מספר תובעי האבטלה ירד מתחת ל-500 אלף; על כל משרה מתמודדים שני דורשי עבודה

על פי דוח שירות התעסוקה, מספר דורשי העבודה ירד ב-14.4% לעומת חודש מרץ • בחודש אפריל מספר תובעי הבטחת ההכנסה עמד על 75,070, נמוך ב 5% בהשוואה למספר שנרשם בחודש מרץ

לשכת התעסוקה / צילום: כדיה לוי
לשכת התעסוקה / צילום: כדיה לוי

מספר דורשי העבודה עמד בחודש אפריל על 490,855, ירידה של 14.4% לעומת חודש מרץ - כך עולה מדוח שירות התעסוקה. בקרב כלל דורשי העבודה (כולל תובעי הבטחת הכנסה ואלה שאינם תובעים) חלה ירידה של 13.6% ומספרם נכון לסוף אפריל עמד על 580,464 בני אדם.

בחודש אפריל מספר תובעי הבטחת ההכנסה עמד על 75,070, נמוך ב 5% בהשוואה למספר שנרשם בחודש מרץ, שעמד על 79,482, ולמעשה הנתון הנמוך ביותר מאז הכניסה לסגר השני בספטמבר 2020 בשירות התעסוקה מודאגים מהנתון וטוענים כי הוא מראה שוב כיצד בעלי כישורי העבודה הנמוכים מתקשים יותר לשוב למעגל העבודה בהשוואה לבעלי כישורים גבוהים יותר. "מעבר לכך", אומרים בשירות התעסוקה, "אל לנו להתבשם מהירידה במספר תובעי הבטחת ההכנסה. ביולי 2021, עם תום תקופת הזכאות לדמי אבטלה, רבים עלולים להתקשות לשוב למעגל העבודה וכתוצאה להידרדר לתלות בקצבאות סוציאליות כהבטחת הכנסה, כך שהירידה עלולה להתמתן ואף להיעצר".

מרבית החוזרים לעבודה הם עובדים ששהות בחל"ת. מספרם של אלה ירד ב-43% בחודשיים שבין תחילת מרץ לתחילת מארי, לעומת ירידה של 6% בקרב אלה שאינם בחל"ת.

ביטוי נוסף למגמת ההתאוששות של שוק העבודה הישראלי הוא מספר דורשי העבודה המתמודדים על כל משרה פנויה העומד בסוף אפריל על 4.9, הנתון הנמוך ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה. אולם, מדגישים בשירות התעסוקה, בניכוי מספר דרשי עבודה השוהים בחל"ת ויש להם מעסיק לחזור אליו הרי שהנתון טוב בהרבה ועומד על 1.9, קרי על משרה פנויה מתמודדים פחות משני דורשי עבודה. "למעשה", מסבירים בשירות התעסוקה, "אחד המאפיינים התעסוקתיים הבולטים של שנת הקורונה היה התרחבות דורשי העבודה השוהים בחל"ת. המשמעות היא, שמרבית דורשי הם כאלה שיש להם קשר איתן לשוק העבודה, מעסיק בקצה שאליו יוכלו לחזור. כאשר משווים את מספר דורשי העבודה המתמודדים על כל משרה פנויה יש לנכות את דורשי השוהים בחל"ת, ואם כך הרי שבאפריל 2021 מספר דורשי העבודה המתמודדים על כל משרה פנויה קרוב מאוד לזה שנרשם קודם לקורונה ועמד על 1.7".