חברת הרובוטיקה הישראלית ממיק צפויה להתמזג ל-SPAC, לפי שווי של מעל מיליארד דולר

בין המשקיעים הישראלים: פרגרין, אקסלמד (מתוך הקרן שבה היה מורי ארקין משקיע העוגן), OurCrowd ודני הדר • המשקיעים הישראלים שנמצאים עם החברה משלב הסיד צפויים לרשום תשואה של אלפי אחוזים על השקעתם

המוצר של ממיק / צילום: ממיק כירוגיה חדשנית
המוצר של ממיק / צילום: ממיק כירוגיה חדשנית

אתר חדשות תעשיית המכשור הרפואי MassDevice דיווח בסוף השבוע כי חברת הרובוטיקה הרפואית ממיק (Memic Innovative Surgery) הישראלית צפויה להתמזג לחברת רכישה מיוחדת (SPAC) בשם Medical Acquisition Corp. לגלובס נודע כי העסקה צפויה לשקף לממיק שווי של כמיליארד דולר.

בכך חברת הרובוטיקה שנחשפה רק לאחרונה, מתקרבת לשוויים בהן נמכרו החברות המצליחות מזור רובוטיקה וקורינדוס, אף שהחברות הללו היו ותיקות ומתקדמות יותר, וכבר רשמו הכנסות וחשיפה לשוק בשלב שבו בוצעו העסקאות.

השווי מעיד על הפעילות הערה בשוק ההון בתחומי הטכנולוגיה ובין היתר בתחום הרפואי. העסקה עשויה לבשר טובות גם לחברת יומן אקסטנשנז הישראלית, שנסחרת בתל אביב, ועוסקת בתחום דומה.

רק לפני כמה חודשים גייסה ממיק 96 מיליון דולר וקיבלה אישור FDA לטכנולוגיה שלה. את הסבב הובילו הקרנות Peregrine Ventures, ו-Ceros Ventures. משקיעים נוספים שנטלו חלק בגיוס הנוכחי הם: OurCrowd, Accelmed, ודני הדר.

פרגרין ואקסלמד השקיעו בחברה מהשלבים הראשונים ביותר שלה, וצפויות לרשום תשואה של אלפי אחוזים על השקעתן. החברה הוקמה בחממת אינסנטיב שבשליטת פרגרין שבה גם השקיעה אקסלמד מן הקרן הראשונה שלה, שבה שימש מורי ארקין כמשקיע עוגן. קרן אקסלמד מנוהלת על ידי ד"ר אורי גייגר, וכיום יש לה כבר מגוון משקיעים, והיא קרן פרייבט אקוויטי מובילה בארה"ב.

ממיק פיתחה מכשיר רובוטי לניתוחים אנדוסקופיים ולפרוסקופיים, כלומר ניתוחים המבוצעים דרך פתח טבעי או דרך חור קטן בגוף, ולכן ההתאוששות מהם היא קצרה וקלה יותר מאשר ניתוחים הכוללים חתך גדול.

לרוב מוחדרים בניתוחים הללו מכשירים ישרים וארוכים, שבסופם נמצא כלי הניתוח. המנתח מפעיל ידיות בקצה החיצוני של המכשיר, והן מיתרגמות באופן מכאני לתנועות בתוך הגוף, למשל תנועות של אחיזה, הזזה, שידוך וכדומה.

המכשיר של ממיק, במקום להיראות כמו מסרגה ישרה בלבד, נראה כמו זרוע גמישה עם תפסן דמוי כף יד בקצה. כאשר גייסה החברה את הגיוס האחרון הפרטי שלה, הסביר מנכ"ל ומייסד החברה דביר כהן כי: "רציתי לתת למכשיר את הגמישות של זרוע אנושית ואת האינטואיטיביות של הפעלת יד. המנתח מפעיל באמצעות היד שלו מכשיר שנראה כמו קונסולת משחק, ואילו המנוע בקצה החיצוני של הזרוע שלנו מתרגם את התנועות מחוץ לפציינט לתנועות של הזרוע בתוך הגוף".

כהן עסק בתחום הרובוטיקה העדינה והמדויקת בצה"ל, ביחידה 81. לדבריו, "כשהתחלתי לבחון את תחום הרובוטיקה הרפואית, ראיתי שבסופו של דבר בעצם מחקים את הניתוח הלפרוסקופי הקיים, רק באמצעות רובוט. לעומת זאת הרופאים עדיין אמרו שהם מרגישים שהניתוח היה יותר אינטואיטיבי עבורם, אם היו יכולים לעשות מה שהם עושים עם הידיים והאצבעות שלהם".

כהן חיפש תחום שבו זרוע גמישה עם אצבעות, תאפשר ניתוחים משמעותיים שכלי הלפרוסקופיה היום לא יכולים לאפשר. "מצאתי כי בתחום של הגניקולוגיה, מומלץ לעשות ניתוחים ברחם בגישה נרתיקית. כאשר נכנסים דרך הבטן יש רקמה שרירית מאוד עבה, ואילו כאשר נכנסים מהנרתיק, צריך לעשות חתך קטן שמחלים מעצמו. אבל רק 10% מהניתוחים הללו באמת אפשר לעשות בגישה זו, רק אם הרחם צונח קצת לתוך הנרתיק. ולכן התחלנו מהתחום הזה - תחום בו אנחנו מנגישים ניתוח שאי אפשר לעשות אחרת".

יו"ר החברה הוא מוריס פרה (שהוא היום יו"ר ומנכ"ל חברת אינסייטק הישראלית, המבצעת ניתוחים לא פולשניים באמצעות מיקוד אנרגיית אולטרהסאונד). הוא כיהן גם כמנכ"ל חברת מאקו רובוטיקה, שנמכרה לתאגיד המכשור הרפואי סטרייקר ב-1.65 מיליארד דולר.

החברה גייסה חלק מהצוות של מאקו, כדי לבנות את צוות המכירות של החברה בארה"ב. כהן אמר בעבר כי העובדה שהצוות הזה מוכן לפעולה, יחד עם הטכנולוגיה הייחודית ואישור ה-FDA הרחב, הם שאפשרו לגייס 96 מיליון דולר בגיוס הפרטי האחרון. גורמים אלה כנראה הובילו גם לעניין של ה- SPAC בחברה.