למה התנגדו החרדים לוועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון

אסון הר מירון הותיר את החברה החרדית המומה ושבורה, אך נראה כי המאבק לגבי סוג הועדה שתחקור את הכשלים איחד את השורות, או יותר נכון צופף את השורות

45 נרות זיכרון לזכר 45 הנספים באסון הר מירון / צילום: Associated Press, Oded Balilty
45 נרות זיכרון לזכר 45 הנספים באסון הר מירון / צילום: Associated Press, Oded Balilty

אסון הר מירון הותיר את החברה החרדית המומה ושבורה, אך נראה כי המאבק לגבי סוג הועדה שתחקור את הכשלים איחד את השורות, או יותר נכון צופף את השורות, והחרדים כמקשה אחת מתנגדים לוועדה.

בדיון הסוער היום (ב') נטען על-ידי הנציגים החרדים כי יש עתיד עושה פוליטיקה על חשבון הנספים באסון, בכך שהיא מסרבת לעלות את החוק להענקת פיצויים למשפחות הנספים, ובתום הדיון אושרה הבקשה להעניק פטור מחובת הנחה לחוק ועדת החקירה, שיעלה להצבעה ככל הנראה כבר ביום רביעי הקרוב בקריאה טרומית.

חברי הכנסת החרדים ביקשו להעלות הצעה משלהם להקמת ועדת חקירה שבראשה לא יעמוד שופט, תוך שהם מבקשים לקדם את החקיקה כבר בימים הקרובים, אך כאמור הם נכשלו.

מיד לאחר ההחלטה החלו ויכוחים בתוככי החברה החרדית שנמצאת ברשתות החברתיות. מספר עיתונאים צידדו ביש עתיד, אך מספר עיתונאים ופעילים אחרים טענו כי יש עתיד דואגת בעיקר להתנגח בחברי הכנסת החרדים, ופחות אכפת לה מהמשפחות - עובדה שאת החוק לפיצויים יש עתיד לא העלתה.

חשוב לציין כי מה שרואים ברשתות החברתיות משקף את בועת הרשתות החברתיות, אך הרחוב החרדי המיינסטרים עדיין לא נחשף לדברים, ורק מחר בעיתונים המפלגתיים הקוראים יגבשו את עמדתם. כעיקרון המיינסטרים החרדי מציית להוראת הרבנים, אך במקרה הזה הרבנים לא הביעו את דעתם, לפחות לא עד היום.

זעמם של החרדים המתנגדים לוועדה שהוביל יאיר לפיד הוא גדול. לטענתם, לפיד רק דואג ליחסי ציבור, ו"כולם יודעים איך לפיד התייחס אלינו ב-2013" - כך אומר לנו בכיר ביהדות התורה. "עכשיו פתאום הוא 'דואג' לבטיחות אצל החרדים".

מנגד, עיתונאים אחרים שלא קשורים לעיתון מפלגתי כזה או אחר, זועמים על סירוב חברי הכנסת החרדים לתמוך בוועדה, וטוענים כי העסקנים חוששים מוועדה עם שיניים שתפגע בעיקר בהם, ולכן הם מפעילים לחץ על חברי הכנסת החרדים לא לשתף פעולה.

נראה כי החרדים התעוררו קצת מאוחר, אך עכשיו חברי הכנסת החרדים מבטיחים כי הם יתמכו בוועדת חקירה עם שיניים, יחד עם ח"כ בצלאל סמוטריץ' והליכוד. האם זה יתבצע? נמתין לראות. 

הכותב הוא כתב החוץ של אתר "בחדרי חרדים" ופרשן לענייני חרדים