רני צים | בלעדי

הקפיצה הגדולה של רני צים: סיכם על רכישת קרנות הנאמנות וניהול התיקים של פסגות בכ-400 מיליון שקל

בתום מו"מ שכלל שתי הארכות השלימה וואליו קפיטל של צים את העסקה מול אלטשולר שחם ותקבל לידיה נכסים מנוהלים של כ-90 מיליארד שקל • בכוונת צים, בעל השליטה בחברת מרכזי קניות הנושאת את שמו וברשת אופיס דיפו, לשמר את המותג פסגות, להמשיך להעסיק את העובדים ולהחזיק את המשרדים בבית פסגות בת"א

רני צים / צילום: יח"צ
רני צים / צילום: יח"צ

רני צים סיכם לפני כשעה את העסקה לרכישת קרנות הנאמנות וניהול התיקים של בית ההשקעות פסגות מידי אלטשולר שחם תמורת כ-400 מיליון שקל - כך נודע לגלובס. את הרכישה יבצע צים באמצעות חברת המימון החוץ-בנקאי הבורסאית וואליו קפיטל  שתהפוך לבעלת השליטה בנכסים הנרכשים עם 75% מהמניות.

קרנות הנאמנות של פסגות מנהלות ככל הידוע יותר מ-40 מיליארד שקל, ואילו נכסי פסגות ני"ע, שתחתיה פועלים חבר הבורסה ועסקי ניהול התיקים של בית ההשקעות, מוערכים של כ-50 מיליארד שקל (בעיקר לחברות ולמוסדות) .  אלטשולר שחם, שהשלים בתחילת החודש את רכישת פסגות בסכום של 910 מיליון שקל, היה חייב מבחינה רגולטורית למכור את הקרנות וניהול התיקים של החברה הנרכשת. זאת מכיוון שמי שביצע את הרכישה הייתה חברת הגמל והפנסיה שלו, ולזו אין היתר להחזיק בפעילות שאינה מתחומי פעילותה .

רני צים הוא איש עסקים נזיל מאוד, שקידם בשנים האחרונות שלל עסקאות הרחבת עסקיו בתחומי הנדל"ן המניב, הפיננסים והקמעונות. בעוד שמשבר הקורונה הוביל אנשי עסקים רבים "לרדת למקלט", ראה בו צים הזדמנויות להרחבת עסקיו באמצעות רכישת פעילויות הנמצאות בדרך כלל במצב פיננסי מאתגר. בשיחה עם גלובס אמר לאחרונה כי  "אנחנו מכוונים את החברות בשליטתנו להיקפים הגבוהים פי כמה מהיקפיהם הנוכחיים, ובהתאם אפשר לראות מה הפעילויות שאנחנו קונים. אנחנו בונים עסקים גדולים  שישיאו ערך רב, ואני משקיע את כל כולי ואת הכסף שלי בחברות האלה".

ישמר את העובדים

העסקה לרכישת נכסי פסגות נסגרה לאחר שצים קיבל לפני כשבועיים בלעדיות לניהול המו"מ (שהוארכה פעמיים) משנותר המציע היחיד  בעקבות פרישתן של שתי קבוצות נוספות שהתמודדו על הרכישה, האחת בהובלת קסם מבית הפניקס והשנייה בהובלת כלל ביטוח יחד עם מיטב דש ופעילים.

לא רק מבחינת היקף נכסים מנוהלים מדובר בקפיצת מדרגה ענקית עבור צים ווואליו קפיטל, אלא גם מבחינת האנרגיה הניהולית לה יידרש ומספר העובדים. מלבד המורכבות בניהול האופרציה, בעיקר בתחום קרנות הנאמנות, הפעילויות הנרכשות של פסגות כוללות גם כ-140 עובדים . צים כבר הכריז בהודעות וואליו קפיטל לבורסה, כי בכוונתו לשמר את העובדים בפסגות קרנות נאמנות ובפסגות ני"ע, להמשיך להחזיק במשרדים בבניין פסגות בתל אביב בו הם יושבים. ולא פחות חשוב, לשמור על המותג פסגות בעת שפעילות הגמל והפנסיה של בית ההשקעות תיבלע באלטשולר שחם.

צים, שכבר הוכיח יכולת השבחה משמעותית בעסקי הנדל"ן והקמעונות,  מביא עימו לעסקת הרכישה  גם שותפי מיעוט בעלי ניסיון משמעותי בתחום הפעילות - יואן קדוש, עם ידע נרחב בתחום הני"ע והברוקראז', וגוף ההשקעות H.C. Wainwright , בעל פעילות פיננסית רחבת-היקף בארה"ב.

זרוע פעילות רביעית

צים נכנס לראשונה להשקעה בחברת וואליו קפיטל לפני יותר משנה, ומאז הוא מאתר עסקים ופעילויות שיסייעו לצמיחתה, וכן לבידולה מהמתחרות. כיום נסחרת וואליו קפיטל בשווי שוק של כ-250 מיליון שקל (כולל אופציות) כאשר שווי החזקותיו של צים בה (53%) עומדות על יותר מ-130 מיליון שקל. וואליו קפיטל יוצגה בידי עוה"ד יעקב אנוך, אשר סופן וליהיא בכר ממשרד מ.פירון ושות'.

נכסי פסגות ייצרו לוואליו קפיטל זרוע פעילות רביעית משמעותית, שתצטרף לשלוש זרועות הפעילויות הקיימות שלה, שהתפתחו מאז שהפך צים לבעל השליטה בחברה העוסקת בתחום האשראי החוץ-בנקאי, ביולי 2020.

