שר החוץ האמריקאי: "ארצות הברית מאוחדת עם ישראל בשאיפה למנוע מאיראן נשק גרעיני"

במסיבת עיתונאים בירושלים עם שובו מרמאללה אמר בלינקן: "עדכנו את ישראל בכל המגעים וההתקדמויות עם איראן במהלך המשא ומתן בווינה וזה לא ייפסק" • בלינקן יפגש הערב עם חבר הכנסת יאיר לפיד יו"ר האופוזיציה ומחר עם הנשיא ריבלין

שר החוץ האמריקאי יחד עם ראש הממשלה / צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Jerusalem
שר החוץ האמריקאי יחד עם ראש הממשלה / צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Jerusalem

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אומר כי ארצות הברית מאוחדת עם ישראל בשאיפה למנוע מאיראן נשק גרעיני ושתי המדינות עובדות יחדיו להשיג את המטרה המשותפת. לדבריו, איראן עדיין לא מסרה תשובות אם היא מוכנה לכך, ואם תתחייב מחדש לחזור למגבלות ההסכם.

במסיבת עיתונאים בירושלים עם שובו מרמאללה אמר בלינקן: "עדכנו את ישראל בכל המגעים וההתקדמויות עם איראן במהלך המשא ומתן בווינה וזה לא ייפסק. חובה לזכור שהסכם הגרעין השיג מטרה חשובה: עצירת איראן בהתקרבות לבניית פצצה, בהעשרה והשגת החומר הנדרש לפצצה. נאמר לנו מהמומחים שלנו שאיראן אכן עומדת בכך, ובשל ההסכם התרחקה מאוד מהפצצה. מאז היציאה מההסכם איראן קרובה הרבה יותר לכך מאשר קודם ואסור להמעיט מחשיבות החזרתה למסגרת ההסכם האוכפת את ההגבלות. האלטרנטיבה היא שאיראן תתקרב יותר יתר ויתר לפצצה וזמן ייצור קצר - עם אורניום מועשר. זו המטרה הראשונה - לחזור לאחור. ועדיין, אין לנו תשובות לשאלות אם איראן אכן מוכנה כך. אנחנו בקשר הדוק עם ישראל ידידתנו ושותפתנו על הנושא הזה ונמשיך בכך".

בלינקן אמר כי אמנם מטרת ביקורו היא תחזוק הפסקת האש וארגון העזרה המיידית הנחוצה לתושבים ברצועת עזה, אך מנגד הדגיש את הצורך בהנחת יסודות לחידוש המגעים לפתרון דיפלומטי שיפסיק את מעגל שפיכות הדמים באזור. עוד אמר כי הסיוע לרצועת עזה נועד לתת תקווה לתושביה ולילדים - וכי הדבר יפגע בחמאס, שכן הוא נהנה מהייאוש וחוסר התוחלת שבחיי התושבים הפלסטינים. הוא אמר כי כל הצדדים, לרבות ישראל, צריכים לנטרל מוקדי חיכוך העשויים להצית מחדש את האש.

קודם לכן נפגש בלינקן עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה ושם הבטיח את פתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים, המטפלת בפלסטינים. כן הבטיח את חידוש הסיוע האמריקני, ובראשיתו סיוע חירום שיתמקד ברצועה - 5.5 מיליון דולרים דרך הרשות ועוד 35 מיליון דרך ארגוני סיוע שונים. כמו כן, בלינקן הבטיח את חידוש הסיוע שכבר אושר בקונגרס של 75 מיליון דולר בשנה הנוכחית לרשות למטרות של פיתוח תשתיות. הפלסטינים העלו את הבקשה לחידוש מלוא הסיוע האמריקני הן לאונר"א והן לרשות עצמה בהיקף של כחצי מיליארד דולר בשנה.

בלינקן יפגש הערב עם חבר הכנסת יאיר לפיד יו"ר האופוזיציה, מחר עם הנשיא ריבלין ולאחר מכן יצא לקהיר ולרבת עמון למפגשים עם נשיא מצרים מוברק ומלך ירדן עבדאללה.