ה-FBI מצטרף למשטרת ניו יורק בהתמודדות עם העלייה בפשיעה אנטישמית

סוכנים פדרליים במשטרת העיר ניו יורק חוקרים יותר מ־24 מקרים של פשעי שנאה נגד יהודים שדווחו בחודש מאי

הפגנה פרו־פלסטינית בכיכר טיימס בניו יורק בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Craig Ruttle
הפגנה פרו־פלסטינית בכיכר טיימס בניו יורק בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Craig Ruttle

סוכנים פדרליים במשטרת העיר ניו יורק נלחמים בעלייה בפשיעה אנטישמית על-ידי פתיחת חקירות חדשות והגדלת המגע עם הקהילה בסיורים בשכונות שנפגעו.

פקידי הבולשת הפדרלית אמרו כי סוכנים דנו בפשעים האנטשימיים עם קבוצות יהודיות וערכו פגישות ושיחות ועידה עם מנהיגי קהילות במאי, בזמן שיותר מ־24 מקרים של פשע בעל מאפיינים אנטישמיים דווחו למשטרת ניו יורק.

הבולשת גם הגבירה את מבצע ההסברה שלה לעידוד דיווח על פשעים מסוג זה לרשויות בניו יורק. המאמץ כולל פוסטרים עם הוראות לגבי דיווח על פשעי שנאה בשפות הכוללות יידיש, עברית ומנדרינית.

ה־FBI מגדיר פשע שנאה כפשע בו המבצעים פעלו בגלל הטיה נגד הגזע של הקורבן, צבע העור, דת, מוצא לאומי, נטייה מינית או קטגוריה אחרת. על פשעי שנאה יכולים להיות מוטלים עונשים כבדים יותר מפשעים דומים שאין להם ההגדרה הזו.

וויליאם סוויני, עוזר מנהל האחראי על משרד הבולשת בניו יורק, אמר כי פשעי שנאה נגד יהודים בניו יורק עלו כשהמלחמה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה התחילה. שני הצדדים הסכימו להפסקת אש ב־21 במאי אחרי 11 יום של לחימה.

הבולשת מתערבת בחקירות משטרה של פשעי מלחמה במקרים שקורים בתחום שיפוט פדרלי או כשישנם נפגעים רבים, כך אמרו סוכני FBI. ה־FBI השתתף בלפחות שתי חקירות של משטרת ניו יורק לגבי פשעי שנאה במאי, לפי בכירים במערכת אכיפת החוק.

נתוני משטרת ניו יורק מדגימים שפשעי שנאה נגד יהודים בעיר ניו יורק עלו בחודש מאי והפכו מגמה של ירידה בכמות הפשעים האלה מוקדם יותר השנה. משטרת ניו יורק ספרה 26 מקרים של פשעים אנטישמיים מ־2 במאי עד 23 במאי, לעומת ארבעה פשעי שנאה בתקופה המקבילה אשתקד.

סוויני אמר כי גורמים מורכבים הביאו לעלייה בדיווח על פשעים אנטישמיים. "זה בבירור עלייה גדולה, וזו בעיה", אמר.

באופן כללי, פשעי השנאה שדווחו, שכמותם ירדה ב־2020 בזמן שהעיר הייתה נתונה בסגר, עלו מחדש ב־2021, בהובלת העלייה באלימות נגד אנשים ממוצא אסיאתי.

משטרת ניו יורק רשמה 226 מקרים של פשעי שנאה בעיר מ־1 בינואר ועד 23 במאי, עלייה של 93% לעומת 117 מקרים מדווחים באותה תקופה בשנה שעברה. קציני משטרה אמרו כי המספר האמיתי של פשעי השנאה בעיר כנראה גבוה יותר בגלל שרבים מהם לא מדווחים.

סוויני אמר כי ה־FBI הגדיל בשנה שעברה את מספר הסוכנים החוקרים פשעי שנאה בניו יורק, ככל שעלה מספר הדיווחים. הוא אמר כי הוא מאמין שמחלת נפש עשויה לשחק תפקיד בעלייה הכללית בכמות המקרים.

ג'ונתן גרינבלאט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ארגון העוקב אחרי תקריות אנטישמיות, אמר כי ברחבי ארה"ב, דיווחים על התקפות מסוג זה שנרשמו בארגון שלו עלו ב־77% לעומת השנה שעברה, לאחר שהחלה המלחמה בין ישראל לחמאס. "אנו חיים בתוך רגע בו הקיצונים מרגישים מחוזקים", אמר.

משטרת העיר ניו יורק נלחמת בפשעי שנאה בעיר בתקיפות. על-פי נתוני המשטרה, נעשו 89 מעצרים בגין פשעי שנאה החל מ־1 בינואר ועד 243 במאי, לעומת כ־40 מעצרים בתקופה המקבילה בשנה שעברה. המשטרה עצרה שני אנשים החשודים שהשתתפו במתקפה נגד אדם יהודי בכיכר טיימס ב־20 במאי במסגרת הפגנה פרו־פלסטינית.

על-מנת להתגונן בפני פשעים אנטישמיים נוספים בניו יורק, המשטרה הוסיפה החודש אבטחה לשכונות שנפגעו, כך אמרו קציני משטרה. משטרת ניו יורק עבדה עם מנהיגים קהילתיים על-מנת לוודא התמקדות במקומות מסוימים, אירועים, בתי ספר ובתי תפילה, כך אמרו קציני המשטרה.

דבורה הלברשטם, מייסדת שותפה ומנהלת קשרי חוץ במוזיאון היהודי לילדים ויושבת־ראש פנל בדיקת פשעי השנאה של משטרת ניו יורק, אמרה כי שוטרים נצפו לאחרונה באזורים יהודיים של השכונות מידווד ובורו פארק בברוקלין. "כל סדק ופרצה נבדקו,", אמרה הלברשטם לגבי הסיורים שראתה בעצמה.