מדובר בפעילות פינטק וחיתום אשראי באמצעות חברת אפליצ'ק המפתחת מוצרים טכנולוגיים בתחום הפיננסי, פעילות של ארנק דיגיטלי באמצעות חברת פריפיי, המנפיקה ומשווקת כרטיסי חיוב נטענים בינלאומיים ובמימון פעילות לוגיסטיקה, באמצעות שיתוף פעולה עם סוכני מכס.

עם כניסתו לוואליו קפיטל נכנס צים לתחום המימון החוץ-בנקאי, שאחת החברות המובילות בו (בסגמנטים אחרים) היא אס.אר אקורד, הנמצאת בשליטת אחיו, עדי צים, שהשותפה המרכזית שלו בחברה היא לא אחרת מקרן AMI, המשתייכת לקבוצת קרנות אייפקס, בהובלת זהבית כהן - אותה אייפקס שמכרה החודש את נכסי פסגות לאלטשולר שחם וחלקם הגיעו לידיו של צים.

צים נחשף לראשונה למשקיעים  בתל אביב בשנת 2010, כשיחד עם אחיו עדי הנפיק  את רשת קמעונות המזון המוזלת "כמעט חינם". שנתיים בלבד לאחר ההנפקה ביצעו האחים לבית צים  אקזיט מרשים עם מכירתה של כמעט חינם לרשת המתחרה יינות ביתן, בעסקה שהניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל (והשלימה לשניים צבירת הון של כ-420 מיליון שקל מאז ההנפקה - במכירת מניות, בשכר ובדיבידנדים).

מאז הפכו השניים לכוח עולה בשוק ההון המקומי, למרות שהפרידו כוחות לאחר מכירתה של רשת כמעט חינם, והחברות שבשליטתם נחשבות אטרקטיביות מבחינת גופי ההשקעה המקומיים. זאת בזכות התשואות והצמיחה בפעילות שאותן חברות מציגות, כמגמה, תחת עיניהם המפקחות של האחים - כל אחד בעסקיו.

כיום בידיו של רני צים תיק פעילויות מגוון ונרחב בתחומי הנדל"ן, הפיננסים והקמעונות, ובזירה הבורסאית הוא מחזיק היום במניות סחירות בשווי מצרפי של יותר מ-650 מיליון שקל - עיקרן בחברת המרכזים המסחריים הנושאת את שמו, שאותה הנפיק בבורסה לפני כשלוש שנים.

בדומה להנפקת כמעט חינם, גם הנפקתה של רני צים מרכזי קניות נתקלה בקשיים משמעותיים, אך קשה למצוא מי שיצטער על השקעתו בה כיום. החברה נסחרת סביב שווי של 750 מיליון שקל, כאשר  צים מחזיק ב-54% ממניות החברה, בשווי של כ-400 מיליון  שקל, לאחר קפיצה של כ-160% מתחילת המסחר בה במרץ 2018. לאחרונה, על רקע העליות החדות, מימש צים מקצת ממניותיו בחברה שנמכרו למוסדיים תמורת יותר מ-70 מיליון שקל.

פעילותה של רני צים מרכזי קניות כוללת, כאמור, פעילות של מרכזי קניות פתוחים, בעיקר בפריפריה, וחלק משמעותי ממנה ביישובים ערביים, תחת המותג SEVEN, שכיום היא מחזיקה בו במלואו, לאחר שרכשה את חלק השותפה, החברה הציבורית מידאס, בחודשים האחרונים.

על פעילותה של רני צים נדל"ן והתוכניות קדימה סיפר צים, המכהן כיו"ר החברה, לגלובס לאחרונה: "המנוע שלה הוא הקניונים במגזר הערבי והקניונים השכונתיים. לא נפגענו ממשבר הקורונה והשבחנו את הפעילות, כך שתוך שנה וחצי החברה הכפילה את נתוני ה -NOI שלה".

"לאחר הקורונה יש פדיונות חזקים מאוד, ושנה מול שנה יש לנו עלייה בחנויות זהות של כ-40%. בשנה הקרובה, יש לנו קניון בהקמה בגני תקווה שייפתח עד סוף השנה, מרכז מסחרי בטירה שייפתח תוך כחודש-חודשיים, הרחבה בבית שאן (מרכז אוכל אורבני) שתיפתח בעוד כחודשיים, ובמתחם צים בכפר סבא נתחיל לראות הכנסות בעוד כארבעה חודשים".

גייס 250 מיליון שקל בריבית נמוכה

דוגמה לאמונה בעסקיו של צים ניתן לראות גם באפיק החוב, לאחר שרני צים מרכזי קניות גייסה באחרונה כ-250 מיליון שקל בריבית של כ-1% בלבד לטווח ארוך.

עוד בשנה האחרונה, הפך צים לשותף בחברת פיתוח הטכנולוגיה לאגירת אנרגיה ברנמילר, עם השקעה של קרוב ל-20 מיליון שקל, שעליה הוא מורווח בשיעור תלת-ספרתי, עם החזקות של כ-17% מההוןבשווי שוק של כ-40 מיליון שקל.

מחוץ לבורסה מחזיק צים ברשת הציוד המשרדי אופיס דיפו, שאותה רכש ב-2016, לאחר שנקלעה לקשיים והפך אותה לרווחית, וכן בזיכיון להפעלת חנויות דיוטי פרי של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בנתב"ג (שותפות עם אלקטרה מוצרי צריכה).