ישועה: "היה רק גורם אחד שהפחיד את שאול אלוביץ' יותר מראש הממשלה, וזה נוני מוזס"

מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה נחקר היום ע"י סנגורו של ראש הממשלה בעז בן-צור • קו החקירה ממשיך להראות שאתר וואלה עסק תדיר בהטיית סיקור משיקולים מסחריים ואחרים • ישועה אומת בנוגע לקשריו עם פוליטיקאים שונים ואנשי תקשורת

אילן ישועה בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר
אילן ישועה בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר

בבית המשפט המחוזי בירושלים התקיים היום (ד') יום הדיונים התשיעי בחקירה הנגדית של עד התביעה אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר. את החקירה הנגדית מנהל היום עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהחל את חקירתו אתמול.

14:50

בן-צור ממשיך להציג את ערבוב האינטרסים של ישועה בין שיקולים עיתונאים לבין שיקולים מסחריים.

ב-2015 כתב השר אופיר אקוניס לאילן ישועה "נתתי למיה מנע ראיון מקיף בנושא רשות השידור, לידיעתך".

ישועה העביר את ההודעה הזו לעורך אבי אלקלעי והוסיף "תשגיח שיהיה חיובי. אצטרך הרבה עזרה בקרוב סביב משבר הנגישות".

כלומר ישועה, שנפגש עם אקוניס מספר פעמים והיה זקוק לו בעניין תקנות נגישות האתרים, פנה לעורך וואלה שידאג לכתבה חיובית לאקוניס משיקול מסחרי המערב עניין רגולטורי של השר אקוניס.

בן-צור ממשיך להציג כתבות חיוביות שישועה ארגן לאקוניס, על רקע האינטרס של וואלה בעניין תקנות הנגישות עליהן היה אחראי אופיר אקוניס.

בעניין אחת הכתבות, העורך אבי אלקלעי שאל את אילן ישועה: "אתה רוצה להפניק אותו?"

ישועה השיב: "כן".

בן-צור הציג כמו כן התכתבות בין אילן ישועה למנכ"ל Ynet דאז אבי בנטל בנוגע לכתבה מסוימת בוואלה בשנת 2012.

ישועה: "מורידים את התמונה. זה מספיק?"

בנטל: "עדיף מכלום".

ישועה: "חשוב לך שיורידו הכל אז יורידו. אם לא חשוב אז חבל סתם אבל אעשה מה שתרצה. טופל. אין בעד מה".

בנטל: "רק התמונה. תודה!".

ישועה הסביר מדוע נענה בחפץ לב ובנדיבות להטיית הסיקור לטובת מנכ"ל ynet ואמר "היה רק גורם אחד שהפחיד את שאול אלוביץ יותר מראש הממשלה, וזה נוני מוזס".

הסתיים הדיון להיום.

14:35

במסגרת החקירה, הוצגה התכתבות מ-2015 בין מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס ואילן ישועה על המתח בין חדשות 12 לוואלה. אבי וייס כתב לישועה: "מבחינתי אין ולא תהיה מלחמה. עם ynet - תהיה גם תהיה!!!"

בן-צור מעוניין להראות כי נורמה עיתונאית בכלי תקשורת מוביל כמו חדשות 12 כולל מלחמה בכלים עיתונאיים נגד כלי תקשורת מוביל מתחרה.

13:30

בן-צור הציג שיחה שהתנהלה הבוקר בשידור בתוכנית של ינון מגל ובן כספית ב-103fm.

מגל: מה מנכ"ל וואלה צריך להיפגש עם כל הפוליטיקאים האלה. מה יש לו לעשות ארוחת בוקר עם גדעון סער וגאולה אבן סער. מה יש להם לעשות ארוחת בוקר. הוא מתעסק בתוכן? הוא מסקר אותם? הוא עובד איתם ? איך זה מגיע? איך הגענו לרכבת הזו של התקשורת הישראלית איך הגענו לזה".

