרט של כל מדינה ומדינה".

עלתה אפשרות "להוריד שאלטר" לרשתות מסוימות?
"ברור שלא. זה לא על הפרק. אנו מאמינים שבעבודה קשה אפשר לצמצם את הרע. בסופו של דבר הטוב עולה עשרות מונים על הרע".