האם הניסוי שבדק חיסון בני נוער נגד קורונה היה קטן מדי?

בני הנוער יחוסנו נגד קורונה? מה שבטוח הוא שטיעוני הנגד של בן ארי אינם נכונים • המשרוקית של גלובס

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף
מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

במשרד הבריאות שוקלים להתחיל בקרוב במתן חיסוני קורונה גם לילדים ונערים בני 12 עד 15. חברת הכנסת מירב בן ארי התייחסה לכך בציוץ בטוויטר וקבעה: "2,200 ילדים נוסו בחיסון פייזר… על סמך זה רוצים לחסן אלפי ילדים בישראל… אין הצדקה אפידמיולוגית קלינית לחסן וידוע שילדים לא מדביקים".

בן ארי מעלה כאן שתי טענות שונות. הראשונה היא שקבוצת הניסוי הייתה קטנה מדי. השנייה היא שילדים - כשבהקשר שבו נאמרו הדברים מדובר בבני 12 עד 15 - אינם מדבקים. כשפנינו אל הח"כית כדי לקבל הבהרות היא מיתנה מעט את טענתה השנייה ומסרה כי "ילדים חיוביים מדבקים פחות ממבוגרים חיוביים, ביחס ישר לגיל".

נבחן את שתי הטענות. ראשית, בניסוי שערכה פייזר לפני שקיבלה את אישור ה-FDA לחיסון בני נוער, אכן השתתפו 2,260 נסיינים. כמחציתם קיבלו את החיסון ומחציתם את הפלצבו. האם זה מספר נמוך מדי? ד"ר עמיחי פרלמן, רוקח קליני, פרמקואפידמיולוג וחבר עמותת "מדעת", מסביר כי במקרים שבהם מאשרים חיסון למחלה חדשה, למשל, אכן נדרשת קבוצת ניסוי גדולה יותר. אלא שכאן מדובר במחקר המשך לאחר שפייזר כבר בחנה את החיסון שלה בניסוי שכלל כ-44 אלף משתתפים בגילאי 16-89. לדבריו, במקרה מן הסוג הזה, "היקף המחקר תואם לחלוטין את המקובל".

הטענה השנייה של בן-ארי נוגעת להדבקה בקרב ילדים. אין ספק שגם בני 12 עד 15, בהם עסק הציוץ של בן ארי, יכולים להדביק (וגם ילדים צעירים יותר). אבל האם ילדים מדבקים פחות כמו שטוענת בן ארי בתגובה המרוככת שהעבירה לנו?

נייר עמדה מטעם האיגוד לרפואת ילדים והחוג הישראלי למחלות זיהומיות בילדים מציין שאכן ילדים מדבקים פחות ממבוגרים, אך בני נוער - שהם הקבוצה שאליה אמור להתרחב החיסון כעת - מדבקים בשיעור דומה לזה של מבוגרים. הנייר מתייחס גם לכך שהנתונים מראים שתסמינים מתמשכים של הקורונה (הידועים כ-long COVID) נמצאים אצל ילדים בשיעור דומה לזה של מבוגרים.

"אינני מכיר עדות לכך שבני נוער אינם מדבקים, או שמתקיים יחס ישר בין הסיכוי להדביק לבין הגיל", אומר ד"ר גיל צ'פניק, מומחה לרפואת ילדים וחבר במדעת. "למעשה, מחקר דרום-קוריאני גדול מצא שחולי קורונה מקבוצת הגיל 10-19 הדביקה את בני משפחתם בשכיחות גבוהה יותר משאר קבוצות הגיל".

ובכל זאת, צריך להזכיר, במשרד הבריאות עדיין לא הוחלט אם לחסן את בני הנוער. כפי שהוזכר בכתבה אליה התייחסה בן ארי, במשרד עדיין בוחנים את נושא הקשר בין החיסון לדלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס) אצל צעירים. "היעדר מיוקרדיטיס במחקר בני הנוער, כמו גם במחקר הראשי, מאפשר לומר שהחיסון לא גורם למיוקרדיטיס בשכיחות שעולה על שבריר אחוז. ייתכן עדיין שיש קשר בין החיסון לבין סיכון נמוך יותר למיוקרדיטיס, והדבר נמצא בבדיקה הן של משרד הבריאות, והן של רשות התרופות האירופאית, והמרכז לבקרת מחלות", אומר על כך ד"ר פרלמן.

בשורה התחתונה: דבריה של בן ארי אינם נכונים. קבוצת הניסוי שכללה רק כ-2,200 משתתפים אכן קטנה ביחס למקובל בניסוים רגילים, אך אינה חריגה בניסויי המשך. טענתה בציוץ (שלא נמחק) לפיה ילדים אינם מדביקים בקורונה אינה נכונה, ובנוסף אין גם עדויות לכך שבני נוער מדביקים פחות ממבוגרים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר