מנהל רשות המסים: "פיצוי עסקים מעל 40 ק"מ מהרצועה יעלה מיליארדים"

במהלך דיון סוער בוועדת הכספים בנוגע לפיצוי בגין הנזקים הכלכליים העקיפים שנגרמו במהלך מבצע "שומר החומות" אמר ערן יעקב כי "מעל 80% מהאזעקות היו ב-40 ק"מ, ומשם ומעלה מדובר באזעקות בודדות שלא היו בזמן עבודה" • לדברי יעקב, המבצע "לא מצדיק פריצה מהמתווה שנקבע"

ערן יעקב / צילום: איל יצהר
ערן יעקב / צילום: איל יצהר

אין הצדקה לסטות מהכלל שנקבע במבצעי לחימה קודמים לפיו הפיצוי על נזקים כלכליים עקיפים שלא נגרמו מפגיעות טיל ישירות ינתן רק לעסקים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה. ההשלכות התקציביות שיהיו לכך דרמטיות - כך אמר היום (ג') מנהל רשות המסים ערן יעקב בפתח הדיון הסוער בוועדת הכספים בנוגע לפיצוי בעקבות מבצע "שומר החומות".

הדיון התנהל בטונים צורמים, כאשר יעקב ונציג משרד האוצר בדיון, איתי טמקין מאגף התקציבים, מותקפים על ידי חלק מנציגי ארגוני המעסיקים שטוענים כי האוצר מנותק מהשטח ומפקיר את העסקים.

הדיון התקיים על רקע הודעת משרד האוצר כי רק עסקים בטווח 40 ק"מ מהרצועה יפוצו על הנזקים הכלכליים העקיפים שנגרמו בתקופת מבצע "שומר החומות" (הפסד רווחים, תשלומים לעובדים ששהו בבית, סגירת העסק למשך שבוע ועוד). כוונה זו מעוררת זעם בקרב ארגוני העסקים והמעסיקים במשק. לטענתם, הגבלת גבול הפיצוי ל-40 ק"מ מותירה עסקים רבים שנפגעו על לא עוול בכפם מחוץ לפיצוי.

על-פי ההערכה של התאחדות התעשיינים, כלל הפגיעה העקיפה בעסקים במשק מגיעה לכדי 1.2 מיליארד שקל, כולל עסקים בדרום ובמרכז הארץ.

יעקב הסביר כי "מ-2006, מאז מלחמת לבנון השנייה, זה התהליך שעשינו, ולא פרצנו אותו. ואני בוועדות האלה מאז מלחמת לבנון ועד היום, ותמיד עלה העניין של בין 40 ק"מ ל-80 ק"מ (דרישות מקרב עסקים לפיצוי רחב יותר, א' ל"ו), ולא חרגנו מה-40 ק"מ. גם צופה פני עתיד צריך לחשוב על הדבר הזה. יש לזה עלויות מאוד גבוהות".

ערן יעקב הסביר כי הוא הסתובב באזורים מוכי הטילים בתקופת הלחימה וגם בתל אביב ובערים במרכז - ושם הנזק היה נמוך משמעותית, והפסד ימי העבודה היה זניח לתפיסתו. "אני כמנהל רשות המסים הסתובבתי גם בערים, והחוויה לא הייתה פשוטה לאותם אנשים ב-40 ק"מ אבל אני גר ברמת השרון והסתובבתי גם בתל אביב, וכששואלים כמה ימי עבודה היו בתקופה הזאת לעולם העסקי אז מדובר בלא יותר מ-6 ימי עבודה".

לאורך כל דבריו ספג מנהל רשות המסים צעקות וקריאות שונות מצד משתתפים אחרים בדיון שאמרו בין היתר "למה רק 6 ימי עבודה? אולי ברמת השרון עובדים בלי ימי שישי", וכן אמרו כי "מסגרות לימודיות היו סגורות גם ב-80 ק"מ".

