רע"ם ותקווה חדשה תמכו בהגבלת כהונה ואי הענקת מנדט לנאשם

הדיון הראשון בוועדה המסדרת בראשות ח"כ קארין אלהרר מתקיים מאז הבוקר בטונים צורמים, כולל הוצאת חברי כנסת ועלבונות אישיים • הוועדה המסדרת העניקה פטור מחובת הנחה לשורה שלחוקים, בהם חוקים להגבלת כהונת ראש ממשלה ואי הענקת מנדט לנאשם בפלילים

ההצבעה על הפטור מחובת הנחה להצעת חוק הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון הילולת הרשב"י בהר מירון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ההצבעה על הפטור מחובת הנחה להצעת חוק הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון הילולת הרשב"י בהר מירון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הוועדה המסדרת העניקה היום פטור מחובת הנחה לחוקים להגבלת כהונת ראש ממשלה ואי הענקת מנדט לנאשם בפלילים. החוקים עברו בתמיכת רע"ם, תקווה חדשה של סער ויתר חברי גוש השינוי.

בנשיאות הכנסת הוחלט היום שלא יעלו הצעות חוק פרטיות כלל בשבועיים הקרובים להצבעה. מה שאומר שהחוקים לא יקודמו בכנסת להצבעה למשך הזמן הזה ועד לכינוס נשיאות הכנסת הבאה ובכפוף למצב הפוליטי.

שני חוקים נוספים קיבלו פטור מחובת הנחה. הראשון היה חוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית של יש עתיד. חברי הכנסת של הליכוד, החרדים והציונות הדתית התנגדו לחוק, ומנגד התומכים צעקו לעברם בקצב: "בושה. בושה". למרות ההתנגדות מהימין, החוק קיבל פטור מחובת הנחה וצפוי לעלות להצבעה בהמשך השבוע בקריאה טרומית.

לאחר ההצבעה על חוק מירון, הוועדה המסדרת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת חוק שנועדה להעניק הטבות במס לאשקלון בהוראת שעה. החוק קיבל פטור מחובת הנחה פה אחד לאחר שראש עיריית אשקלון תומר גלאם דיבר בהתרגשות בדיון וקרא לחברי הכנסת לתמוך בהצעת החוק. ח" כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) יוזם החוק אמר "אני מברך על החלטת הוועדה המסדרת, להעביר את הצעת החוק של ישראל ביתנו בכנסת ולהעניק לה פטור מחובת הנחה, פה אחד כקונצנזוס. זהו עוד צעד חשוב בשינוי המציאות עבור תושבי אשקלון. מדובר בצעד ראשון ומשמח של שינוי אמיתי עבור תושבי העיר הכי מטווחת במדינת ישראל".

פטור מחובת הנחה נועד לאפשר קידום חוקים לחקיקה במהירות וללא הצורך להניח חוק על שולחן הכנסת למשך תקופה של 45 יום. כך יוכלו לקדם את החוקים שקיבלו היום פטור כבר להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב. בליכוד מעכבים ככל הניתן את ההצבעה על החוקים להגבלת כהונת רה"מ ואי הטלת מנדט על מי שהגיש נגדו כתב אישום כדי שלא ניתן יהיה לקדם את החוקים לקריאה שנייה ושלישית עד לסיום המנדט של לפיד והחזרתו לכנסת בשבוע הבא.

טונים צורמים וצעקות בדיון

הדיון הראשון בוועדה המסדרת בראשות ח"כ קארין אלהרר מתקיים מאז שעות הבוקר בטונים צורמים, בצעקות, הוצאת חברי כנסת ועלבונות אישיים. 

בפתח הדיון חברי הכנסת מתן כהנא, אופיר כץ, מיקי זוהר, אורית סטרוק ויעקב אשר הלינו על כך ששורה ארוכה של הצעות חוק לא עולות היום לדיון בבקשה להקדמת הדיון בהם. בין חילופי הדברים המביכים שנרשמו בוועדה היה ח"כ  אלי אבידר, שאמר ליעקב אשר: "לא רוצה לאיים, אבל אנחנו נבוא אליך הביתה". ח"כ אשר אמר: "אלי אבידר איים אליי שיבואו אליי הביתה - רמב"ם 21, בני ברק". 

ההצבעה על הפטור מחובת הנחה להצעת חוק הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון הילולת הרשב"י בהר מירון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 ההצבעה על הפטור מחובת הנחה להצעת חוק הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון הילולת הרשב"י בהר מירון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חלופת מהלומות מילולית הייתה גם בין ח"כ תמר זנדברג לח"כ שמחה רוטמן וכן לח"כ אשר. ‏"דבר כבר, יא בכיין", אמרה זנדברג לרוטמן, שניסה להשלים את דבריו במשך דקות ארוכות, והוא השיב לה: "את יכולה להשתמש בכוח שיש לך באיזו אלימות שתבחרי, או שאת יכולה גם להקשיב".

בשל ההתפרצויות הרבות של חברי הכנסת בדיון, אחת לכמה דקות הוציאה יו"ר הוועדה אלהרר מהדיון את מי שסירבו להישמע לדרישתה לעצור את שטף הנאומים. כך, הוצאו מהדיון חברי הכנסת שמחה רוטמן, אורית סטרוק ואיתמר בן גביר מסיעת הציונות הדתית, וכן את ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה.

במהלך הדיון האשימו חברי יש עתיד את ח"כ מיקי זוהר על כך שהוא מוביל פיליבסטר בדיון כדי לדחות את ההצבעה על החוקים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

כאמור, בצהריים הוועדה המסדרת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת חוק הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון הילולת הרשב"י בהר מירון של ח"כ מיקי לוי, בתמיכת 19 חברי כנסת מול התנגדותם של 13 חברי כנסת. מיד כשיו"ר הוועדה אלהרר הכריזה על ההצבעה, חברי הכנסת המזוהים עם גוש הליכוד יצאו מהדיון ולא השתתפו בהצבעה.

ח"כ יעקב אשר מסר בתגובה להחלטת הוועדה המסדרת: "יש עתיד מתעטפת בצדקנות מעושה, כביכול היא דואגת להרוגי אסון מירון. בבריונות דיקטטורית חסמו דיון בהצעות החוק שלנו לוועדת חקירה לאסון מירון ולפיצויים למשפחות ההרוגים שמשוועות לסיוע כלכלי מהיר. השימוש הפוליטי הציני בהרוגי האסון ראוי לכל גינוי, בושה וחרפה".

זנדברג מסרה בתגובה להצבעה על ועדת החקירה לאסון מירון בוועדה המסדרת: "מה שקרה בוועדה המסדרת הוא ביזיון שלא נראה כדוגמתו. ההצבעה של גוש נתניהו נגד הצעת החוק היא זלזול בוטה ב-45 ההרוגים, ויריקה בפרצופן של המשפחות. הקמת ועדה חקירה ממלכתית לאסון מירון היא לא עניין של ימין ושמאל - אלא של חיי אדם. אבל מסתבר שבימין מעדיפים לטייח ולהסתיר מאשר למנוע את האסון הבא".