“חזרנו אחורה. המחירים ממשיכים לעלות וזה מגדיל את האי-שוויון"

דוחות קרדן נדל"ן לרבעון הראשון אמנם מציגים עלייה של 53% בהכנסות ובקצב מכירת הדירות, אולם למנכ"ל עמוס דאבוש יש בטן מלאה על התנהלות הממשלה • "יש מחסור אדיר בהיצע הדירות ואין מדיניות"

עמוס דאבוש, מנכ"ל קרדן נדל"ן / צילום: יח"צ
עמוס דאבוש, מנכ"ל קרדן נדל"ן / צילום: יח"צ

"אין מדיניות ברורה להשקעה בתשתיות, ראשי הרשויות מעכבים הוצאת מכרזים, וזה כדור שלג שמתגלגל, והכול מתגלגל על רוכשי הדירות". כך אומר מנכ"ל קרדן נדל"ן, עמוס דאבוש, עם פרסום דוחות קרדן נדל"ן לרבעון הראשון של השנה.

הרווח הגולמי של החברה ברבעון הראשון עלה ב-37%, לכ-33 מיליון שקל, בהשוואה ל-23 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה מציינת כי השיפור ברווחיות הושג בין היתר משיפור ברווחיות בביצוע בנייה, באמצעות החברה-הבת אל הר.

ההון העצמי של החברה מסתכם ב-538 מיליון שקל ומהווה כ-44.9% מסך המאזן. לחברה יש היקף מזומנים ושווי מזומנים והשקעות לזמן קצר בסכום כולל של כ-438 מיליון שקל. נכון לסוף הרבעון, יש לחברה 581 יחידות בשלבי ביצוע ושיווק שונים בעשרה פרויקטים שונים.

אחד הנתונים המעניינים העולים מהדוח מתייחסים לקצב מכירת הדירות: קרדן נדל"ן מדווחת כי היקף מכירת הדירות הוא פי שלושה מהיקף המכירה ברבעון המקביל אשתקד: 62 יחידות דיור, בהשוואה למכירת 19 יחידות ברבעון המקביל; כן הייתה עלייה בהשוואה לרבעון הקודם (רבעון רביעי של 2020), אז נמכרו 37 דירות. מאז תאריך המאזן ועד לפרסום הדוחות מכרה החברה עוד 46 יחידות, כך שמתחילת השנה מכרה החברה 106 דירות.

דאבוש אומר בעניין קצב המכירות כי בתקופת הקורונה היו רבים שהמתינו, "ועכשיו התפוגג חששם והם חזרו למשחק".

אבל בכל זאת, אנשים רבים איבדו את פרנסתם, העסק שלהם קרס. איך אפשר להסביר שקונים כל כך הרבה דירות?
"אנשים מהשכבות החלשות מלכתחילה לא היו בשוק הרוכשים, ומנגד היו כאלה שעשו הרבה כסף בקורונה. חוץ מזה, אנשים רצו דירות מרווחות יותר, עם מרפסות גדולות".

קרדן, שעיסוקה בייזום ופיתוח של פרויקטים למגורים ונכסים מניבים, בונה בכל הארץ. דאבוש מגדיר את החברה ככזו ש"בונה דירות למעמד הביניים", אם כי לפעמים יש חריגות, כמו פרויקט יוקרה באגריפס בירושלים, וכן קרקע שרכשה עם קרן ריאליטי בדרום תל אביב, ליד אצטדיון בלומפילד, תמורת כ-337 מיליון שקל, שעליה היא עתידה להקים פרויקט של עירוב שימושים.

יש מקום שאליו לא תלך? למשל, פריפריה כמו דימונה, אופקים?
"לא, חס וחלילה. אנו רואים כל מקום במדינה כאפשרות לגיטימית להשקעה ולבנייה. כל מי שבונה באופקים ודימונה מרוויח שם כסף. אסור לשכוח שלא לכולם יש היכולת לגור בראשון לציון ובצפון תל אביב".

אבל אנחנו לא רואים שהמדינה תומכת בזה. לא מקודמת תשתית של תחבורה ציבורית כדי לעודד אנשים לגור בפריפריה.
"אנו פועלים במדינת ישראל, על כל המורכבויות, ונאלצים להסתדר. היעדר ממשלה הוא שהעצים את המצב שאנו נמצאים בו. יש מחסור אדיר בהיצע הדירות, שהביא אותנו לעליית מחירים. יש חוסר במדיניות ברורה ביחס לענף הנדל"ן. חברות הבנייה רוצות ודאות - לדעת באיזה שוק הן משחקות - וגם אותן עליית המחירים מלחיצה, כי כשמחירי המכירה עולים, גם מחירי הקרקעות עולים לגבהים, ותראי לאן הגענו".

"גם בשדרות המחירים רק עלו כל השנים"

דאבוש מזכיר את העובדה שאין כיום כמעט מכרזים של רמ"י, וכשיש, ההתמודדות עליהם פרועה, כך שבכל מכרז יש עשרות מתמודדים. זו הסיבה שקרדן נדל"ן העדיפה בשנים האחרונות להתרכז בעסקאות מול בעלי קרקע פרטיים. במרץ השנה חתמה על הסכם לרכישת 60% זכויות בקרקע לבניית יחידות דיור עפולה בתמורה ל-17 מיליון שקל. הקרקע נרכשה לצורך בניית 400 יחידות דיור, ובמקביל מנהלת קרדן נדל"ן מו"מ עם בעלי קרקע נוספים במתחם, מה שיאפשר לה להקים 1,000 יחידות דיור; בפברואר היא רכשה עם ריאליטי את המתחם בדרום ת"א, ששטחו 26 דונם; חתמה על הסכם עם שותפות המחזיקה בקרקע חקלאית של 192 דונם בחדרה, לצורך קידום תוכנית לבנייה למגורים בשטח, שתאפשר להקים 1,250 יחידות דיור; ובאפריל חתמה על הסכם לרכישת קרקע פרטית בירושלים של 50 דונם.

דאבוש מאשר שהעסקאות האלה הן פרי מדיניות מכוונת: "זה עדיף מאשר להתמודד במכרזים של רמ"י", שממילא יש מעטים כאלה" .

תימנעו מכניסה למקומות כמו אשקלון ואשדוד, שהיו בקו האש במערכה האחרונה?
"הן תמיד היו בקו האש. חוץ מזה, תראי מה קרה בשדרות, שתמיד הייתה בקו הראשון? הייתה שם רק עלייה כל השנים".

האם אתם מרגישים יותר דרישה לדירות חדשות, בגלל הממ"דים?
"יש הרבה פניות מדיירים ומבעלי דירות במיזמי התחדשות עירונית, שמבקשים להאיץ את הפרויקט".

אתה חושב שבעקבות המערכה האחרונות, רשויות מקומיות יקלו יותר עם אישורים לפרויקטים של פינוי בינוי?
"אני מתפלל שזה יקרה. המדינה צריכה לטפל בזה בצורה משמעותית ולעודד פרויקטים של התחדשות, ובמקומות חלשים, גם לסבסד את זה. התושבים שם הם תושבי המדינה, ומגיע להם לגור בדירות חדשות".

"המדינה צריכה לדאוג לנגישות לפריפריה"

בשנה שעברה, ערב הבחירות האחרונות, אמרת שאם יהיו בחירות נוספות, גם השנה הנוכחית תאבד. אתה חושב כך?
"איבדנו שנה בנדל"ן. לא התקבלו שום החלטות. חזרנו אחורה, והמחירים ממשיכים לעלות. אם המחירים עולים זה מגדיל משמעותית את האי-שוויון".

אמרת גם שהמדינה היא אנטי פריפריה. אתה עדיין חושב כך?
"המדינה צריכה לדאוג יותר לנגישות מדרום ומצפון למרכז הארץ. צריך לפתח רשת תחבורתית שתיתן לאנשים אופציה לגור שם. לא רק לתת הטבות במס אלא לדאוג שלאנשים תהיה לגיטימציה לעבור למקומות אחרים".

עמוס דאבוש

אישי: בן 45, נשוי ואב לארבעה, גר במודיעין. בעל תואר ראשון במינהל עסקים מהמרכז האקדמי רופין, תואר שני בלימודי נדל"ן ממכללת נתניה, ותעודת לימודי שמאות מהטכניון
מקצועי: מנכ"ל קרדן נדל"ן. בעבר היה סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בי.ח. דמרי.
עוד משהו: הקים את לובי ענף הבנייה בכנסת.

קרדן נדל"ן

תחום עיסוק: יזיום ובנייה, ניהול ותחזוקת נכסי נדל״ן, וכן ביצוע עבודות קבלניות באמצעות חברת אל־הר.
היסטוריה: נוסדה ב־1988, ונמצאת בשליטת קרדן ישראל (60%), כלל ביטוח (16%), הפניקס (9%), פסגות (5%) והשאר בידי הציבור.
נתונים: נסחרת בבורסה בתל אביב, שווי השוק כ־900 מיליון שקל.
עוד משהו: לחברה 581 יח"ד בשלבי ביצוע ושיווק שונים