משקיעים בבורסה של תל אביב? יש לנו חדשות רעות אבל גם ממש טובות בשבילכם

סבב הלחימה בעזה לא השפיע רבות על מדדי הבורסה בתל אביב, שרשמו בחודש האחרון את התשואה הגבוהה מבין המדדים המובילים בעולם • אבל כשמסתכלים שנה אחורה - מדד ת"א 35 בתחתית

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

חודש קשה עבר על ישראל ובו במשך כשבועיים רצופים נורו לעבר ערי ישראל אלפי רקטות ומנגד צה"ל הגיב בלחימה בעזה, אך בניגוד למבצעים קודמים הפעם נרשמו פרעות בערים המעורבות. אבל נראה שכל זה לא השפיע משמעותית על שוק המניות הישראלי, שכן בהשוואה למדדים המובילים בעולם המדדים המקומיים זכו לתשואות הגבוהות ביותר בחודש האחרון.

מתחילת מאי, מדד תל אביב 90 טיפס 3.05% ומדד ת"א 35 עלה 2.22%. באירופה נמדדו עליות צנועות יותר (למשל 1.87% לקאק הצרפתי ו-0.69% לפוטסי הבריטי), ובוול סטריט אף נצפו ירידות: הנאסד"ק איבד 3.5% וה-S&P 500 ירד 0.6%. גם מדד הניקיי היפני צנח בתקופה הזו (1.7%-).

המיקום של מדדי תל אביב בראש הטבלה אכן מרשים, במיוחד כאשר מדובר בחודש בעל אירועים קשים שהיו יכולים להרתיע משקיעים רבים, אך מבט על הנתונים מתחילת השנה או 12 חודשים אחורה מצנן את ההתלהבות.

החל מינואר השנה, למשל, הקאק הצרפתי עומד בראש עם תשואה של 15%, אחריו ת"א 90 (14.5%), הדאו ג'ונס (13.9%) והדאקס (12.5%). מדד ת"א 35 תופס את המקום הרביעי בטבלה, עם תשואה של 11.9%.

כשמסתכלים שנה אחורה, החל ממאי 2020, מדד ת"א 35 סיכם את 12 החודשים האחרונים עם תשואה של 17.7% - וממוקם בתחתית הרשימה. מנגד, מדד ת"א 90 ממשיך להציג צמיחה משמעותית של 46.6%, שני רק לנאסד"ק שזינק 51.5% בתקופה הזו. גם באירופה ואסיה נרשמו תשואות גבוהות, כולל באיטליה מוכת הקורונה, עם עלייה של 41% במילאנו.

להערכת אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מדד ת"א 90 משיג בדרך כלל ביצועים עודפים על פני ת"א 35 שסובל מחשיפה לענפים מסוימים (פארמה לדוגמה). "מדד ת"א 90 בכלל מדד מצטיין בעולם", הוא אומר. "לדוגמה, הוא השיג בחמש השנים האחרונות תשואה גבוהה ב-45% לעומת MSCI WORLD, עקף את S&P 500, ולא היה רחוק מהנאסד"ק".

בתחתית הדירוג אפשר למצוא את מדד שנחאי, שהצליח לצמוח 21.9% בלבד בשנה האחרונה, על אף שסין הצליחה להשתלט מהר יחסית על התפשטות הקורונה. מדד פוטסי הלונדוני, שמדינת האם שלו נאבקה קשות בנגיף, צמח בשנה הזו רק ב-18.9%.

ובתחתית הרשימה, למרות שישראל הייתה בין המדינות הראשונות בעולם שהצליחה להשתחרר מהמגפה ולחזור לשגרה בזכות החיסונים, נמצא מדד ת"א 35, שצמח ב-12 החודשים האחרונים ב-17.69% בלבד.

הפער בין מדד הדגל בבורסה - ת"א 35 - לבין מדדי המניות בוול סטריט למשל, מיוחס לענקיות הטכנולוגיה שנכללות במדדים המובילים בארה"ב, כמו פייסבוק, אפל, אמזון וגוגל, שמשכו את המדדים שם לרמות שיא כל הזמנים, למרות החודש החולף שאופיין בלחץ מכירות. 

לדברי זבז'ינסקי ממיטב דש, בחצי השנה הראשונה מאז שפרץ המשבר במרץ 2020 מדדי המניות בישראל השיגו ביצועים חלשים בהשוואה לעולם, בגלל שתי סיבות עיקריות: "בעולם בלטו מניות הטכנולוגיה וניכרה חולשה בסקטורים המסורתיים. המדדים בישראל מוטי נדל"ן ובנקים, ולכן מראש היו בעמדה נחותה בסביבה שנוצרה. הסיבה השנייה הייתה טכנית וקשורה למעבר המסיבי של ההשקעות לחו"ל ע"י הגופים המוסדיים. חלקם עשו זאת תוך הקטנת חשיפה לישראל", אמר כלכלן מיטב דש. "לקראת סוף 2020 וב-2021 המדדים בישראל השיגו יתרון על פני חלק גדול מהבורסות בעולם, במיוחד אחרי ההודעה על רכישת החיסונים והפצתם המוקדמת בהשוואה למדינות האחרות".

מי שלמרות זאת דחפו את ת"א 35 מעלה בשנה החולפת אלה מניות הבנקים, כאשר מניית לאומי רשמה תשואה של 32% ב-12 החודשים האחרונים, דיסקונט עלייה של כ-30% ומנגד אורמת נפלה ב-24.5% ומשכה מטה את המדד ב-12 החודשים האחרונים, לצד נייס שאיבדה כ-20% בתקופה זו.