נפתלי בנט: פנינו לממשלת שינוי; חברי סיעת ימינה תומכים

נתניהו הציע לסער ובנט רוטציה משולשת, סער דחה את ההצעה ואילו בנט הודיע לחברי הסיעה על כוונתו לפעול להקמת ממשלת שינוי • ח"כ עמיחי שיקלי, שלא השתתף בישיבת ימינה, צפוי להתנגד • בנט יקיים הצהרה לתקשורת ב-20:00 ונתניהו ב-20:30

נפתלי בנט / צילום: אמיל סלמן-הארץ
נפתלי בנט / צילום: אמיל סלמן-הארץ

18:30

נתניהו הודיע כי יתן הצהרה לתקשורת בשעה 20:30.

16:35

נפתלי בנט הודיע כי יישא היום הצהרה לתקשורת בשעה 20:00 במשכן הכנסת.

15:15

בישיבת סיעת ימינה, שהסתיימה לפני מספר דקות, יו"ר המפלגה נפתלי בנט הודיע לחברי סיעותו על כוונתו לפעול להקמת ממשלת שינוי. חברי המפלגה הביעו בו תמיכה פה אחד. יש לציין שחבר הכנסת עמיחי שיקלי לא השתתף בישיבה וצפוי להתנגד לממשלה בהצבעה.

בנט הציג בפני חבריו למפלגה את אירועי הימים האחרונים ואת מאמציו להקים ממשלה יציבה ועדכן אותם כי עשויה להיות הצהרה לעיתונות עוד הערב. בנט הוסיף כי "קיימים מבחינתו מספר קווים אדומים שלא יתפשר עליהם, ובראשם זכות וטו הדדית. כלומר, שום דבר לא עובר עד שמסכימים עליו". 

10:30

הצעה משולשת: ראש הממשלה נתניהו העביר הבוקר (א') לגדעון סער הצעה מחודשת במסגרת המשא-ומתן הסמוי ביניהם, במסגרתה יכהן סער כראש ממשלה ראשון ברוטציה למשך שנה ורבע, לאחר מכן נתניהו שנתיים, ולסיום גם בנט יזכה לנתח בדמות שנה וחצי בראשות הממשלה.

סער מצדו צייץ בטוויטר הכחשה: "עמדתנו ומחויבותנו הייתה ונותרה: החלפת שלטון נתניהו. בהתאם לכך נמשיך לפעול. המלצה חמה לימים הקרובים: התעלמו מספינים".

כפי שפרסמנו השבת בגלובס, הצעות דומות הועברו לסער על ידי מתווכים מהליכוד במשך השבועות האחרונים, אולם כאשר נתניהו סרב להעניק לסער כהונה ראשונה במשרד ראש הממשלה - המגעים הוקפאו. כעת, כשההצעה לכהונה עולה לשולחן, בימין עושים חשבון מחודש.

מי שמובילה את הניסיונות האחרונים להקים ממשלת ימין היא איילת שקד שביקשה מבנט לנסות ולמצות את המגעים להקמת ממשלה כזו לפני ההודעה על הקמת ממשלת שינוי עם לפיד. בשל ההצעה שהועברה מלשכת ראש הממשלה נדחתה ישיבת סיעת ימינה לשעה שתיים בצהריים שבה ידונו בהתפתחויות. בנט מצדו הקציב לשקד בהתחלה עד לשעה עשר בבוקר לנסות ולהביא ממשלת ימין, כעת כאמור הדד ליין התארך לשעות הצהריים.

במקביל נקבעה לשעות הקרובות גם פגישת משא-ומתן בין צוותי יש עתיד לתקווה חדשה, שבה לא ברור במה ידונו נוכח ההצעה האחרונה של נתניהו. ביש עתיד לא התייחסו להתפתחויות החדשות מהבוקר וממשיכים כרגיל כדי להציג ב-48 שעות הקרובות ממשלה לפני סיום המנדט של לפיד בחצות הלילה ביום רביעי. גורמים בימינה אמרו הבוקר כי עדיין העדיפות הראשונה שלהם היא לממשלת ימין, אם אכן תוכל לקום אחת כזו.

בניסיון נוסף לשכנע את סער להצטרף לממשלה עם נתניהו, ראשי סיעות ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית חתמו על מכתב הקורא לח"כ גדעון סער ולח"כ נפתלי בנט, להצטרף ל"הקמת ממשלת ימין" ולמנוע "ממשלת שמאל שתסכן את המדינה".  

ראשי מפלגות הימין כתבו במכתבם כי "מתוך נכונות לשים בצד כל שיקול אישי ומתוך נכונות לעשות צעדים חסרי תקדים ומרחיקי לכת כדי להבטיח את ביטחונה ואת אופייה של מדינת ישראל, בניסיון אחרון למנוע ממשלת שמאל שתסכן את המדינה, אנו, ראשי סיעות גוש הימין החתומים מטה, מציעים בזאת לח״כ גדעון סער ולח״כ נפתלי בנט את ההצעה הבאה". על פי ההצעה שפורסמה מעלה, סער בנט ונתניהו יכהנו ברוטציה וכן תבוטל הפריטטיות.