עסק ביום | פיצ'ר

"תפיסת העולם של הכבוד ההדדי ביפו לא תתמוסס בגלל קומץ של התפרעויות. לא נעזוב את העיר"

יקיר ליסיצקי (36) מתל אביב • בעלים של מסעדת רעמסס וה"בוקסה" ברוטשילד והבעלים של מסעדת 85/15 בכיכר רבין • "עוד לא פתחנו בגלל מחסור בעובדים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יקיר ליסיצקי, בעלי מסעדת רעמסס וה"בוקסה" ברוטשילד ומסעדת 85/15 בכיכר רבין / צילום: לירן מור
יקיר ליסיצקי, בעלי מסעדת רעמסס וה"בוקסה" ברוטשילד ומסעדת 85/15 בכיכר רבין / צילום: לירן מור

מבחינת יקיר ליסיצקי, בעלי מסעדת רעמסס ביפו והבעלים של מסעדת 85/15 בכיכר רבין, רק חסרה איזו סופת צונאמי כדי לסמן וי על כל צרה אפשרית שחוו המסעדנים בשנתיים האחרונות, דגש על מסעדות שממוקמות בישובים מעורבים.

עוד לפני הקורונה שטלטלה את הענף, המסעדנים התמודדו עם היטלים מכבידים. ועד שסוף סוף פתחו, הם נתקלים במחסור עצום בעובדים. זה לא נגמר, העסק התחיל לתקתק, והנה באה מלחמה שהתרחשה גם בתוכנו. המונח צרות בצרורות מקבל משנה תוקף. מה בכל זאת מניע את העסק? המון אופטימיות ואהבה למקצוע.

"ב-2015 הגעתי למתחם השוק היווני ביפו. חוץ מד"ר שקשוקה מה שהיו פה זה מחסנים וחנויות נעליים. אני מאוהב בקסם של יפו. אחרי הכותל, יפו היא היעד שהתיירים הכי אוהבים לבקר בו. רעמסס היא מסעדה שונה בנוף. יש לנו 220 כיסאות. לפני הקורונה העסקנו 100 עובדים שאת כולם נאלצתי להוציא לחל"ת. בפברואר 2020, עוד לפני הקורונה, יפו הוצפה מהגשמים. יחד עם הדיבור על המגפה, התיירים, שבימי השגרה מהווים 40% מהסועדים שלנו, פשוט ברחו מפה".

"ממקום שאירח מאות סועדים ביום בלמנו בבת אחת. המשימה הייתה לא להתרסק ומדובר באופרציה של מיליוני שקלים. לזה מצטרף חוסר הוודאות באירוע שאין לי או לאף אחד אחר שליטה עליו".

רעמסס לא עברה לפורמט של משלוחים וגם היא התמודדה עם זיגזג של החלטות, "החלטות לפתוח או לסגור התקבלו בהינף יד. כל מהלך כזה זה אומר היערכות עם חומרי גלם במאות אלפי שקלים. את העובדים הוצאנו לחל"ת שאנחנו קוראים לו 'מחלת'. והיום יש לי 95 כיסאות במחסן כי אין מלצרים.

"אנשים מעדיפים להיות בים ולקבל כסף מהמדינה. אומרים שהמסעדות מלאות? זו פיקציה. אנחנו פועלים במשמרות מצומצמות כדי לא להתפשר בשירות. החל"ת הוא גורם מעכב לחזרה לנורמליזציה. ולקינוח על חשבון הבית, קיבלנו מבצע צבאי ואינתיפאדה בערים המעורבות. קומץ של אנשים שהם לא יפואים באו להבעיר את השטח ומה שהשתקף בתקשורת פסח על הדו קיום שבמציאות הוא שונה לחלוטין.

"יפו היא דוגמה ומופת לשילוב בין דתות, בין תרבויות ומסחר. תפיסת העולם של הכבוד ההדדי ביפו לא תתמוסס בגלל קומץ של התפרעויות. אומרים שצריך לשקם את היחסים שנהרסו ואני אומר שאין מה לשקם כי אי אפשר להכריח אותנו להיות אויבים. אני חלק מיוזמת מסעדנים למען השלום כי בעולמות שלנו אנחנו באמת חיים בשלום".

"עוד לא הספקנו ליישם את תוכנית ההבראה של הקורונה ועכשיו אנחנו פותחים מחדש את האקסל כדי לגבש תוכנית חדשה. הפסדנו מאות אלפי שקלים, ספגנו 80% ובדיון שנערך על נושא הפיצויים הוחלט שדין תל אביב, יפו או רמת גן שנפלו בה טילים, הוא לא כדין שדרות".

את החזרה של המבלים ליפו הוא מגדיר הדרגתית. "יש התאוששות חיובית. בסוף הרי מה שמחבר את כולנו זה האוכל והתרבות. יש את הרגע הזה שכולם נפגשים סביב לשולחן אוכלים ושותים ביחד. קולינריה היא מכנה משותף לכולנו ואנחנו לא הולכים לשום מקום".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il