מתמחים | פיצ'ר

שני מתמחים בראיית חשבון יצאו לקרב נגד פירמות הענק. הם לא תיארו לעצמם כמה יצליחו

שני מתמחים בראיית חשבון זיהו כשל שוק: מצד אחד הפירמות הגדולות נלחמות על כל מתמחה, אך מצד שני משלמות שכר נמוך • בעקבות מאבק שניהלו, משרדים מובילים כבר העלו שכר, וכעת הם מסמנים את היעדים הבאים, ובראשם שינוי היחס למתמחים

יובל עבדי ואושר אמסלם סטודנטים שהובילו מחאה של רואי שחשבון / צילום: איל יצהר
יובל עבדי ואושר אמסלם סטודנטים שהובילו מחאה של רואי שחשבון / צילום: איל יצהר

כשיובל עבדי ואושר אמסלם, אז שני סטודנטים לחשבונאות, החליטו שהגיע הזמן להילחם לטובת השכר והתנאים של המתמחים בראיית חשבון ורואי החשבון הצעירים, והקימו את "פורום המתמחים - רואי חשבון" בפייסבוק - כולם צחקו עליהם. "היו הרבה התאגדויות של סטודנטים בעבר והרבה קבוצות שרצו לשנות את מצב השכר במקצוע בשנים הראשונות, ואת התנאים, והשתיקו אותן. אז אמרו לנו שגם הניסיון שלנו ייכשל", אומר עבדי.

היום אף אחד כבר לא צוחק. בחודש האחרון נרשם שינוי דרמטי בשוק ראיית החשבון שנחשף בגלובס: רוב פירמות ראיית החשבון מהביג5 העלו את שכר המתמחים, ובמקביל עדכנו והעלו באופן רוחבי את שכר רואי החשבון במעלה הפירמידה.

השינוי נולד על רקע המאבק שהכריזו עבדי ואמסלם נגד מה שהם מכנים "קרטל המחירים" של פירמות ראיית החשבון. "הכרנו במכללה למינהל. שנינו היינו פעילים באגודת הסטודנטים וכמייצגים של הסטודנטים מול מרצים ובשלב המיונים לפירמות שנינו הרגשנו שכל הליך המיונים והגיוס לפירמות ראיית החשבון הוא כמו שוק עבדים", מספר אמסלם.

אחרי שנות לימוד ארוכות ומפרכות, בסוף הוצע למתמחים "ברי המזל" שכר של 6,000 שקל בממוצע. המצב הזה הוביל אותם לשאול שאלות. עבדי: "הבנו שאין לסטודנטים מספיק מידע כשהם באים לבחור התמחות. באיזה מחלקה כדאי להתמחות ולאן תוביל אותך ההתמחות בקריירה. לא היה עץ קריירה משורטט שאנחנו יכולים לשאוף אליו ולא ידענו מה עושים בכל תפקיד. החלטנו לאגד את כולם סביב אותה בעיה שהרגשנו שיש לנו".

אמסלם: "מה שניסינו לעשות זה להרכיב את הפאזל. לכל סטודנט היתה פיסת מידע מהפירמות או מדוד רואה חשבון או מחברים. לאף אחד לא היתה תמונה מלאה".

"הורידו שכר ולא חשבו על השפעה לטווח ארוך"

אבל מעל הכל היה השכר. "אני בנאדם עצמאי רוב חיי, תמיד בתפקיד מוביל במערכות ופתאום נותנים לי הצעה של 6,000 שקל להתמחות ואני אומר מה אני חוזר אחורה?", אומר עבדי, ואמסלם מוסיף: "אני כברמן הרווחתי פי שניים ממה שהציעו לי בראיונות להתמחות".

כולם אמרו להם שאין מה לדבר, ואין סיבה להתווכח, כי "ככה זה". אבל הם התווכחו. "שנינו התמקחנו וקיבלנו שכר התחלתי של מעל 7,000 שקלים. כשביררנו עוד מסביב ראינו שהטווחים של התשלום נעים בין 5,200 שקל עד 7,200 שקל היה פער מאוד גדול בשכר ההתחלתי של המתמחים אז זה אמר לנו שיש אופציה להתווכח", אומר עבדי.

אמסלם: "עשו עלינו קרטל מחירים. תיאמו מחירים של השכר. הבנו שאם הפירמות הגדולות מורידות את השכר אז המשרדים הקטנים והבינוניים גם הורידו, והמשק ירד לרמות שכר נמוכות מאוד. והחלטנו להילחם. הבנו שזה עניין של היצע וביקוש וכשהכוח היה בידיים של הפירמות לאורך שנים. היו שנים שבהן היה עודף מתמחים אז הפירמות ניצלו את זה. הן הורידו שכר לאורך שנים, הסתמכו על ההיצע ולא חשבו על ההשפעה לטווח הארוך. עכשיו רואים את ההשפעה של המעשים האלה. הפירמות הורידו את הביקוש למקצוע. אנשים מעדיפים ללמוד מדעי המחשב פחות שנים ולהרוויח פי שלוש או ארבע מהיום הראשון".