יעקב חזר והשיב כי הפגיעה המשמעותית בעקבות הטילים הייתה בטווח של עד 40 ק"מ, וזו ההצדקה להגבלה."צריך לזכור שמעל 80% מהאזעקות היו ב-40 קילומטר, מעל 87% מהאזעקות בזמן העבודה היו בתוך ה-40 קילומטר". (גם על דברים אלה ספג מנהל רשות המסים צעקות ובהן: "מה הקשר? מערכת החינוך היתה מושבתת. ההורים היו בבית עם הילדים").

באשר למשמעות התקציבית אמר יעקב כי "בסוף בעלות תועלת, תקציבית לדבר הזה יש מחיר וזה יעלה לא מעט מיליארדים. בהסתכלות על מה שעשינו עד היום ומה שיקרה קדימה זה לא אירוע שמצדיק פריצה מהמתווה שקבענו בעבר. אם כל אירוע יחייב את המדינה באשראי של מיליארדים - צריך לתת לזה משקל. עד 40 ק"מ, מדובר על סביב 2 מיליארד שקל בפיצוי עקיף".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר כי "לא נוכל לאשר תקנות בלי מענה למצבים שלא היו במבצעים קודמים. יש סוגיה שונה שלא הייתה קיימת עד היום - זה הערים המעורבות, שזה לא משנה מרחק ומספר הקילומטרים, צריך לעניין הזה פתרון". גפני ציין כי הם דורשים להעביר את התקנות בוועדה בהקדם האפשרי ובתקווה עד סוף השבוע על בסיס מודל חדש המתייחס לאתגרים החדשים במבצע האחרון.

צריך לחשוב אם לפצות ערים מעורבות, אם בכלל

לאורך דבריו לא התייחס יעקב לשאלה מי יפצה את העסקים בערים המעורבות על כך שהיו סגורים במשך ימים ארוכים בשל החשש מההתפרעויות ופגיעה. לאחר שהשאלה הוטחה כלפיו ממספר משתתפים השיב יעקב: "יכול מאוד להיות שצריך לחשוב על דרך אחרת שונה לפיצוי לעסקים הללו, באופן יצירתי. זה מצריך חשיבה, אם בכלל צריך לפצות".

יעקב השיב גם לקריאות שהופנו כלפיו בנוגע לכך שהורים היו בבית עם הילדים ואמר כי "העולם פוסט קורונה הוא שונה, זה עולם שיש בו זום. חלק ממערכות החינוך פעלו באמצעות זום, אובדן ימי העבודה וימי הלימוד היו קצרים בסבב הזה לעומת סבבים קודמים שכמות הימים הייתה משמעותית. בסבבים שכמות הימים בהם הייתה יומיים-שלושה לא ניתן פיצוי בכלל".

דברים אלה עוררו זעם בקרב מייצגי עסקים שהשתתפו בדיון, אשר אמרו "ההורים היו בבית. הזום לא שינה את העובדה הזאת".

בהמשך ליעקב דיבר נציג אגף התקציבים ממשרד האוצר, איתי טמקין, שביקש לשמור על מסגרת 40 הק"מ שנקבעה. "צריך לזכור שרשת הקורונה עדין פרוסה עבור החודשים מאי - יוני, יוני באופן חלקי, לכן גם עסקים באזור המרכז שלא חזרו למחזור עסקים מלא לפני המבצע, מקבלים פיצוי. המצב לא מצדיק שינוי של הסטטוס קוו, אם בלבנון השנייה בעצימות גבוה יותר הצלחנו להשאיר את הטווח של 0 עד 40, אני חושב שנכון להשאיר אותו גם במבצע הזה", אמר טמקין.

"אם הפיצוי יוגבל ל-0 עד 40 ק"מ, לא ניתן יהיה לשלם שכר"

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, אמר כי "אם הפיצוי יוגבל ל-0 עד 40, לא ניתן יהיה לשלם שכר. אני בתפקידי לא אכריח אף מעסיק לשלם לעובדים שלו אם המדינה תתנער מהעניין. אם תתנו להחלטה הזו לעבור, אתם אומרים לכל מי שמעל 40 ק"מ - אתם לבד".

