הציבור שוב נוהר לקניונים: עזריאלי ומליסרון מדווחות על התאוששות מרשימה לאחר תום הסגר

למרות ירידות חדות בהכנסות שתי ענקיות הקניונים ברבעון הראשון של 2021, הן מדווחות כי החל מתום הסגר, ב-20 בפברואר, נרשמה עלייה חדה בפדיונות בקרב השוכרים

קניון עזריאלי בתל אביב / צילום: אייל פישר
קניון עזריאלי בתל אביב / צילום: אייל פישר

עבור שתי ענקיות הקניונים המקומיות, עזריאלי  ומליסרון , התאפיין הרבעון הראשון של 2021 בשתי תקופות שונות בתכלית. הראשונה בסגר שהוביל לסגירת הקניונים בשל הוראות ממשלת ישראל, ואילו בתקופה השנייה נפתחו הקניונים על-פי כללי התו הסגול, וציבור הקונים חזר אליהם בהמוניו.

הסגר (השלישי במספר) שהחל בסוף דצמבר 2020 הסתיים ב-20 בפברואר 2021, והחל ממועד זה נפתחו הקניונים ומצב זה נותר בעינו לאור דעיכתה של מגפת הקורונה בישראל. ימי הסגר הובילו את שתי חברות הקניונים הגדולות בישראל, קבוצת עזריאלי ומליסרון, להציג ירידה חדה בהכנסותיהן בשל הקלות שהעניקו לשוכרים בקניונים שלהן. אצל קבוצת עזריאלי ירדו ברבעון הראשון ההכנסות מדמי שכירות, ניהול, אחזקה ומכירות, נטו ב-21% ל-437 מיליון, ואילו אצל מליסרון ירדו ההכנסות הללו ב-31% ל-260 מיליון שקל.

עם זאת, שתי החברות מעידות על התאוששות חדה בימים שלאחר סיום הסגר, וזאת למרות הצורך לעמוד בדרישות התו הסגול (שעתידות להתבטל ב-1 ביוני 2021). כך למשל מציינת עזריאלי, כי הפדיונות שדיווחו השוכרים בקניונים שלה בחודש מרץ 2021, היו גבוהים ב-30% לעומת חודש מרץ 2019, וזאת בנטרול פדיונות של שוכרים שעדיין לא שבו לפעילות מלאה, בשל הגבלות רגולטוריות (מסעדות, בתי קפה, בתי קולנוע, חדרי כושר וכדומה).

 
  

השוואה לנתוני הפדיונות של 2019

במחצית הראשונה של מרץ 2020 החל הסגר הראשון, ומסיבה זו נבחנו הפדיונות של קבוצת עזריאלי ביחס לחודש המקביל לפני שנתיים. גם במליסרון מצביעים על צמיחה חדה בפדיונות השוכרים בחלק השני של הרבעון הראשון, בהשוואה לנתוני 2019.

"החל ממועד פתיחת הקניונים ועד לתום הרבעון, חזרו קניוני החברה להציג תוצאות מרשימות, עם גידול של כ-26% בפדיונות השוכרים, וזאת בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019 (בנטרול פדיונות בתי הקולנוע שנותרו סגורים), טרום קורונה", כותב מנכ"ל מליסרון אופיר שריד בדוחות החברה לסיכום הרבעון הראשון. "בחודש מרץ נשבר שיא הפדיונות של השנים האחרונות ואף נרשמו למעלה מ-6 מיליון כניסות מבקרים לקניוני החברה".

עוד כותב שריד, כי "הגידול בפדיונות בלט במיוחד בחנויות בתחום האופנה וההנעלה, שרשמו גידול של כ-36%, ובחנויות בתחום עיצוב הבית, שרשמו גידול של כ-62%. המגמה נמשכה גם בחודש אפריל, כאשר ראינו גידול בפדיונות לפי נתוני RIS בהשוואה לתקופה המקבילה".

בסיוע ההקלות לשוכרים, הצליחה מליסרון לשמור על אחוזי תפוסה גבוהים בתקופות המשבר והסגרים הארוכים, ולדבריה אף חתמה ברבעון הראשון על כ-150 חוזים חדשים וחידושי אופציות, תוך גידול של כ-5% בשכר הדירה הריאלי. "אנו מאמינים שהמשך דעיכת מגפת הקורונה ופתיחתו המלאה של המשק יאפשרו לחברה לחזור ולהציג תוצאות מצוינות", הדגיש המנכ"ל שריד.

