מכון היצוא: עלייה של 6% ביצוא סחורות ושירותים ברבעון הראשון של 2021

יצוא הסחורות והשירותים של ישראל עמד ברבעון הראשון של השנה על כ-31 מיליארד דולר, לפי המכון • יצוא השירותים רשם עליה של כ-11% והסתכם ב-14.5 מיליארד דולר

אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא / צילום: איל יצהר, גלובס
אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא / צילום: איל יצהר, גלובס

מחישובי מכון היצוא עולה כי בשלושת החודשים הראשונים של השנה צמח יצוא הסחורות והשירותים בכ-6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם בכ-31 מיליארד דולר.

נתוני הרבעון הראשון מחזקים את תחזית מכון היצוא להתאוששות וצמיחת היצוא השנה בשיעור דולרי של כ-7%, להיקף שיא של כ-117 מיליארד דולר לאחר ירידה של כאחוז אשתקד לכ-109 מיליארד דולר.

יצוא השירותים רשם עליה של כ-11% והסתכם ב-14.5 מיליארד דולר. הצמיחה החדה ביצוא השירותים נרשמה ביצוא שירותים אחרים, שעיקרם יצוא שירותי תוכנה ומו"פ, אשר זינקו בכ-19% להיקף של 13.8 מיליארד דולר.

יצוא חברות הזנק רשם שיפור בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכם בכ-270 מיליון דולר, גידול של כ-55%. יצוא שירותי התיירות נותר נמוך בשל משבר הבריאות העולמי. והסתכם בכ-150 מיליון דולר בלבד.

יצוא הסחורות רשם עלייה של כ-2% והסתכם בכ-16 מיליארד דולר, הנובע בעיקר מהגידול ביצוא התעשייתי שגדל בכ-3% והסתכם ב-14.6 מיליארד דולר. הגידול ביצוא התעשייתי נזקף גם הוא ליצוא ההייטק ונובע מרישום התקדמות פרויקטים ליצוא של חברות הייטק גדולות (ללא סעיף זה היצוא התעשייתי נותר ללא שינוי והסתכם בכ-11.5 מיליארד דולר).

לעומתם, יצוא היהלומים והיצוא החקלאי המשיכו להתכווץ; יצוא היהלומים ירד בכ-7% לכ-1.1 מיליארד דולר והיצוא החקלאי ירד בכ-5% ל-423 מיליון דולר.

גדי אריאלי, מנכ"ל מכון היצוא, אמר בתגובה כי "המשך הגידול ביצוא ההייטק, תורם רבות להתאוששות המהירה של המשק ומחזיר את יחס היצוא לתוצר לרמות השיא שנמדדו לפני עשור.

"לאחר תקופה לא פשוטה ומאתגרת עבור ישראל והעולם, אנו שמחים לראות שהיצוא שומר על החוסן הכלכלי של ישראל. נתוני הרבעון הראשון מחזקים את העובדה שהיצוא הוא מנוע הצמיחה העיקרי של המשק. מכון היצוא ימשיך לתמוך ולסייע לחברות הישראליות מול גורמים שונים בעולם ויקדם את התעשייה הישראלית בשווקים הבינלאומיים".