עסק ביום | פיצ'ר

"לפעמים נופל בשדרות טיל קסאם אחד שפוגע בעסק במשך ימים. המדינה לא מפצה על הימים האלה"

יעקב וסלביה עמר משדרות • הבעלים של מסעדת המאכלים הביתיים "המטעמים של סלביה" • "המבצע תפס אותנו כשאנחנו עוד מדשדשים מהקורונה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יעקב וסלביה עמר
יעקב וסלביה עמר

יעקב וסלביה עמר הם הבעלים של מסעדת הפועלים "המטעמים של סלביה" בשדרות. "כבר עשור שסלביה מבשלת בעצמה אוכל ביתי אמיתי - יש לנו תפריט שבועי עם מנות לכל יום", מסביר יעקב. "אבל קסאם אחד שמגיע לשדרות, ולמחרת מרגישים נפילה בעסק. הקהל שלנו מגיע מהעיר, וגם מחוץ לה, ובנוסף אנחנו מספקים ארוחות למפעלים באזור. אבל מיום שהחלה ההסלמה במצב הביטחוני, אנחנו יושבים בבית. לפני הקורונה היינו ארבעה עובדים, כולל אותי, אבל אז הוצאנו אותם לחל"ת, הייתה תקופה שהעסק היה סגור, ומאז רק שנינו בעסק. המבצע תפס אותנו כשעוד לא הספקנו לחזור למצב שמאפשר לקלוט עובדים, כי אנחנו עוד מדשדשים מהקורונה".

ממה התפרנסתם?
"מאותם כספים שהמדינה הבטיחה. ברור שהיינו מעדיפים לעבוד, אבל הבנו את המצב בקורונה ולא התלוננו". יעקב, בן 64, הוא יליד שדרות, וסלביה, בת 63, הגיעה לעיר ממרוקו בגיל חצי שנה. "יש לנו שישה ילדים, ורובם חי בעיר. יש לנו נכדים ובנות במצב חרדתי, כולם נולדו בשדרות. לפני עשר שנים לא היו מספיק ממ"דים ולא הייתה כיפת ברזל, לפחות את זה יש היום", אומר יעקב.

אחד הקשיים במצב הנוכחי, הוא כאמור בהיערכות - "זה היה לא פשוט להתניע מחדש את העסק, כי מדובר בתכנון מורכב של הכמויות - אנחנו לא המסעדות היוקרתיות של תל אביב שרק חיכו שיפתחו אותן. בשדרות יש הרבה פרמטרים שקובעים אם זה יהיה יום מוצלח או לא, וגם אם אתה רוצה לשדר שהכול חזר למסלול, בסוף היום אתה מוצא את עצמך עם המון שאריות. כך, אנחנו חזרנו, אבל האנשים לא חזרו. ושוב בהמשך - מספיק קסאם אחד שיגרום לדעיכה".

היו לכם מחשבות לעזוב את העיר או להקים עסק חדש?
"בגיל שלנו לא מחפשים הרפתקאות חדשות, או מסלול אחר. לסלביה היו מחשבות כאלו, כי זה מדכא שיום עבודה מלא לא מצדיק את השכר. לפחות היום הספקים הם בדרך כלל מהסביבה, אז אין בעיה איתם, אבל בצוק איתן למשל, קרה שלא הביאו אספקה כי ספקים חששו להיכנס לעיר. השבוע אנחנו חוזרים לשגרה, ואני יודע שהמקררים שלנו מפוצצים בסחורה, אבל כזו שהגיעה לפני המבצע. יום שלישי זה יום של קוסקוס, מי ידע לפני שבועיים לאיזה מצב ניכנס ולהיערך בהתאם?".

יש משהו שונה במבצע הזה ממבצעים שונים, צוק איתן למשל?
"מבחינתנו הכול אותו הדבר. בכולם אין הכנסה ולא משנה מה מהות המבצע ומה הוא תורם. אבל אני לא מדבר על המבצעים; הנזק הגדול באמת מתרחש בשגרה שבה אין מבצע כזה שבו צרת רבים חצי נחמה. לפעמים נופל קסאם אחד שפוגע בעסק במשך ימים. המדינה לא מפצה על הימים האלה, והיא גם בכלל לא בכיוון של לפצות על זה. כשזה לא המרכז ולא ירושלים, זה לא נבחן על ידי הממשל. לוקחים את זה בקלילות. בגלל שמייצרים רמה אחת, רמה שתיים ורמה שלוש - כושר ההרתעה נשחק, ואנחנו אלה שנפגעים. אומרים בחדשות: 'זה רק קסאם אחד שלא פגע באף אחד'. אבל בסופו של דבר החמאס מנהל את סדר היום פה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il