מו"מ קואליציוני | טור סופ"ש

הפאזל של לפיד, המשחק הכפול של ימינה וחוסר הבושה של הח"כים החרדים

יאיר לפיד מקווה שימינה ותקווה יצטרפו אליו בקרוב • בימינה מכחישים את המגעים מול יש עתיד, ובינתיים ממשיכים לחפש שיריונים מהליכוד • וגם: אחרי ההתנגדות לוועדת חקירה לאסון במירון, הח"כים מהחברה החרדית הראו לציבור שלהם שהוא לא מעניין אותם

הח"כים החרדים השבוע בכנסת. פגעו בציבור שהם מייצגים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הח"כים החרדים השבוע בכנסת. פגעו בציבור שהם מייצגים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כולם מחכים לביבי: בשבוע האחרון רוקם יאיר לפיד מלאכת מחשבת של ממשלה. הוא מחלק תיקים, ועדות, קובע קווי יסוד ומקווה שבשבוע הבא יצטרפו אליו שני החלקים החסרים לממשלה: ימינה (ללא עמיחי שיקלי) ותקווה חדשה. רק שבימינה משחקים כפול. ביד אחת מאשרים את המשך המגעים להקמת ממשלת שינוי שבנט יעמוד בראשה וביד השנייה ממשיכים את המשא ומתן מול הליכוד על שריונים ותיקים. אצל בנט הכחישו שהוא משוחח עם לפיד, אך ביש עתיד טענו השבוע שהקשר נמשך כל העת. המגעים נקטעו בערב חג השבועות, כשבנט הודיע כי לא יצטרף לגוש השינוי.

במקביל, הנוסחאות מחדרי המו"מ של הליכוד-ימינה שמגיעות לידי התקשורת דלות בפרטים, אך בבסיסן: ריצה משותפת בבחירות הבאות, תיק הביטחון לנפתלי בנט ומ"מ ראש ממשלה, ותיק בכיר לאיילת שקד. אבל השבוע נפל דבר. מספר שתיים בימינה, שעד כה הייתה תקוות הליכוד לסיכול ממשלת לפיד-בנט, ירדה מהגדר והודיעה באופן נחוש (לראשונה) מול המצלמות: או ממשלה עם הימין שכוללת מלכתחילה את שני המצטרפים המובטחים או ממשלה עם לפיד. בחירות הן לא אפשרות.

עד ליום רביעי ההודעה החד משמעית של שקד אמורה להניע את נתניהו לעשות הכל כדי להבטיח הקמת ממשלת ימין, אם לא יצליח התוצאה לא תהיה בחירות אלא ממשלה שלא הוא יעמוד בראשה. עד כה בליכוד פעלו בעצלתיים - הבטיחו ממשלה, אבל לא הבטיחו איך יקימו כזו. ובכלל בחירות נראות שוב כמו האפשרות היחידה שנתניהו מחזיק לבטח בכיסו. במקביל, שלחו בליכוד את דוד ביטן להבטיח שריונים לאיילת שקד ושני מצטרפים נוספים - שיקלי כמובן וסילמן או אורבך, הצעה מפתה עבור מי שביקשה להשתלב בליכוד מאז נכנסה למערכת הפוליטית, אך שקד סרבה.

הצמד הפוליטי ממשיך יחד בניגוד להספדים המוקדמים. בחדרי חדרים ההסכם ביניהם כנראה נשמע כך: שקד תעשה הכול כדי להקים ממשלת ימין בגיבוי בנט, ואם לא תצליח - תבוא יחד איתו לממשלה שהוא יעמוד בראשה. לכן גם הפגישה עם סמוטריץ', שנועדה לחלץ ממנו הבטחה שאם לא יבואו עריקים מתקווה חדשה הוא יסכים בכל זאת לממשלה בתמיכת רע"ם. אגב, גורמים בימין מאשימים את בנט שכך הוא מעלה מחירים מול לפיד, וזו הסיבה היחידה להמשך המגעים מול הליכוד. "את השיטה הזו הוא למד מנתניהו", אמר בכיר בליכוד.

סער לא יישב תחת נתניהו, אבל איתו?

אבל לא רק שקד ובנט משחקים כפול. גם גדעון סער. גורמים במערכת הפוליטית אישרו בשיחה עם גלובס ששני שליחים מטעמו של נתניהו נפגשו מספר פעמים עם סער וקיימו מולו משא ומתן מתמשך. השניים הם חברי הכנסת חיים כץ ודוד ביטן. סער מצדו מכחיש בתוקף שהתקיים משא ומתן כזה או אפילו את עצם קיומן של הפגישות (למעט ארוחה אחת עם ביטן), אך המידע אומת עם מספר גורמים יודעי דבר.

השיחות הלא רשמיות שהתקיימו במשך שבועות בין הליכוד לסער נעצרו לאחרונה כאשר סער דרש מנתניהו רוטציה כשהוא מכהן ראשון ונתניהו סרב (בתקווה חדשה מכחישים בתוקף). אגב בכל ההודעות האחרונות של תקווה חדשה וסער עצמו הוא מבהיר כי לא יישב תחת נתניהו, אבל איתו? כנראה שכן, ותלוי במחיר. ובמקביל, כאסטרטגיה, נשארו גדעון סער וזאב אלקין מאחורי הקלעים בכל סיפורי הרכבת ממשלת השינוי. הם התנערו ממגעים עם רע"ם, לא נפגשו עם עבאס ולא ממהרים לחתום ללפיד.

