בזק | בלעדי

משרד התקשורת רצה לחתוך את הבוננזה הגדולה של בזק, ואז הגיע משרד האוצר

יוזמת משרד התקשורת להפחית את התעריפים המפוקחים של בזק בהיקף של 400 מיליון שקל בשנה, נתקלת בהסתייגות מצד אגף התקציבים • במשרד האוצר מעדיפים לגבש מספר חבילות מוזלות שהחברה תחויב להציע לציבור, במקום להטיל פיקוח מחירים

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: שלומי יוסף

משרד האוצר מתנגד למהלך של משרד התקשורת להפחתת תעריפי בזק, שיעלה לחברה כ-400 מיליון שקל - כך נודע לגלובס.

מקורות במשרד התקשורת סיפרו כי השבוע נערכה פגישה של אנשי המשרד עם אגף התקציבים באוצר והיועץ החיצוני פרופ' ראובן גרונאו, והמסקנה מהפגישה היא שהאוצר לא מקבל את המתווה להפחתת תעריפי בזק, ונדרשת חשיבה מחדש על הכדאיות שבפיקוח על התעריפים, כאשר ישנם פתרונות יותר אפקטיביים ופחות אגרסיביים. הצדדים סיכמו כי ימשיכו בדיונים, ואולם די ברור שיוזמת המשרד תעבור שינויים ולא תאושר במתכונת שיצאה לשימוע.

המהלך של קביעת תעריפים בשוק התקשורת מחייב חתימה של שרי התקשורת והאוצר, ואם מישהו מהם לא חותם - לא ניתן להכניס התעריפים לתוקף.

מאז שפורסמה הרפורמה בדצמבר 2020, מתנהלים מגעים בין האוצר למשרד התקשורת על הרפורמה. באוצר כעסו על התוכנית, שאושרה רגע לפני שהשר דאז יועז הנדל עזב את תפקידו, בטענה כי הוא פרץ מסגרת של שיתוף-פעולה בין המשרדים. באוצר הבהירו כבר עם פרסום השימוע הם מסתייגים ממנו.

הטענה של האוצר היא שאין צורך יותר לפקח על תעריפי בזק בטלפוניה, במיוחד כשמדובר במוצר שהשימוש בו הולך ופוחת. בישראל יש טלפוניה קווית ב-45% ממשקי הבית בלבד. בזק הציגה נתונים, לפיהם נתח השוק שלה בטלפוניה הוא 25% בלבד. הטלפוניה היא מוצר שנמצא בתחרות וכל חברות התקשורת מסוגלות לספק אותו. בנוסף, אין בעיה של טלפוניה סיטונאית ומפעיל שרוצה לשכור שירותי טלפוניה מבזק יכול לעשות זאת במסגרת האסדרה של השוק הסיטונאי.

באוצר מנסים למצוא פתרון שיאפשר למשרד התקשורת להשיג הפחתת תעריפים, אבל לא בדרך של התערבות ופיקוח על המחירים. אנשי האוצר מציעים, למשל, לגבש מספר חבילות מוזלות שבזק תחויב להציע לציבור. בזק לא שלמה לגמרי עם ההצעות האלה מאחר שהיא צפויה לספוג נזק בכל דרך. עם זאת, באוצר הבהירו לה שזו הדרך היחידה שבה ניתן יהיה לפתור את הבעיה לשביעות רצון כל הצדדים.

בזק הציגה נתונים לפיהם ירידה תלולה בתעריפי הטלפוניה דרך סלי התעריפים שמשרד התקשורת אישר לה. מדובר על סלים מפוקחים, ש-95% מהלקוחות שלה בטלפוניה נמצאים בהם, כך שישנו פער אדיר בין המחיר הרשמי המפוקח למחיר שהחברה מוכרת בפועל.

מהלך של קביעת תעריפים בדרך שהמשרד התקשורת רוצה תוביל קרוב לוודאי למאבק שייגרר לבתי משפט. ניסיון העבר מלבד שגם אם בסופו של דבר המדינה תנצח, עדיף להימנע מדיונים ארוכים על מודלים כלכליים, כאשר מנגד ניתן למצוא פתרון יעיל.

במשרד התקשורת סבורים שעדיין יש אוכלוסייה של מבוגרים בעיקר, שלא מוכנה לוותר על הטלפוניה של בזק. רובם גם לא מודעים לכך שהם יכולים לעבור למסלולים מוזלים. 

תעריפי בזק מפוקחים, אבל מזה 17 שנה משרד התקשורת לא טיפל בתעריפים אלה. המהלך לפיו המשרד יפחית את התשלום החודשי של מנויי הטלפון בכ-40% מ-50-60 שקל בממוצע (כולל מע"מ) ל-30-40 שקל (כולל מע"מ), צפוי להוזיל את התשלום שמשלם משק-בית עבור השירות במאות שקלים בשנה. על-פי אומדן של משרד התקשורת, מדובר בחיסכון שנתי ממוצע של מאות שקלים למשק-בית.

המשרד ממליץ על תעריף אחיד לדמי השימוש בשיעור של 20.82 שקל לפני מע"מ ו-24.36 שקל אחרי מע"מ. תעריף זה נמוך בכמעט 60% מהתעריף הנוכחי של דמי השימוש. מחיר דקת שיחה יירד ל-1.2 אגורות.

בנוסף, עם הפעלת הסדר התעריפים החדש יבוטלו כל סלי התשלומים החלופיים הקיימים, וכל מנויי בזק יועברו להסדר התעריפים "הבסיסי", כלומר, תשלום נפרד לדמי שימוש ולשיחות. אלה מתוכם שיעדיפו את התשלום הקבוע, יוכלו לבקש להצטרף לחבילת השירותים המוצעת שתוגבל ל-500 דקות.

עדכון התעריפים מבוסס על חוות-דעתם הכלכלית של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור (סמנכ"ל כלכלה), אשר מצביעה על רווחי יתר לחברת בזק מתחום הטלפון הנייח ומפחיתה את התעריפים על בסיס עלויות השירות.

ממשרד האוצר נמסר: "נושא הטלפוניה עדיין מצוי בשימוע. בעקבות פניות שהתקבלו עד עתה, הצוותים המקצועיים במשרד האוצר ובמשרד התקשורת מצויים בעבודת מטה לבחינת התגובות לשימוע ובגיבוש עמדה מקצועית משותפת בסוגיה זו".
ממשרד התקשורת נמסר, כי הוא נמצא כעת בהליך שימוע לעדכון תעריפי הטלפוניה בבזק שלא עודכנו כמעט שני עשורים. "להערכת המשרד, רמת התחרות בתחום הטלפוניה הנייחת נמוכה ומן הצרכנים נגבים תשלומים מופרזים. לפיכך, פורסמה עמדת המשרד להפחתה של 40% בתעריפים.