כ-1000 עובדי אפל שלחו מכתב למנכ"ל קוק לתמוך במצוקה של העם הפלסטיני

על פי פרסום ב-The Verge, העובדים מבקשים שהחברה תכיר בכך ש"מיליוני פלסטינים סובלים כיום מכיבוש לא חוקי" • המכתב מגיע ברקע המצב הביטחוני בימים האחרונים

טים קוק, מנכ"ל אפל /  צילום: רויטרס Thomas Peter
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס Thomas Peter

ההתאחדות המוסלמית של אפל, קבוצת רשמית בחברה, שלחה מכתב למנכ"ל אפל, טים קוק, וביקשה ממנו להתייחס כמו שצריך למצב הביטחוני הנוכחי בישראל. בין הקריאות: הצהרות ברורות התומכות בעם הפלסטיני וניהול מגעים. "רבים מאלה שנמצאים בעמדות כוח או השפעה - בוחרים לשתוק או משחררים הצהרות ניטרליות של שני הצדדים", נכתב.

עובדי חברת אפל שלחו מכתב פנימי למנכ"ל ענקית הטכנולוגיה, טים קוק, וקראו לו להצהיר בצורה ברורה על תמיכה בפלסטינים. קרוב ל-1,000 עובדים חתמו על המכתב, רובם מההתאחדות המוסלמית של אפל ובעלי ברית נוספים. על פי פרסום ב-The Verge, העובדים מבקשים שהחברה תכיר בכך ש"מיליוני פלסטינים סובלים כיום מכיבוש לא חוקי". המכתב מגיע ברקע המצב הביטחוני בימים האחרונים.

חברי ההתאחדות המוסלמית של אפל, היא קבוצת עובדים רשמית באפל, שם טוענים שהמכתב נשלח אחרי שהחברה לא גינתה בהצהרה את האלימות כלפי הפלסטינים. "אנו עצובים וכועסים בגלל ששוב אנו נזכרים על המצוקה והכאב של העם הפלסטיני ועל קיומו של הכיבוש הצבאי בעשרות השנים האחרונות", נכתב במכתב. "אנחנו מתוסכלים ומאוכזבים כי שוב, רבים מאלה שנמצאים בעמדות כוח או השפעה, שפועלים באומץ במאבקים אחרים - בוחרים לשתוק או משחררים הצהרות ניטרליות של שני הצדדים".

העובדים מציינים כי רוב העובדים גדלו במדינות חופשיות, שם היו להם זכויות, חינוך וחופש. לצד זה, הם אומרים שנשללה מהם הזכות לדון בנושא פלסטין. "אמרו לנו שזה 'מסובך מדי' לדון בנושא בבית הספר, אמרו לנו שהוא 'רגיש מדי' למקום העבודה", צוין במכתב. על פי הדיווח, המכתב נשלח ביום שני ואפל עדיין לא הגיבה אליו.

המקורות אמרו ל-The Verge כי הדיונים על אלימות פנימית הובלו בתוך החברה על ידי קולות התומכים בציונות, ועובדים מוסלמים ובעלי ברית לא הצליחו לנווט את השיח גם לפגיעה ולמצוקה של הפלסטינים לטענתם. במכתב, העובדים מבקשים מקוק לנקוט בכמה צעדים: ראשית, שאפל תבהיר גם פנימית וגם הצהרתית שחיי פלסטינים חשובים. שנית, שאפל תבהיר שמיליוני פלסטינים סובלים היום תחת כיבוש לא חוקי. שלישית, שאפל לא תוציא הצהרות המציגות את המצב כהתנגשות או קונפליקט, כי אלו מילים שמציגות יחסי כוחות שווים, ולטענת העובדים זה לא המקרה כאן. רביעית שאפל לא תיתן הצהרות ניטרליות שמתייחסות לסבל בשני הצדדים, כי "זה ממזער את הכאב והסבל הגדולים ביותר שהעם הפלסטיני חווה".

נוסף על אלו, העובדים מבקשים להקדיש זמן ומאמץ שווה כדי ללמוד על הפלסטינים ולנהל איתם מגעים. העובדים קוראים לאפל להבהיר שההצהרות האלו לא שוללות זכויות אדם מהיהודים ברחבי העולם וכי ההצהרות לא תומכות בטרור כלפי עם מסוים.

עם זאת, העובדים מבינים שמדובר במקרה מורכב. "אנחנו לא נאיביים לגבי מה שאנחנו מבקשים. אנחנו מבינים את האתגר שאנחנו מציבים. רבים מאיתנו בקהילה המוסלמית ובעלי בריתנו נתקלים בביקורת, בריונות ובמקרים מסוים גם התקפות פיזיות על מה שאמרו ועל התמיכה בזכויות אדם פלסטיניות", נחתם המכתב.

אפל לא הגיבה על הדיווחים למכתב.

מוקדם יותר השבוע, קבוצה של כ-250 עובדי גוגל קראה לחברה להגביר את התמיכה בפלסטינים על רקע המצב הביטחוני הקשה בימים האחרונים. במכתב פנימי שפורסם, עובדי גוגל מבקשים מהמנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי, לנקוט כמה צעדים שיבהירו את העמדה של החברה בנושא. בין הצעדים שביקשו, היה לסיים חוזים עסקיים התומכים בהפרת זכויות אדם פלסטיניים, כמו צה"ל.