אשרור חסימת חשבון הפייסבוק של דונלד טראמפ הוא תקדים מסוכן

ההחלטה של פייסבוק שלא להסיר את החסימה על חשבונו של נשיא ארה"ב לשעבר דונאלד טראמפ, מוכיחה כי הרשת החברתית, שבתחילה חרתה על דגלה את קידום חופש הביטוי, הפכה בשנים האחרונות למי שמסכנת את מעמדה של אחת הזכויות החשובות ביותר בכל משטר דמוקרטי

דונלד טראמפ / צילום: AP
דונלד טראמפ / צילום: AP

החלטתה של הרשת החברתית פייסבוק לאחרונה להותיר על כנה את החסימה לנשיא ארה"ב לשעבר, דונאלד טראמפ, היא החלטה מסוכנת, אשר עלולה להוביל למדרון חלקלק במקרים נוספים.

כזכור, טראמפ הושעה מפייסבוק ומטוויטר בעקבות המהומות שיצרו תומכיו על גבעת הקפיטול, ביום ההצבעה על אישור תוצאות הבחירות בהן ניצח נשיא ארה"ב המכהן, ג'ו ביידן. בעוד שבטוויטר ההחלטה על השעייתו לצמיתות התקבלה מיידית, בפייסבוק החליטו להעביר את ההחלטה לגבי המשך פעילותו של טראמפ ברשת לידי המועצה המפקחת של פייסבוק, מועצה המורכבת ממומחים בתחומי זכויות אדם, עיתונות ומשפט.

למרבה הצער, החלטתה של המועצה המפקחת מוכיחה כי על אף שהיא מתיימרת להיות גוף בלתי תלוי מבחינה מסחרית ופוליטית, החלטותיה נגועות בשיקולים פוליטיים ברורים וגלויים לכול. אחרת, לא ניתן להסביר מדוע דווקא חשבונו של מי שדאג לתקוע אצבע בעין של הממסד האמריקאי בכלל והליברלים האמריקאים בפרט יושעה לצמיתות, בעוד חשבונות של משתמשים אחרים מהשמאל הרדיקלי שהתבטאו בצורה קיצונית והסיתו לפעולות אלימות (ע"ע אנטיפה) ממשיכים לפעול כרגיל.

התקדים המסוכן המסתמן מהחלטתה של פייסבוק נוגע לזכות הבסיסית והחשובה לכל שלטון דמוקרטי: חופש הביטוי. מכיוון שבלעדי חופש זה לא תתכן דמוקרטיה מהותית, גבולות ההגנה הברורים שמייצרת לו החוקה האמריקאית ומדינות רבות בעקבותיה, מחריגים אך ורק מקרים חריגים בלבד של הסתה מפורשת לאלימות קשה או לגזענות מסוכנת.

אז נכון. דבריו של טראמפ לא תמיד נעימים לאוזן והוא הוא מרשה לעצמו לומר דברים שאף נשיא אחר לא הרשה לעצמו לומר. יתכן אפילו שחלק מהתבטאויותיו נושקות לאותם גבולות ברורים שהציבה החוקה האמריקאית בכל הנוגע לחופש הביטוי.

ובכל זאת, קצת מפליאה הקביעה כי טראמפ חצה את הגבול. הקביעה כי התבטאויותיו אינן חוסות תחת חופש הביטוי הכמעט מוחלט שבו מתהדרת פייסבוק נראית לי מוגזמת. למעשה, היא אפילו מעלה חשש כי מישהו בפייסבוק, מנצל את הפסדו הפוליטי כדי לסגור עמו חשבון אין זה מן הנמנע כי פייסבוק חשה אשמה מסוימת, שכן לדעת סוציולוגים וחוקרי מדעי המדינה רבים, עלייתו הבלתי נתפסת לנשיאות קשורה קשר הדוק לפופולאריות שצבר ברשתות החברתיות בטרם היבחרו.

יהיו אשר יהיו השיקולים לכך, דבר לא יכול להצדיק את חסימתו המוחלטת של טראמפ. סביר להניח כי החירות שנטלה פייסבוק מידיו של טראמפ לא הייתה נלקחת ממנו לו היה בצד השני של המפה הפוליטית, ולכן היא גם משדרת סימני אזהרה לפוליטיקאים נוספים מהימין השמרני שיבקשו להשמיע קולות שאינם מקובלים על האליטה התקשורתית בארה"ב.

לא מן הנמנע להזכיר כי שטראמפ זכה בבחירות האחרונות לכמעט ממחצית קולות העם האמריקאי. למעלה מ-74 מיליון בוחרים נתנו בו את אמונם, ולכן בעקיפין מדובר גם במסר של פייסבוק לציבור אמריקאי רחב.

אומנם, החלטתה של המועצה המפקחת של פייסבוק הותירה לעצמה את הפתח לבחון מחדש את ההשעיה בעוד 6 חודשים. יש שיראו בכך איום מרומז לפיו אם טראמפ "ישפר את דרכיו" הוא יזכה לאפשרות להשמיע את קולו בפייסבוק שוב.

כך או כך, כאן גם הזדמנות פז לתקן את השגיאות שביצעו הרשתות החברתיות מאז ינואר האחרון בהקשרו של טראמפ. יש לקוות כי כי פייסבוק תחליט להפוך את החלטתה, ולהסיר את אות הקין שציירה לעצמה בנוגע לחופש הביטוי, אותו חופש שעצם קיומו אפשר את הקמתה והצלחתה של פייסבוק. מן הראוי לתת לאזרחים ולצרכני הפייסבוק לשפוט בעצמם לבד. הם לא צריכים את "האח הגדול" שיגן עליהם.

הכותב הוא ד"ר למשפטים ועורך דין