ישועה טען בתגובה כי הדברים של ינון מגל נאמרו כתוצאה מכעס שלו על אמירה של ישועה נגד מגל שעלתה אתמול במסגרת החקירה הנגדית בבית המשפט.

ישועה הוסיף כי "הפוליטיקאי היחיד שמערכת וואלה הייתה משועבדת לו, זה היה ראש הממשלה, by far, בלי השוואה. ביום יום, הייתה משועבדת לפוליטיקאי אחד, שלא הייתה יכולה להעלות כתבה רעה, הייתה חייבת להעלות כתבה טובה. תלונותיו העיקריות של ינון מגל מינואר 13 עד דצמבר 14 היו על העניין של ראש הממשלה. הוא לא התפטר בעקבות הכתבה על גאולה אבן".

‏ישועה הוסיף כי "ינון, לא מצא חן בעיניו מה שנאמר אתמול, אז הוא אומר מה שהוא אומר".

12:55

הדיון התחדש.

בן-צור ממשיך להציג את הטיית הסיקור של אילן ישועה משיקולים מסחריים.

בן-צור מעמת את ישועה בנוגע לצייתנות של ישועה לאינטרסים של מנכ"ל ערוץ 10 דאז יוסי ורשבסקי.

לאחר שישועה נעתר לבקשה של ורשבסקי, כתב לו ורשבסקי: "אתה באמת אח".

ישועה: "עשו לי פוזות במערכת, מגוחכים, כל האמת בתחת שלהם".

ורשבסקי: "בלי קשר לחברות, תראה שמנחם בן ישלם מחיר על הכתבה הזאת".

ישועה: "ברור".

בהודעה נוספת, כתב ישועה: "חוץ מזה בשבילך אעשה הכל אבל כאמור זה היה לא לעניין והעפתי את הכל".

בהתכתבות אחרת, כתב ישועה לורשבסקי: "אם תצטרך משהו ברמה של וואלה תקבל כל הסיוע".

באירוע אחר, שלח ורשבסקי את ישועה לבדוק אצל מנכ"ל גלובס דאז איתן מדמון (מדמון היה מנכ"ל גלובס בתקופת הבעלים הקודם) מה המקור לכתבה שלילית שעלתה באתר גלובס נגד ערוץ 10.

מטרת בן-צור כאמור היא להציג שעירוב של שיקולים מסחריים וחיצוניים היה חלק בלתי נפרד מהתנהלות אתר וואלה, ואין מקום לטעון שנתניהו זכה להיענות חריגה של הטיית הסיקור לטובתו.

11:40

עו"ד בעז בן-צור ממשיך לחזק את התיזה שלו שאתר וואלה באופן רציף פעל באמצעות המנכ"ל אילן ישועה להטות את הסיקור העיתונאי בו משיקולים זרים.

בן-צור: "בוא נדבר על דליק איציק. היה לך קשר עם השרה דליה איציק?"

ישועה: "נפגשתי איתה פעם או פעמיים".

בן-צור: "אתה זוכר שהיה משהו סביב הצהרת ההון של דליה איציק?"

ישועה: "דומני שהיה סביב המועמדות שלה לנשיאות המדינה".

בן-צור: "העורכים של וואלה רצו לפרסם שהיא לא דיווחה על דירה בבעלותה במסגרת הצהרת ההון שלה. בוא נראה כיצד פעלת".

בן-צור מציג לישועה התכתבות עם היועץ של דליה איציק ניר שלום מולי 2014:

שלום: "קיבלת את המאמר על דליה איציק?".

ישועה: "כן".

ישועה: "יש לחצים אדירים להעלות עליה תחקירים עם הדירה. אני כרגע בולם. שרון ש... (שפורר - א.ג) ואלדד י (יניב - א.ג) רצים עם זה חזק".

‏ישועה מסביר את ההקשר של ההתכתבות: "סביב הקמפיין הזה היה אינטרס של ראש הממשלה שלמדתי עליו בעיקר מתדרוכים של שאול. ניהלנו קמפיין שלם שכולל מיליוני פושים לדחות את מועד הבחירות, כדי שריבלין לא ייבחר. אני נמצא בתוך קמפיין, שאול הבהיר שיש מועמדים שהמלך חפץ ביקרם ויש מועמדים שהמלך לא חפץ ביקרם".

