רוצים להוסיף ממ"ד? תתחילו לעבוד על הוצאת היתר

ליותר מ-60% מהדירות בישראל אין ממ"ד והמערכה הביטחונית האחרונה הדגישה את הצורך במרחב מוגן נגיש • אילו היתרים צריך כדי לבנות ממ"ד והאם צריך אישור מהשכנים?

דיירי בניין באשדוד תופסים מחסה מהרקטות בחדר המדרגות / צילום: Associated Press, Heidi Levine
דיירי בניין באשדוד תופסים מחסה מהרקטות בחדר המדרגות / צילום: Associated Press, Heidi Levine

המערכה הביטחונית האחרונה הבהירה, עוד יותר מאשר בעבר, את הצורך הדחוף במרחב מוגן דירתי לכל דירה, ולא רק באזורי הגבול. עם זאת, על פי נתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ליותר מ-60% מהדירות בישראל אין ממ"ד. כלומר, ל-27% מתושבי ישראל אין כל גישה למרחב מיגון תקני. ברמה הפרקטית, תוספת ממ"ד היא לא מסובכת בהכרח או בלתי אפשרית, אך גם לא פשוטה ליישום ואינה מיידית.

חלום הממ"ד לכל אזרח: האם באמת אפשר למגן את כל הארץ?

■ מה צריך לכלול ממ"ד?

החוק מחייב להוסיף ממ"ד לכל מבנה חדש שנבנה או לכל תוספת לדירה. בשנת 2010 הוגדרו בחוק הקריטריונים לבניית ממ"ד תקני הקובעים שעל הממ"ד להיות בנוי מבטון מזוין, ששטחו צריך להיות 9 מ"ר לפחות, גובה הממ"ד צריך להיות בין 2.5-2.8 מ' ורוחבו 1.6 מ' לפחות. עובי הקירות המינימלי הוא 25 ס"מ. בכל ממ"ד יש צינורות כניסה ויציאה של אוויר, ודלת וחלון שהם אטומים ועמידים בפני חדירת אוויר, רסס והדף. אם הממ"ד הוא פנימי בבית (למשל חדר ארונות), הוא יכול להיות גם ללא חלון חיצוני, אך עליו לכלול צינורות כניסה ויציאה של אוויר.

■ איך מקבלים היתר לממ"ד?

מטבע הדברים, יש הבדל בין היתר הניתן להוספת ממ"ד בבית פרטי צמוד קרקע, לבין ממ"ד בבית דירות שבו יש שכנים רבים.

מי שמעוניין להוסיף ממ"ד לדירתו צריך לקבל, כמו בכל בנייה אחרת, היתר בנייה. השלב הראשון הוא הגשת בקשה לתיק מידע להיתר, הכוללת מפת מדידה עדכנית, צילומים של הבית ותשלום על תיק מידע. את הבקשה צריך להגיש עבורכם מתכנן שהוא הנדסאי, מהנדס או אדריכל. המידע אמור להימסר לכם בתוך 30 ימי עבודה.

האדריכלית לילך מור / צילום: אילן ספירא
 האדריכלית לילך מור / צילום: אילן ספירא

לאחר קבלת תיק המידע יש להגיש בקשה מקוונת בהליך רישוי מקוצר במערכת רישוי זמין. בדיקת תנאי הסף תבוצע בתוך עשרה ימי עבודה מיום פתיחת הבקשה במערכת רישוי זמין וההחלטה תימסר בתוך 25 ימי עבודה. לילך מור מחברת נתיבי הקמה מעריכה שהוצאת היתר לממ"ד עולה כ-15 אלף שקל.

 
  

■ צריך אישור שכנים?

בוודאי. כדי להתחיל את תהליך הוספת הממ''ד יש לפנות לדיירי הבניין ולבקש את הסכמתם, משום שבניית ממ"ד מחייבת תפיסת שטח קרקע משותף בחצר. כמו כן, אם הדירה בקומות העליונות אז יש לבסס את קירות הממ"ד בקונסטרוקציה עצמאית. ע"פ סעיף 71 בחוק המקרקעין, בניית ממ"ד מחייבת הסכמה של 60% מדיירי הבניין. לילך מור מחברת נתיבי הקמה מסבירה שהפנייה לשכנים יכולה להיעשות כשהם נדרשים לחתום על הבקשה להיתר, או באמצעות הודעה בדואר. מותר להם להתנגד.

■ איך בונים את הממ"ד בפועל?

חוק הג"א, משנת 1992, קובע שהממ"ד צריך להיות מקשה אחת בכל חלקיו, כלומר, עשוי מיציקת בטון מזוין. השיטה הרגילה היא חפירת יסודות, ויציקת קירות ותקרה מבטון מזוין, ואולם יש גם פיתוחים חדשים בתחום הממ"דים הטרומיים, שניתן להכין אותם במפעל ולהביא לאתר ולהרכיב במקום. ההערכה היא שהקמת ממ"ד עולה יותר מ-100 אלף שקל - תלוי בגודל, במורכבות הבנייה ובמרחק ההובלה.

■ האם יש חלופה לממ"ד?

בהחלט. מי שרוצה יכול למגן חדר קיים בדירה. פיקוד העורף קובע כי ניתן לחזק קירות, גגות, חלונות ודלתות של אחד מחללי הבית. במקרה הזה אין צורך בהיתר בנייה, אולם יש צורך באישור של מהנדס פיקוד העורף.