הפרקליטות מבקשת לגזור על פאינה קירשנבאום לפחות 10 שנות מאסר: "ביקשה שוחד ללא פחד וללא בושה"

סגנית השר לשעבר הורשעה בפרשת ישראל ביתנו בשוחד, על כך שקיבלה טובות הנאה בתמורה להקצאת מיליונים מכספים קואליציוניים לגופים שונים • המדינה: "ראשי עמותות שביקשו לעשות טוב למען החברה הושחתו ע"י קירשנבאום" • על נאשם נוסף בפרשה, רמי כהן, לשעבר מנכ"ל משרד החקלאות, ביקשה הפרקליטות לגזור 5 שנות מאסר

פאינה קירשנבאום היום בבית המשפט / צילום: כדיה לוי
פאינה קירשנבאום היום בבית המשפט / צילום: כדיה לוי

הפרקליטות מבקשת לגזור על פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים לשעבר מישראל ביתנו, לפחות 10 שנות מאסר בגין תשעה אישומים הכוללים עבירות שוחד, הפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. בנוסף מבקשת הפרקליטות לגזור על קירשנבאום קנס של 2 מיליון שקל וחילוט של 2 מיליון שקל נוספים. 

לפני כחודשיים הורשעה קירשנבאום בפרשה 242 (המכונה גם "פרשת ישראל ביתנו"), לאחר שהתקיימו הוכחות בביצוע עבירות שוחד שנמשכו על פני 5 שנים (2009-2014), במסגרתן נטלה סכום מצטבר של 2 מיליון שקל מכספי ציבור עליו הייתה אמונה.

יחד עם קירשנבאום הורשע רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, בעבירות שביצע כאיש עסקים של מתן שוחד, תיווך לשוחד, מרמה, זיוף, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ואיומים. על כהן ביקשה הפרקליטות להטיל 5 שנות מאסר.

בנוסף ביקשה הפרקליטות להטיל על כהן קנס בסכום של כ-380 אלף שקל וחילוט בגובה 1.1 מיליון שקל. עו"ד יעל שחף לוי, מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, טענה כי כהן "הורשע במעשי שחיתות חמורים הבאים לידי ביטוי בראש ובראשונה בכך שזיהם בפלילים תהליכי הקצאת משאבים ציבוריים והביא לפגיעה בציבור כולו - והכל תמורת בצע כסף".

עוד הוסיפה לוי כי "בית המשפט עמד על כך שהתמונה העולה מכלל הפרשה היא מדאיגה כי מצד אחד טובת הציבור והמדינה בפיהם של הנאשמים ומצד שני ממעשיהם עולה שמותר ואף כדאי לרמות את רשויות המדינה".

המדינה התחשבה בקביעת עמדתה בגילו המתקדם של כהן, ובתרומתו הרבה לביטחון המדינה ולחברה לאורך שנותיו.

הדיון לטיעוני ההגנה נדרש ל-8.6.

שוחד כ"דרישה לגיטימית"

בדיון שהתקיים הבוקר (א') בפני השופט ירון לוי בבית המשפט המחוזי בתל אביב, טענה הפרקליטות כי קירשנבאום הציגה את דרישת השוחד כדרישה לגיטימית כתנאי להעברת תקציבי מדינה, וכי "ככל שמעמדו של עובד הציבור בכיר יותר - כך מעשיו פוגעים בערכים המוגנים בעבירת השוחד והפרת האמונים. הדבר נכון במיוחד כאשר נבחר הציבור אמון על חלוקת תקציבים המנצל את מעמדו".

"הנאשמת הייתה מודעת היטב לכוחה ומעמדה בקרב גורמים שונים שהיו תלויים בה וביקשו את סיועה להעברת תקציבים וגיוס תרומות. היא ניצלה את מעמדה לדרוש ולקבל שוחד", טען עו"ד מאור אבן-חן, ראש צוות התביעה, והוסיף כי "ראשי עמותות שביקשו לעשות טוב למען החברה הושחתו על ידי הנאשמת. היא ניצלה את העובדה שהעמותות היו זקוקות לתקציבים ולסיוע המפלגה כדי לדרוש מהן שוחד".

בין הנסיבות המחמירות שציינה התביעה נמנים משך הזמן שנמשכו העבירות, ריבוי העבירות, היקף הכספים שהתקבלו כשוחד (2 מיליון שקל), מעשי ההסוואה של העבירות והעובדה שהמעשים נקטעו בשל החקירה המשטרתית.

לצד זאת, עו"ד אבן-חן אמר לבית המשפט כי "לנאשמת יש זכויות רבות שעומדות לה - היא עלתה לארץ מטעמי ציונות ובנתה עצמה בעשר אצבעותיה, עבדה קשה והגיעה לתפקידים בכירים בפוליטיקה הישראלית. סייעה רבות לקידום העלייה והקליטה של עובדים חדשים".

השוחד אותו קיבלה קירשנבאום התקבל משמונה גורמים שאינם קשורים זה לזה - החברה לפיתוח השומרון, המועצה המקומית מגילות, מתנ"ס מטה בנימין, תנועת הנוער עזרא, עמותת איילים, התאחדות היזמים בישראל, חברת הפקה ורמי כהן. קירשנבאום הורשעה ב-17 אירועים של עבירות שוחד בהיקף כולל של 2 מיליון שקל.

עדות אופי משאול מופז ומדליה איציק

קירשנבאום הגישה לבית המשפט מכתבים של עדי אופי המעידים על עשייתה, ביניהם שאול מופז ודליה איציק. מופז כתב לבית המשפט כי הוא מבקש לזקוף לזכותה של קירשנבאום את פעילותה למען מדינת ישראל. לדבריו, "למרות שאיננו נמנים עם אותה מפלגה, ולא פעם שררו בנינו חילוקי דעות פוליטיים, הערכתי מאוד את עשייתה, נחישותה, עבודתה הקשה ותרומתה הרבה בתחומים חשובים החוצים מפלגות ודעות פוליטיות לכלל מגזרי האוכלוסייה בישראל".

בבית המשפט התייצבו 17 עדים להעיד לטובתו של רמי כהן בשלב הטיעונים לעונש. בין העדים שורת בכירים בשירות הציבורי בעבר ובהווה, שעבדו עם כהן במשרד החקלאות. העדים סיפרו על אופיו של כהן, על יחסיו הבין-אישיים המצוינים, על כישורי הניהול הגבוהים שלו, על כישוריו המקצועיים ועל היותו ציוני וערכי.

התיאורים - "איש של אנשים" ו"מענטש" חזרו מספר פעמים. בין העדים היו מי ששירתו עם כהן בתפקידיו השונים בצבא - כהן שירת בתפקידים בכירים בחיל אוויר, כמפקד בסיס "כנף 2" בחיל אויר, בסיירת מטכ"ל וביחידת החילוץ של חיל אוויר 669.

בנו של רמי כהן, ד"ר ברק כהן, סגן מנהל מערך ההרדמה בבית החולים איכילוב, סיפר על הערצתו ועל אהבתו לאביו, על הישגיו של האב, על מסירותו למדינה ועל מצבה הבריאותי הקשה של אמו, רעייתו של כהן שהואשמה גם היא במסגרת הפרשה. לדבריו, שליחתו לכלא של אביו יכריע את גורלה.

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית ויו"ר פז אנרגיה, שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה במהלך השנים 2011-2015, סיפר כי הכיר את כהן בעת שהיה מנכ"ל משרד החקלאות. לוקר הרעיף מחמאות על כישוריו המקצועיים של כהן - "ערכי, אמין, מקצוען וציוני אמיתי".

עוד סיפר לוקר כי כאשר כהן נעצר, הוא הודיע שהוא מתפטר. "לא הרבה אנשים נוהגים כך. ראיתי בממשלה אנשים מתבצרים בכיסא", הוסיף לוקר.

בין העדים היו גם דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי; ד"ר אסף לוי, סמנכ"ל משרד החקלאות; צביקה כהן, סמנכ"ל משרד החקלאות; וד"ר אבי פרל, המדען הראשי של משרד החקלאות.

לקחה שוחד באופן שיטתי, ערמומי ומתוחכם 

קירשנבאום הורשעה בכך שביקשה וקיבלה בעצמה ובאמצעות מקורבים לה שוחד בדמות כספים, מימון חופשות, מכשירי אלקטרוניקה, שירותי יחסי ציבור וטובות הנאה נוספות. זאת בסיוע יד-ימינה לשעבר דוד גודובסקי, ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה, היה הנאשם המרכזי לצד קירשנבאום ונידון ל-6 שנות מאסר.

את טובות ההנאה האמורות קיבלה קירשנבאום בתמורה לכך שהקצתה מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו לגופים שונים, זאת באמצעות העברת "נתח" מאותם כספים שהתקבלו אצלם.

השופט ירון לוי קבע בהכרעת הדין כי קירשנבאום לקחה שוחד "באופן שיטתי, ערמומי ומתוחכם תקופה ארוכה", על פני תקופה של כשש שנים, משמונה גורמים שאינם קשורים זה לזה.

עוד נקבע בהכרעת הדין כי "המכנה המשותף המאגד את מרבית האישומים לכדי כתב אישום אחד הוא דפוס פעולה מושחת של ניצול כוח שלטוני קשרים ומעמד, לצורך הפקת רווחים אישיים. הנאשמת ניצלה את כוחה השלטוני כממונה על חלוקת הכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו להפקת טובות הנאה לה, לבני משפחתה למקורביה ולמפלגה". כספי השוחד שימשו את קירשנבאום, בני משפחתה וגורמים שחפצה בטובתם. 

שורת הסדרי טיעון 

בפרשה הוגשו 17 כתבי אישום, ונחקרו מעל 100 חשוד, ארבעה הסכמי עדי מדינה נחתמו, נאספו חומרי חקירה בהיקף של 160 ארגזים, ונתפסו 130 מחשבים וטלפונים סלולריים.

מרבית הנאשמים הודו במסגרת הסדרי טיעון. בנוסף, לקירשנבאום וכהן שלא חתמו על הסדר טיעון, נאשם נוסף שניהל את התיק היה יו"ר תנועת עזרא העולמית, דניאל אלינסון. האחרון הורשע במתן שוחד לקירשנבאום, אך נגזר עליו עונש של 9 חודשי עבודות שירות בלבד. זאת, בין היתר לאור העובדה כי הוא לא קידם במעשיו אינטרס אישי פרטי שלו.

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה בראשה עומד דן אלדד ניהלו את התיק. בראש צוות התביעה עומד עו"ד ד"ר מאור אבן-חן, סגן ראש המחלקה ולצידו הפרקליטים יונתן קרמר, יעל שחף ומשה עקירוב מהמחלקה. קירשנבאום מיוצגת על ידי עורכי הדין גיורא ואורן אדרת, ורמי כהן מיוצג על ידי עורכי הדין אבי חימי ומשה וייס.

ת.פ. 16512-08-17