ארה"ב, אוקראינה ובריטניה: אלו המדינות בהן מתבצעים נסיונות השפעה זרה בפייסבוק

פייסבוק פירסמה היום דוח על פעולות השפעה לא אותנטיות שנועדו לשנות את השיח בין השנים 2017-2020 • המדינות ש"זכו" במספר הגדול ביותר של ניסונות השפעה זרה הן ארה"ב, אוקראינה ובריטניה • לפי החברה, המקורות המרכזיים של רשתות בוטים הם רוסיה, איראן ומיאנמר

פייסבוק / צילום: Shutterstock, DenPhotos
פייסבוק / צילום: Shutterstock, DenPhotos

ענקית האינטרנט פייסבוק פירסמה היום (ד') דוח איום אסטרטגי על פעולות השפעה לא אותנטיות על מנת לשנות את השיח מהשנים 2017 ל-2020. בדוח פייסבוק בוחנת את השיטות של הקבוצות האלו, על מנת לנסות להבין איך למנוע את החשיפה שלהן ולבחון מה צריך לעשות אחרת כדי להתמודד איתן.

"בארבע השנים האחרונות, התעשייה, הממשלה והחברה האזרחית פעלו על מנת לבנות את התגובה הקולקטיבית להשפעה זרה אותה אנו מגדירים כ'מאמצים מתואמים לתמרן ולהשחית דיון ציבורי למען מטרה אסטרטגית'. מאז 2017, צוותי האבטחה שלנו בפייסבוק זיהו והסירו מעל 150 פעולות חשאיות שהפרו את המדיניות שלנו נגד התנהגות לא אותנטית", כך נכתב בבלוג החברה.

פייסבוק מעוניינת לבצע ארבעה צעדים מרכזיים: ראשית, להגדיר איך התנהגות בלתי אותנטית מתבטאת בזירה שלה ומחוצה לה. שנית, לנצח את המגמות האחרונות של האיום. שלישית, שימוש בבחירות בארצות הברית כדי לבחון איך השחקנים הרעים הגיבו לפעולות שפייסבוק כן עשתה, כמו אכיפה קשוחה יותר וזיהוי הרשתות מוקדם יותר. ורביעית - להציע אסטרטגיה נגד אותם שחקנים רעים.

"בעוד שההגנה התקדמה משמעותית נגד ההשפעה הזרה, יש עוד הרבה מה לעשות", נכתב בבלוג החברה. "שחקנים רעים ידועים ימשיכו להתאים את הטכניקות שלהם והטכנולוגיות החדשות עוד יצוצו. תקוותנו שדוח זה יתרום לעבודה השוטפת של הקהילה כדי להגן על הדיון הציבורי ולהרתיע את ההשפעה הזרה הסמויה", כך נכתב.

ארה"ב בראש המדינות שנתונות לנסיונות השפעה הזרה בפייסבוק 

על פי נתוני החברה, ארצות הברית נמצאת בראש רשימת המדינות בהן מתבצעים ניסיונות השפעה זרה באמצעות פייסבוק בין טווח השנים 2017-2020. במקום השני אוקראינה ובמקום השלישי בריטניה. בראש רשימת המדינות עם השפעה בלתי אותנטית מקומית (משמע, לא פעילות ממדינה אחרת) נמצאת מיאנמר. במקום השני נמצאת ארצות הברית ובמקום השלישי אוקראינה.

ענקית האינטרנט משתמשת בדוח שלה בביטוי coordinated inauthentic behavior. למעשה, זו הדרך של ענקית האינטרנט להגדיר השפעה שמסתמכת על חשבונות מזויפים (בוטים) שנועדו להשפיע על השיח ונועד להטענות ולתמרן את המשתמשים לדיון ציבורי בנושאים אסטרטגיים.

על פי פייסבוק, בבחירות לנשיאות ארצות הברית רוב ניסיונות ההשפעה היו דווקא מתוך ארצות הברית, לצד פעולות השפעה מחוץ, לדוגמת מרוסיה ואיראן. פייסבוק כמובן מתייחסת לזירה הזו במיוחד לאחר 2016, אז המודיעין האמריקאי הגיע למסקנה שרוסיה השתמשה בפייסבוק כחלק מההתערבות שלה בבחירות כדי לסייע לנשיא לשעבר טראמפ להיבחר. רוסיה כמובן מכחישה את הטענה.

איך אומרים "בוט" ברוסית?

על פי דוח החברה, המקורות המרכזיים של רשתות בוטים והשפעה על השיח בצורה לא אותנטית הם רוסיה במקום הראשון עם 27 רשתות שזוהו. במקום השני איראן, עם 23 רשתות שנמצאו ובמקום השלישי נמצאת מיאנמר עם 9 רשתות. החברה עוד ציינה כי כמחצית מהרשתות שהסירה מאז 2017 נועדו להשפיע מקומית על השיח ולא השפעות זרות על מדינות אחרות.

מבחינת פייסבוק, בעבר זו הייתה קבוצה קטנה של מדינות שהשתמשו בטכניקות האלו. "אבל אנו רואים יותר ויותר גורמים שנכנסים למשחק", כך אמר נתנאל גלייכר, ראש מדיניות הבטיחות לעיתונאים. הרשת החברתית מאפיינת את השחקנים לאו דווקא כמונעים מפוליטיקה, אלא דווקא מונעים מכסף. על פי הנתונים של החברה, יש הרבה יותר שחקנים שמונעים מכסף מאשר פוליטיקה.

החוקרים מטעם פייסבוק אומרים שעם הזמן יהיה הרבה יותר קשה להבחין מה חלק ממסע השפעה שכזה, מכיוון שהשחקנים הרעים משתמשים ביכולות מתקדמות יותר ובכך "מטשטשים את הגבול בין שיח מקומי אותנטי לבין מניפולציה".