‏ישועה מסביר שהוא היה בתוך מערבולת אינטרסים. מצד אחד, היה את האינטרס של ניר שלום שאלוביץ' הורה לציית לו, שרצה את בחירת דליה איציק. מצד שני, היה את האינטרס של נתניהו, שאלוביץ' הורה לציית גם לו, שלא רצה את מינוי דליה איציק אלא את מינוי דליה דורנר אך לא רצה שדליה איציק תפרוש מהמירוץ לנשיאות.

ישועה: "אני לא זוכר איך בלמתי ואם בלמתי".

בן-צור: "הכתבה פורסמה למחרת ההתכתבות שלך עם היועץ של דליה איציק. היא פורסמה ב-8 ליולי 2014. בוא נראה מה קרה שם - הכתבה מדללת את הטענות ביחס לדליה איציק. היא מצהירה שיש לה דירה שלישית והיא קוראת לכל המועמדים להצהיר אחרי שמצאו שהיא לא דיווחה. כך בלמת את הפרסום".

11:20

בן-צור חוקר את ישועה על קשריו עם אביגדור ליברמן. ‏ישועה מספר כי נפגש עם ליברמן בינואר 2015. לטענתו, הוא קיבל הנחיה משאול אלוביץ' "לשמור על קשר טוב עם הרוסי".

ישועה כותב לעורך וואלה דאז אבי אלקלעי ב-7 למרץ 2015. "תשתדל לא לפגוע בליברמן, פגשתי אותו לפני חודשיים. טען בצדק שאנו מכסחים אותו". ישועה הוסיף: "אדרבא אשמח לראות כותרת חיובית מבחינתו".

‏יש התכתבות של ישועה לאבירם אלעד ממרץ 2015: "תשתדל לא לפגוע בליברמן. נפגשתי איתו לפני חודשיים, והוא טען בצדק שאנחנו מכסחים אותו".

ישועה טען בעדותו היום כי ליברמן "לא התלונן על הסיקור בפגישה".

בן-צור: "אז סתם כתבת שהוא טען שמכסחים אותו?"

ישועה השיב כי כנראה יועציו הם אלה שהתלוננו.

בן-צור הציג התכתבות נוספת של ישועה מ-2016 שבה הוא כתב "פגישה טובה מאוד וידידותית עם הרוסי. עולם אחר מהפגישה הקודמת". במסגרת ההתכתבות עלה כי יועצי ליברמן אמרו בנוכחותו של ליברמן כי אתר וואלה הוא 10 מול ליברמן.

במענה לשאלת בן-צור, השיב ‏ישועה כי "הכוונה הייתה ששיפרנו את דרכינו"

בן-צור: "ואיך משפרים את הדרכים?"

ישועה: "כותרות חיוביות. כתבות חיוביות".

בן-צור מציג התכתבות מ‏דצמבר 2014. אילן ישועה כתב ליועצו של אביגדור ליברמן, צחי משה "תסתכל על הכותרת הראשית בוואלה".

צחי משה: "ראיתי, היא בסדר גמור. הבעיה היא לא בסיקור של האירועים השוטפים הכלליים אלא בדברים המוכוונים", ושולח לו שני פרסומים מספטמבר 2014 ואוקטובר 2014 המבקרים את ליברמן.

ישועה: "מבין... שים לב כמה זמן בראשית, וכמה הטקסט מפרגן".

לפני כן בית המשפט קיבל חלקית את בקשה של ההגנה: נדחתה הבקשה לקבל הערות שישועה כתב לעצמו במסגרת ריענון העד שנערך לו בפרקליטות לפני עדותו בבית המשפט, אך התקבלה הבקשה להעביר תרשומת של ישועה המתעדת את מהלך הריענון.

 ***גילוי מלא: כל האירועים המתוארים הם מתקופת הבעלות הקודמת של אליעזר פישמן בגלובס

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות