נוהרות לבורסה: הגאות בנדל"ן מייצרת שרשרת הנפקות של חברות מימון לפעילים בענף

בעקבות הנפקתה המוצלחת של מניף, עומדות על הסף עוד לפחות ארבע חברות מימון לסגמנטים שונים של ענף הנדל"ן: גמלא הראל, מכלול, ברקת וכעת גם בול מסחר והשקעות של רונן בכור

אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish
אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

אחרי שנים של היעדרות, איש העסקים רונן בכור חוזר לבורסה בת"א, הפעם עם חברת האשראי החוץ בנקאי שבשליטתו - בול מסחר והשקעות. בול מבקשת לבצע הנפקה ראשונית (IPO) וליהנות מהמשך גל גיוסי האקוויטי הפוקד את הבורסה זה כשנה.

בול מסחר והשקעות החלה לעסוק בשנת 2009 בתחום המימון החוץ בנקאי, וכיום "מעניקה ללקוחותיה השונים מגוון פתרונות אשראי, בדגש על ניכיון ממסרים (צ'קים, א' ל') דחויים תמורת עמלה משתנה הנקבעת בין החברה ובין אותו לקוח".

החברה, שככל הידוע מבקשת לגייס סכום מינימום של 25 מיליון שקל, גם מעניקה הלוואות ללקוחות פרטיים ולחברות "על דרך הניכיון של ממסרים דחויים, לכל מטרה, אשר מגובות לרוב בבטוחות נדל"ן". מנכ"לית החברה היא אדוה עשור.

בבול מסבירים, כי החברה מספקת פתרונות מימון מגוונים, בין היתר באמצעות "חשיפה משפטית יצירתית המאפשרת את 'הכשרת' הנכס של הלקוח הספציפי (אם זה רישום מחדש, הסרת שעבודים וכיו"ב, א' ל') לצורך לקיחת הלוואה מהחברה, וזיהוי פוטנציאל לקוח וביצוע עסקה".

 
  

תיק אשראי בהיקף 98 מיליון שקל

פילוח פעילותה של בול מראה כי בשלב הנוכחי, מתן הלוואות מגובות בנדל"ן מהווה את עיקר עסקיה (40% מתיק האשראי של החברה העומד על 98 מיליון שקל), כאשר רוב הנכסים המשועבדים הם בתחום המגורים. בסיכומה של 2020 נפגעה בול ממשבר הקורונה, כך שהכנסות המימון שלה נשחקו ב-12% לכ-15 מיליון שקל. כן הציגה בול בסיכום שנתי עלייה בהוצאות המכירה, הנהלה וכלליות, בעיקר בגין תשלום מבוסס מניות וכן כחלק מהיערכותה להנפקה, כך שהרווח הנקי שלה צנח כמעט ב-50% לכ-4 מיליון שקל.

בכור (52), יו"ר החברה, הוא כאמור שם מוכר לוותיקי שוק ההון, ובעבר היה מבעליה של חברת ההשקעות אלוני מיתר, שבין היתר רכשה את השליטה בחברת מגם השקעות, שעסקה ביבוא רכיבים אלקטרונים ומוצרי בטיחות (בעיקר לתעשיות ביטחוניות), מידי כלל תעשיות וקונצרן שיפר הגרמני.

לבכור היו גם כמה עסקים משותפים עם רועי גיל ואיתן אלדר, שהשקיעו בחברת מגם באמצעות גבור ספורט, וכן עם עופר הירשזון, איתו הקים במשותף את חברת ההשקעות מגם סהר פיננסים.

רוח גבית לגיוסים במאות מיליוני שקלים

הגעתה הצפויה של בול לבורסה ממשיכה מה שנראה כרצף הנפקות של חברות אשראי חוץ בנקאי, שעיקר עיסוקן במימון נדל"ן, המתדפקות על שערי שוק ההון בתקופה האחרונה. 

כל זאת כשברקע נהנה ענף הנדל"ן בישראל, בעיקר בתחום המגורים, מעדנה הבאה לידי ביטוי בביקושים גבוהים, עליית מחירים וצפי להמשך המגמה גם בעתיד הנראה לעין, מה שצפוי לסייע לאותן חברות מימון לגייס בבורסה סכומים משמעותיים, המצטברים יחד למאות מיליוני שקלים.

מדובר בלפחות חמש חברות, הפועלות בסגמנטים שונים של מימון לתחום הנדל"ן. הראשונה מביניהן שכבר הגיעה לבורסה הייתה חברת מניף, שבשליטת מבטח שמיר של מאיר שמיר, העוסקת במתן פתרונות מימון ליזמי נדל"ן, שהשלימה את הנפקתה בסוף שנת 2020, במסגרתה גייסה כ-200 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-670 מיליון שקל.

אחת ההחברות הבולטות בענף שפרסמה באחרונה טיוטת תשקיף היא גמלא-הראל נדל"ן למגורים, בשליטת היו"ר אפי שפיטלני ובשותפות עם קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, שמעמידה מימון ליזמי נדל"ן בעיקר בענף הבנייה, ולפי ההערכות מעוניינת לגייס כ-200 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-450-500 מיליון שקל "לפני הכסף".

עוד ניצבת על הפרק הנפקתה של חברת מימון הנדל"ן ברקת, שייסדו השותפים רוני בירם וגיל דויטש יחד עם מנכ"ל החברה, עדי גזית, המתמחה בליווי פרויקטים לבנייה והלוואות גישור. על-פי ההערכות שואפת ברקת לגייס כ-100 מיליון שקל לפי שווי חברה שינוע סביב כ-400 מיליון שקל "לפני הכסף".

מי שעוד מתכננת הנפקה בקרוב היא חברת המימון ליזמים ולחברות בנייה מכלול, שהוקמה על ידי אורי פז וכמה שותפים נוספים, שלקראת מהלך הגיוס שלה התעורר מאבק מול חברת פנינסולה בנוגע לקרן תמוז, המעמידה אשראי לעסקים בינוניים. מכלול שואפת למזג את תמוז לתוכה ולהנפיק לפי שווי שינוע סביב כ-600 מיליון שקל.

בול מסחר והשקעות

פועלת בהעמדת מימון חוץ בנקאי מאז שנת 2009 • בעל השליטה המכהן גם כיו"ר הוא רונן בכור • מנכ"לית החברה היא אדוה עשור • ב-2020 רשמה החברה הכנסות של כ-15 מיליון שקל ורווח נקי של כ-4 מיליון שקל