מאבק על קרן תמוז: פנינסולה הגישו הצעה, אורי פז וצבי זיו מתכוונים לדחות אותה על הסף

חברת האשראי החוץ-בנקאי מכלול, שגם בה מעורבים פז וזיו, מבקשת למזג לתוכה את תמוז, המעמידה אשראי לעסקים בינוניים, ולהנפיק את החברה הממוזגת לבורסה •  פנינסולה, בהובלת מיכה אבני, שותפם לשעבר של פז וזיו בהקמת תמוז, הגישה הצעה המשקפת לתיק אשראי שלה שווי של 290 מיליון שקל

אורי פז / צילום: איל יצהר
אורי פז / צילום: איל יצהר

חברת האשראי החוץ-בנקאי פנינסולה מבית מיטב דש הגישה בסוף השבוע הצעה לרכישת קרן הצמיחה תמוז, לפי שווי של 290 מיליון שקל. את ההצעה הגישה פנינסולה לאורי פז ולצבי זיו, המנהלים את תמוז. לגלובס נודע כי פז וזיו מתכוונים לדחות את ההצעה, מאחר שהשניים רוצם למזג את קרן תמוז לתוך חברת האשראי החוץ-בנקאי מכלול, שאותה הם מתכננים להנפיק בקרוב בבורסה בת"א ואף צפויים לפרסם בימים הקרובים תשקיף לקראת ההנפקה הראשונית.

מכלול היא חברת אשראי חוץ-בנקאי הנותנת מימון בליווי סגור ליזמים ולחברות בנייה. היא הוקמה בשנת 2018 על-ידי מנכ"ל בנק ירושלים לשעבר אורי פז, בכירת בנק ירושלים לשעבר איילת רוסק ויזם הנדל"ן ירון בלנק, בשותפות עם חברת הביטוח כלל, כאשר בין מחזיקי המניות שלה נמצא גם צבי זיו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, שכאמור הוא ופז מחזיקים גם בבעלות בתמוז שאותה הם מבקשים למזג לתוך מכלול.

בכוונת מכלול להמשיך בתהליך ההנפקה של החברה הממוזגת כמתוכנן. מכלול קיבלו ככל הידוע הצעה נוספת לרכישת תמוז, והדבר מלמד להערכת ראשי החברה על אטרקטיביות תיק האשראי של תמוז. בהנפקה צפויים לקחת חלק גופים מוסדיים דוגמת בנק דיסקונט וחברת כלל ביטוח ופיננסים, שהינה שותפה במכלול מיום הקמתה, לפני כשלוש שנים.

תמוז, אשר נקראה בעבר "פנינסולה קרן השקעות לצמיחה לעסקים בינוניים", זכתה בשנת 2016 במכרז של משרדי הכלכלה והאוצר, להקמה של שתי קרנות שמטרתן להעניק מימון לחברות בינוניות, כאלה שמחזור הפעילות השנתי שלהן מגיע מ-10 עד 130 מיליון שקל.

תמוז נוהלה בתחילת דרכה על-ידי שותף כללי, שמניותיו הוחזקו על-ידי אורי פז, לשעבר מנכ"ל בנק ירושלים (כ-65%), חברת המימון החוץ-בנקאי פנינסולה (כ-20%) ומנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, צבי זיו (15%). עם השנים הפרידו הצדדים כוחות, ועכשיו ניסו בפנינסולה, בהובלת המייסד והמנכ"ל מיכה אבני, לרכוש את תיק האשראי של תמוז.

ההצעה של פנינסולה התבססה כאמור על שווי של 290 מיליון שקל לתיק ההלוואות וההשקעות של תמוז, נכון לסוף שנת 2020. כנגד תשלום שוויו ההוגן של תיק האשראי תתבצע תוספת של פרמיה של 1.25% כפוף לביצוע התאמות בשווי ההוגן של תיק האשראי בתקופת הביניים שבין 1 בינואר 2021 ועד למועד הרכישה בפועל, אם זו אכן תתבצע.

בפנינסולה, הננסחרת בשווי של יותר מ-800 מיליון שקל, ציינו כי "החברה רואה ברכישת תיק האשראי וניהולו באופן עצמאי תוספת משמעותית ואסטרטגית לתיק האשראי הכולל של החברה ופלטפורמה להרחבת פעילותה בתחום האשראי לחברות בצמיחה, תוך שימוש במומחיות אשר נצברה בחברה במהלך שנות ניהולה של קרן פנינסולה לצמיחה".

עוד מציינים בפנינסולה כי ההצעה היא הצעה חד-צדדית, אשר אין כל ודאות כי תתקבל וכי ככל שתתקבל, תהיה כפופה לביצוע בדיקת נאותות ולחתימת הצדדים על הסכם מחייב.