מנכ"ל מגדל מקפת אפי סנדרוב מונה למנהל קרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים

סנדרוב יחליף את יואב בן אור בתפקיד המנהל המיוחד של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, המנהלות נכסים בהיקף של כ-400 מיליארד שקל • ייאלץ להתמודד עם הכוונה לקצץ בקצבאות בשל אי העלאת גיל הפרישה לנשים

אפי סנדרוב / צילום: באדיבות מגדל
אפי סנדרוב / צילום: באדיבות מגדל

הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, החליט היום (א') על מינוי אפי סנדרוב למנהל המיוחד של עמיתים, קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר. עמיתים הוא הגוף המוסדי הגדול בישראל המנהל נכסים בסך כולל של כ-400 מיליארד שקל ומעניק שירותים לכמיליון מקבלי קצבאות, עמיתים וחוסכים בישראל. הוא יחליף בחודש יולי את יואב בן אור, שניהל את עמיתים ב-10 השנים האחרונות. 

סנדרוב מכהן כיום בתפקיד מנכ"ל קרן הפנסיה מגדל מקפת. במגדל החלו בהערכות למציאת מחליף לסנדרוב שיעזוב בחודש אוגוסט את החברה.

המשימה העיקרית של סנדרוב תהיה להאבק בגידול המתמשך בהפסדים של עמיתים, שנובע מאי העלאת גיל הפרישה לנשים, כך שהקרנות הוותיקות נאלצות לשלם קצבאות על פני יותר שנות פנסיה מאשר בעבר, בעקבות ההתארכות בתוחלת החיים. למרות זאת, ועל אף ששלוש ועדות ממשלתיות המליצו על העלאת גיל הפרישה לנשים לפחות ל-64, שרי האוצר בשנים האחרונות סרבו לחתום על המהלך.

על מנת להתמודד עם ההפסדים הגדלים, החליטה בחודש יוני 2018 הממונה הקודמת על שוק ההון, דורית סלינגר, על קיצוץ בקצבאות העמיתים. עם זאת, הקיצוץ טרם יצא לפועל ורק בשבוע שעבר דחה ברקת פעם נוספת את ההפחתה בקצבאות.

סנדרוב נבחר על ידי הממונה בהליך פומבי, לאחר הליך איתור של ועדה ציבורית בראשות השופט בדימוס, יוסף אלון, שהמליצה לממונה על מספר מועמדים סופיים. סנדרוב בעל תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה ותואר שני במנהל עסקים שניהם מהאוניברסיטה העברית. בעברו כיהן באגף שוק ההון ובתפקידי מפתח במגדל קרנות פנסיה וגמל בע"מ, כשבאחרון שימש כאמור כמנכ"ל מגדל מקפת קרנות פנסיה וקופות גמל.

עמיתים מנהל את שמונה קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר: מבטחים, קרן הגמלאות המרכזית, מקפת, קופת הפנסיה לעובדי הדסה, קרן פועלי בניין, קרן פועלים חקלאיים, קרן הגמלאות של חברי אגד וקרן נתיב. ההסדר, שיישומו החל בשנת 2003, כחלק מחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל, נועד להביא את שמונה הקרנות לאיזון, באופן שיבטיח את יכולתן לממש את זכויות הפנסיה של עמיתיהן.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, ציין כי "לאפי ניסיון רב ומוכח בתחומי הפנסיה והפיננסים מתפקידיו הקודמים הן כמנכ"ל מגדל מקפת והן באגף שוק ההון, לפני הפיכתו לרשות העצמאית של היום. אני מאמין כי היכרותו העמוקה הן את הרגולציה והן את העולם העסקי ונסיונו הניהולי יבואו לידי ביטוי במילוי תפקידו בעמיתים לטובת עמיתי הקרנות. בהזדמנות זו אני רוצה להודות ליואב בן אור על מילוי תפקיד המנכ"ל בעשר השנים האחרונות במסירות ומקצועיות רבה ותוך שיתוף פעולה אמיץ בינינו, ולאחל לו הצלחה רבה בהמשך הדרך".

אפי סנדרוב, המנהל המיוחד של עמיתים: "אני מודה לוועדה הציבורית ולד"ר ברקת על האמון וההזדמנות שניתנה לי בהובלת עמיתים. אני מקווה שהניסיון שרכשתי במשך 23 שנה הן ברשות שוק ההון והן בניהול קרנות פנסיה חדשות בשוק הפרטי יסייע בידי, לפעול ביחד עם הנהלת עמיתים, להוביל ולנהל את הזכויות הפנסיונית של ציבור המבוטחים באחריות, מקצועיות והגינות".