גם ח"כ ינון אזולאי התייחס לשאלת הפגיעה בערים המעורבות ואמר "כשמדברים על נזקים עקיפים, מה קורה עם רמלה, לוד ועכו? צריך לשקם את המקומות האלה. אנשים לא עובדים, אנשים פחדו לצאת מהבית, חלקם עדיין מפחדים לצאת. גם עליהם צריך לתת את הדעת, ואסור לנו לפחד".

גדי ירקוני, ראש מועצה אזורית אשכול: "במועצה אזורית אשכול לא עבדו. קחו בחשבון דווקא את הנושא של 0-4, 0-7, לא יצאו מהבית שם בכלל. חקלאים לא יצאו לרסס. חקלאות שלא נגעו בה 12 או 14 יום, איך נותנים פיצוי? חייבים לכמת את זה כספית, רשות המסים לא עושה את זה. שדה הלך לגמרי זה הליך ירוק, שדה שחצי הלך זה מסלול אדום, וזה הפקרות. למה אתם לא יושבים אתנו, עם ראשי הרשויות, המשרדים האחרים יודעים לשבת אתנו, למה משרד האוצר לא יושבים איתנו לפני התקנות?"

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, פנה בביקורת על רשות המסים: "התאכזבתי שמנהל רשות המסים לא ישב אתנו לפני שהוא מגיע לתקנות. אולי צריך לעשות מהלך דיפרנציאלי שמי שיותר קרוב לגדר יקבל יותר ומי שפחות אז פחות, זה היה נכון לעשות את זה איתנו, בואו נעשה את זה במשותף ולא נקבל החלטות מעל הראש".

"מודל רחוק מהמציאות"

שי ברמן מאיגוד המסעדות הצטרף גם הוא לביקורת על הרצון לצמצם את הפיצויים לטווח של 40 ק"מ ואמר "כשיש טילים ואזעקות אנשים לא מגיעים למסעדות בשום מקום בארץ, לקחת את המודל של צוק איתן שהמרכז לא היה בכלל בטווח, זה רחוק מהמציאות. מענקי הקורונה בטלים בשישים, קשה מאוד לקבל אותם, זה לא פותר את הבעיה והבעיה לא נגמרה, יפו בקריסה, חיפה בקריסה, עכו בקריסה, כל המקומות האלה מבחינת מקומות בילוי ועסקים קטנים ייקח להם הרבה מאוד זמן להשתקם".

ח"כ קרן ברק מהליכוד אמרה "ביקשתי את הדיון הזה מלכתחילה כיו"ר השדולה לעסקים קטנים ובינוניים, שוב פעם לא ניתנת הדעת לעסקים האלה. אנחנו לא עושים להם טובה, אנחנו צריכים אותם כמדינה, שלה העסקים משלמים יום יום ואנחנו חיים מהכספים האלה, כל עסק שנסגר לא משלם ולכן אנחנו צריכים לשומר אותם בחיים. כל עסק חי הוא תוצר שאנחנו צריכים לשמור עליו חי, אתם ברשות המסים גם צריכים אותם חיים. זה ברמה הכלכלית, ברמת הלאומית, איך ייתכן שהחמאס או אויבים מבפנים יגרמו לנו גם לסגור עסקים"?

המשנה למנהל רשות המסים מירי סביון שהשתתפה בכל הדיון אמרה בסופו כי "ביחס לצוק איתן שהיה יותר מ-50 ימים, היו 4,600 נזקים ישירים, במבצע הזה אנחנו מתקרבים ל-6,000, כולל הערים המעורבות. כל המסלולים שנמצאים בתקנות הקבועות, כולל המסלול האדום, המסלולים ממשיכים להתקיים לכל העסקים ב-0 עד 7 קילומטר. גם באזור תעשייה הדרומי אשקלון יוכלו לבחור מהתקנות שאנחנו מציעים. התקנות מאפשרות בדיקה אמיתית של הנזק. לגבי העלויות נגיש סיכום עד סוף השבוע הזה בצורה מסודרת או יחד עם התקנות".