למה הביטקוין נפל? האמת היא שאין לנו ממש מושג

בכל פעם שיש תנודה חדה בכיוון כלשהו בערכו של המטבע הווירטואלי, אנחנו שומעים לכך הסברים מנומקים ודי משכנעים • אלא שהמנגנון שמפעיל את הביטקוין מורכב בהרבה, ובניגוד לשמועות, הציוצים של אלון מאסק וההחלטות של ממשלת סין הם לא מה שבאמת יקבע את ערכו

ביטקוין - אף אחד עדיין לא ממש מבין מה גורם לתנודתיות בערך שלו / אילוסטרציה: Shutterstock, Morrowind
ביטקוין - אף אחד עדיין לא ממש מבין מה גורם לתנודתיות בערך שלו / אילוסטרציה: Shutterstock, Morrowind

כותבים רבים ואנליסטים בכירים מנסים כבר ימים, מעל כמה במות שונות, להסביר את הרקע לנפילת הביטקוין. בכל פעם שיש תנודה חדה בכיוון כלשהו בערכו של המטבע הווירטואלי הראשון בהיסטוריה, אנחנו שומעים לכך הסברים מנומקים - ורובם גם די משכנעים.

נכון, המין האנושי במיוחד בעידן הנוכחי התרגל שלכל תרחיש כלכלי יש הסבר מניח את הדעת. ובכן, לפעמים אין הסבר הגיוני וטיפת צניעות בניתוח שלנו את הבנת הנסיבות, תוביל אותנו למסקנה אחת מתבקשת: אנחנו לא יודעים.

הביטקוין, מאז שהגיח לעולם אי שם ב-2009, התאפיין מהרגע הראשון בתנועות חדות הן למעלה והן למטה. במרץ 2020 כשהקורונה פרצה הביטקוין נחתך בחצי והגיע לרמה של 3,000 דולר למטבע. רבים הכריזו שזהו הסוס מת והבועה מתפוצצת לנו בפנים.

לא עברה שנה, ואותם אנשים שהסבירו שעבר זמנו, שמו את הביטקוין על הכותרות הראשיות, סלבים התלהבו, ובתי השקעות, מהגדולים בעולם, קפצו על המציאה. הנפילה שחווה ביטקוין בשבוע האחרון לא שונה מהנפילות שחווה בעבר - גם אז כמו היום לא הייתה סיבה אמיתית לנפילה.

חשבתם שכל ציוץ של איילון מאסק או כל החלטה של סין משפיעה על הביטקוין? תחשבו שוב. חשוב תמיד לפקפק בידיעות שנראות לנו דרמטיות, ולשאול תמיד שאלות ולהתעמק.

הביטקוין נמכר בשוק השחור בפרמיה של 36%. כמות הביטקויינים שזמינה בשוק נשלטת בידי שחקנים מאוד משמעותיים ואנונימיים, שברוב המקרים מחוברים לחוות הכרייה הגדולות בעולם שרובן המוחלט יושב בסין, או בשמם השני "הכרישים".

הכרישים האלה הם אלו ששולטים במחיר של הביטקוין, ברצותם המחיר יקפוץ ביום ב-20% וברצותם המחיר יצנח ביום ב-30% - כפי שקרה אתמול. הכרישים האלה מצמידים את הנפילות לחדשות שלילות כגון הודעתו של איילון מאסק (המנכ"ל ובעל השליטה בטסלה) שטסלה תפסיק לקבל את ביטקוין כתשלום ושהיא מוכרת חלק ממלאי הביטקוין שהחזיקה.

צריך רק להזכיר שטסלה קנתה ביטקוין ב-1.5 מליארד דולר והשוק של הביטקוין שווה גם אחרי הנפילה 775 מליארד דולר. אז איך בעצם הם כל פעם מצליחים? הם מפחידים את המשקיעים.

הכסף ה"טיפש" שעומד מאחורי הביטקוין

צריך לומר ביושר שרוב הכסף שיש בשוק הביטקוין הוא כסף "טיפש", כלומר כסף של צעירים שבאים להתעשר מהר. והכרישים האלה מודעים לזה ולכן פעם אחר פעם הם מנצלים את זה ומייד אחרי שהם מפילים את השוק ב-10%-15%, השאר בורחים והמחיר נחתך בחצי בשבוע.

השוק הזה רווי במניפולציות כמו כל שוק ההון. הרבה מההכרזות בתקשורת מכוונות ומהדהדות בכוונת תחילה בכדי להשפיע על ההחלטות שלנו. אם תשאלו את המומחים לתחום, התשובה תהיה תמיד: תקראו, תתעמקו, תלמדו את הביטקוין ואת כל המעטפת לפני שאתם מחליטים להשקיע. ואז גם הודעות "דרמטיות" כאלה לא ישפיעו עליכם אם האמנתם ברעיון מאחוריו.

הביטקוין, עם הטכנולוגיה החדשה שהוא הביא איתו שינה למעשה את ההסתכלות שלנו על המושג הזה שנקרא כסף ואיך הכסף בא לעולם. הכמות של הביטקוין מוגבלת - היא מוגבלת לעד. גם הכמות של הביטקויינים שנוצרים בכל יום היא מוגבלת וקבועה והיא הולכת ופוחתת בכל 4 שנים באירוע שנקרא חצייה. אין מדינה כלשהי או בנק מרכזי כלשהו שיכול "להדפיס" ביטקוין או ליצור יש מאין ביטקויינים חדשים.

האיום של הביטקוין על הבנקים המרכזיים

הביטקוין הוא מטבע וירטואלי, ראשון מסוגו, הוא מאיים על הגופים הכי חזקים בכלכלה העולמית, הלוא הם הבנקים המרכזיים של המדינות, מכיוון שיש בכוחו לפגוע בנכס הכי גדול שלהם: הדפסת הכסף.

הביטקוין בעיני ההמצאה הכי טובה בעשור האחרון וחשוב לזכור תמיד שאנחנו רק בשנה ה-12 שלו, כך שיש דרך מאוד ארוכה לעבור עד שהביטקוין יתקבע ויהפוך לעוד מטבע לגיטימי לגמרי כמו שאר המטבעות.

הדרך שלו תהיה קשה, יילחמו בו כמו שלא נלחמו בשום דבר מלפניו, אבל המצאות טובות שמטיבות איתנו האזרחים הפשוטים סופן להצליח. הרבה אנשים טובים וטובי המפתחים עובדים יום ולילה לשפר את הביטקוין ואת הטכנולוגיה מאחוריו. המהפכה רק בתחילתה ותנודות המחיר היום-יומיות לא מעניינות. שם המשחק זה טווח ארוך.

בינתיים בעודך קורא את הטור הזה, הבלוקים ברשת הביטקוין נערמים, העסקאות מאושרות בידי כורים בכל רחבי העולם, הכל מתוקתק כמו שעון שוויצירי. את הביטקוין לא מעניינים הציוצים של אלון מאסק ולא ההחלטות של ממשלת סין.

הכותב הוא מהנדס אלקטרוניקה בחברת הייטק גדולה, מאמין בטכנולוגיה ומחזיק בביטקוין