ואם מישהו רצה ספוילר למתרחש לנגד עינינו בשבוע האחרון וחידוש המגעים לממשלת השינוי, אפשר למצוא אותו, בדיעבד, בדברים שנשמעו בסביבתו של בנט לאחר שהודיע על כך שלא ניתן להקים ממשלת שינוי בזמן המבצע. אותם גורמים דיברו על "טיימינג". כשאזרחים ערבים משתוללים ברחובות ופורעים באזרחים יהודים, וחמאס יורה טילים על ישראל זה לא זמן טוב להקמת ממשלה בתמיכת רע"ם. אבל לא בזמן מלחמה? כנראה שזה אפשרי. הם כמובן לא המציאו את הנוסחה, אלא נתניהו שהכשיר לכתחילה שת"פ אד הוק זהה לצורך הקמת ממשלת ימין.

לפיד קיבל את המסר ועם סיום המבצע חידש את המגעים מול כל המפלגות במטרה להכין את התשתית לחזרתו של בנט. המו"מ המתרחש בשבוע האחרון "קשה מאוד", אומרים ביש עתיד. "צריך להגיע להסכמות רחבות מול שבע מפלגות, לחלק תפקידים, זה קשוח". בסוף הנוסחה היא ברורה אומרים שם: "או שתהיה ממשלה שלנו או שיהיו בחירות. נגמר הזמן למשחקים, בנט וסער צריכים להחליט".

נבחרי הציבור החרדים בחרו בעסקנים

בשבת ימלא חודש לאסון מירון ועדיין לא נערכה חקירה אחת בניסיון להבין מי האשמים במותם של 45 בני אדם. עד עכשיו ממשלת ישראל לא הודיעה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון, כשהדרך הנוספת להקמת אחת כזו עוברת דרך הוועדה לביקורת המדינה שטרם הוקמה בכנסת ה-24. השבוע ביקשו בוועדה המסדרת להקים את הוועדה על ידי חוק שהגיש ח"כ מיקי לוי מיש עתיד, והמחזה שנגלה לעיני המשתתפים בוועדה ואלה שצפו בה מהבית עלה על כל דמיון.

אחרי שנימקו את התנגדויותיהם להקמת ועדת חקירה במגוון תירוצים והסברים, דרשו הקמת ועדת חקירה שחברי הכנסת ממנים את נציגיה או במקרה אחר ועדת חקירה שבראשה יישב רב, הצביעו חברי הכנסת החרדים נגד מתן פטור מחובת הנחה לחוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית. חברי הליכוד יצאו ובתמונה שתיצרב בתודעה, כשנשאל מי מתנגדים לחוק - הרימו את ידיהם חברי הכנסת החרדים, אל מול צעקות "בושה, בושה", שקראו לעברם תומכי החוק.

האסון במירון פגע בציבור שאותו מייצגות שתי המפלגות החרדיות בכנסת, ונבחריהם חודש אחרי פשוט הודיעו בהרמת יד לציבור הזה: אתם לא מעניינים אותנו. מדברים הרבה על הכוח של נבחרי הציבור החרדי בהעברת תקציבים, בחקיקה (חוק הגיוס התקוע כמשל) ועוד. כוח לגיטימי של נבחרי ציבור שמגיעים בשם בוחריהם לכנסת ועובדים עבורו, והפעם הכוח הזה עובד נגד האינטרסים של הציבור החרדי ובעד האינטרסים של עסקניו שמנסים למנוע את חשיפת האמת בכל מחיר.

רגע אחרי הצביעו חברי הוועדה פה אחד בעד הטבות במס לתושבי אשקלון שהיו במוקד הירי מעזה במבצע שומר החומות. ראש העיר תומר גלאם שהגיע לוועדה דרש את שמגיע לתושבי עירו בקול רועם: "תתמכו ב-160 אלף תושבים. הילדים והילדות של תושבי אשקלון לא ישנים בלילות. אין הבדל בין תושבי העוטף לתושבי אשקלון". כל חבר כנסת שהעז להפריע נדרש על ידי יו"ר הוועדה שלא לפגוע בכבודו. ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה שרק רגע לפני הרים את ידו נגד בוחריו ביקש להודיע, "אנחנו מכבדים את ראש העיר".

הכוח הפוליטי של ראש עיר לאחר מערכה קשה שבה ספגו תושביו מכה קשה היה ניכר. איש לא העז לצאת נגדו וזה היה מתבקש ומובן. רק איפה היו דורשי טובתם של 45 הרוגי האסון במירון, איך תמונות ההרוגים ובני המשפחות שנותרו שבורים לא עמדו לנגד עיניהם של חברי הכנסת החרדים שהצביעו כמקשה אחת נגד ועדה שתבחן את האירוע? בושה.