כשהם הסתכלו סביב על השוק בשנה האחרונה הבינו עבדי ואמסלם שהכח עבר לידיים של הסטודנטים. עבדי: "הפירמות לא ידעו להסתכל מספיק קדימה כדי לא להגיע למצב שבו יש מלחמות חורמה בין הפירמות על כל מתמחה, פירמות פונות למתמחים בפירמות אחרות כדי לגייס אותם ומציעים 5,000 שקל לעובדי הפירמה על כל מתמחה שהם יביאו. בשנייה שקלטנו שזה מה שקורה והכח בידיים שלנו, הוצאנו את זה החוצה. פתחנו את הפורום ופרסמנו הכל".

עבדי: "ביום שפרסמנו את הפורום בווטסאפ ובעמוד האישי בפייסבוק והסברנו שאנחנו הולכים לאגד את המאבק, אמרנו לעצמנו יכול להיות שמחר אין לנו איפה להתמחות והשם שלנו יהיה מסומן".

אבל זה לא מה שקרה. למרות שבהתחלה הפירמות התייחסו אליהם כאפיזודה חולפת בהמשך - ועם התעצמות הפורום וכניסת יותר ויותר סטודנטים ורואי חשבון אליו - בכירים מפירמות ראיית החשבון הגדולות בארץ התחילו לדבר איתם. 

"רוצים שמתמחים לא ירגישו בורג קטן"

השיחות הללו הובילו למעשים - גל של העלאות שכר בפירמות ראיית החשבון בארץ. מגמת העלאות השכר בכל משרדי הביג5 החלה גם על רקע פרסומים בגלובס על המחסור במתמחים בראיית חשבון, בין היתר על רקע השכר ההתחלתי הנמוך המשולם להם. יום לאחר הפרסום בגלובס הודיעה פירמת דלויט ישראל על העלאת שכר המתמחים ב-20% והעלאת שכר רוחבית לכלל העובדים מעליהם בהתאם. אחרי דלויט הודיעה גם פירמת ראיית החשבון והייעוץ הגדולה והמובילה בארץ EY ישראל כי שכר הבסיס ההתחלתי של המתמחים יעלה ל-8,000 שקל וכי תוענק העלאת שכר מקבילה לכלל העובדים בפירמה, בכל דרגות השכר. בהמשך הודיעה גם פירמת BDO על שינוי דומה, כאשר שכר המתמחים הבסיסי בפירמה יעלה ל-8,200 שקל.

בפורום חברים היום יותר מ-1,900 סטודנטים לראיית חשבון, רואי חשבון צעירים וגם רואי חשבון ותיקים, שותפים בכירים בפירמות ורואי חשבון בעלי משרדים עצמאיים. הם מקבלים הרצאות מקצועיות מבכירים במשק על האפשרויות שיש להם, על מסלולי העבודה ועל מגוון דברים נוספים, והם גם מתייעצים בינם לבינם על כל מה שאפשר.

כעת אמסלם ועבדי מסמנים כבר את האתגרים הבאים: שרטוט כל מסלולי הקריירה בצורה ברורה עבור המתמחים ושינוי היחס למתמחים. עבדי: "אנחנו רוצים לתת כלים פרקטיים למתמחים איך להשיג את היעד שלהם, אם אתה רוצה להיות סמנכ"ל בחברה או חשב או רואה חשבון עם משרד עצמאי איפה כדאי להתחיל. אנחנו רוצים שמתמחים לא ירגישו בורג קטן במערכת או עבדים אלא חלק משמעותי ממנה עם יכולת להתקדם ולהתפתח".

אושר אמסלם
אישי: בן 27, מתגורר בחולון, רווק • מקצועי: מתמחה במחלקת ביקורת הייטק ב-EY • עוד משהו: מנכ"ל ומייסד עמותת "רגעים של אושר"

יובל עבדי
אישי: בן 28, מתגורר בת"א, נשוי • מקצועי: עצמאי בתחום ניהול, תכנון ובניית אסטרטגיות פיננסיות ומודלים עסקיים • עוד משהו: הקים עם אושר אמסלם את קבוצת "פורום המתמחים - רואי חשבון" בפייסבוק


העלאות השכר בפירמות ראיית החשבון
●  BDO ישראל: שכר המתמחים עלה ל-8,200 שקל בחודש
● דלויט ישראל: שכר המתמחים עלה ב-20% לכ-8,000 שקל בחודש
EY ישראל: שכר המתמחים יעלה ל-8,000 שקל