במליסרון מציינים, כי ברבעון הראשון של 2021 היא העניקה לשוכרים הקלות בשכר הדירה בסכום של 96 מיליון שקל בגין הימים שבהם היו הקניונים סגורים, וזאת בהשוואה להקלות בסכום של 213 מיליון שקל שניתנו לשוכרים ב-2020 כולה. אצל עזריאלי הסתכמו ההקלות לשוכרים בקניונים ברבעון הראשון ב-115 מיליון שקל.

הנפגעים העיקריים: קניונים ומלונות

הקניונים והמלונות הם לפי שעה הנפגעים העיקריים מהתפרצות מגפת הקורונה, מקרב הנכסים המניבים השונים. לקבוצת עזריאלי 20 מרכזי מסחר וקניונים בישראל (כולל אחד הנמצא בתהליכי מכירה), בשטח של 351 אלף מ"ר ובשווי של 12.46 מיליארד שקל, המהווים כ-36% מסך הנכסים שברשותה, שמסתכמים לשווי של 35.2 מיליארד שקל.

כמו כן, לקבוצה פעילות מלונאות קטנה הכוללת נכסים בשווי של 296 מיליון שקל (כ-1% מסך נכסיה). כך, יתר תחומי הנדל"ן המניב מהווים יחדיו כ-53% מסך נכסיה של עזריאלי, והם סיפקו עד כה מגן משמעותי מהשפעות נגיף הקורונה.

תחומים אלו כוללים 17 בנייני משרדים בישראל בשטח של 640 אלף מ"ר, שמונה נכסי משרדים בחו"ל בשטח של 248 אלף מ"ר, ארבעה בתי דיור מוגן בישראל בעלי 1,034 יחידות דיור ובשטח של 150 אלף מ"ר, וכן השקעות במרכזי נתונים (דאטה סנטרס) ועוד.

לדברי קבוצת עזריאלי, חלקם היחסי של מרכזי המסחר והקניונים במאזן שלה צפוי לקטון לאורך זמן בזכות הייזום הבולט יותר של הקבוצה בשנים הקרובות, בתחומי המשרדים והדיור המוגן.

בינתיים היא רשמה ברבעון הראשון ירידות של 27% ב-NOI (הכנסה נקייה מפעילות שוטפת) ל-301 מיליון שקל, ושל 25% ב-FFO (תזרים מפעילות נדל"ן) ל-228 מיליון שקל, אולם גם עלייה של 20% ברווח הנקי ל-110 מיליון שקל, בגלל הפחתות השווי העצומות שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד בשל התפרצות מגפת הקורונה.

במגזר המרכזים המסחריים והקניונים רשמה קבוצת עזריאלי ברבעון הראשון של 2021 ירידה של 49% בהכנסות ל-125 מיליון שקל, ונפילה של 58% ב-NOI ל-86 מיליון שקל. מנגד, גדלו ברבעון הראשון הכנסותיה של עזריאלי מהשכרת משרדים ואחרים ב-8% ל-195 מיליון שקל, ואילו ב-NOI של מגזר זה נרשמה צמיחה של 9% ל-167 מיליון שקל.

מגמה דומה נרשמה אצל מליסרון

גם אצל מליסרון נרשמה ברבעון הראשון מגמה דומה. ה-NOI ירדה ב-34% ל-189 מיליון שקל, ה-FFO נשחק ב-38% ל-121 מיליון שקל, אולם מנגד הציגה החברה רווח נקי של 143 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד של 86 מיליון שקל שנרשם ברבעון המקביל אשתקד בשל מחיקות ענק שנרשמו גם כן בשווי הנכסים.

למליסרון 16 קניונים בשטח של 499 אלף מ"ר ובשווי של 14.3 מיליארד שקל, חמישה נכסים בעלי שוכר יחיד בשטח של 41 אלף מ"ר ובשווי של 1.1 מיליארד שקל, וכן חמישה מתחמי משרדים להייטק בשטח של 231 אלף מ"ר ובשווי של 3.6 מיליארד שקל.

התלות הגבוהה יותר של מליסרון בתחום המסחרי, בהשוואה לקבוצת עזריאלי, הובילה אותה להציג פגיעה חריפה יותר בעקבות התפרצות הקורונה, אולם מצב זה עשוי להשתנות בחלקו עד השלמת בנייתם של מגדל שרונה בתל אביב ושל הבניינים הנוספים בפארק עופר בפתח תקווה ובפארק שער הכרמל.