מהומות | ניתוח

האמנם לא נשרפו בתי כנסת בלוד, אלא מבנה של המכינה?

האם באמת לא נשרפו בתי כנסת בלוד אלא מבנה של מכינה צבאית? מישהו מטעה בסיפור הזה • המשרוקית של גלובס

ראש ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, מוחמד ברכה, התראיין בתוכנית "בחצי היום" ברשת ב' על התנהלות המשטרה במהומות בחודש מאי במבצע "שומר החומות" ועל המבצע הנוכחי של המשטרה, "חוק וסדר". כאשר דיברו על הפרעות שאירעו בעיר לוד, אמר ברכה כי "לא הייתה פגיעה בבתי כנסת". כאשר המגישה אסתי פרז ניסתה לעמת אותו על אמירה זו, הוא חזר והדגיש: "לא הייתה. אני אומר לא הייתה. היה עימות עם אנשים קיצוניים בפנימייה צבאית, קראו לה בית כנסת... אבל זה לא בית כנסת. בהחלט, מה שבטוח זה שזה לא בית כנסת. אני מוכן שתעשו תחקיר עיתונאי הוגן, הגון. לא הייתה פגיעה בשום בית כנסת".גם חבר מועצת העיר לוד, מוחמד אבו שריקי, אמר ב-23.05.21 בתוכנית "פרלמנט צהריים" בערוץ הכנסת אצל מזל מועלם: "לא נשרפו שום בתי כנסת בלוד".

פנינו לברכה לקבלת מקור לאמירתו הנחרצת, והוא הפנה אותנו לעו"ד מוחמד אזברגה, פעיל חברתי בלוד. זה בתורו הפנה אותנו לחבר מועצת העיר לוד, מוחמד אבו שריקי. בתגובה לפנייתנו, אבו שריקי שלח סרטון שהוא העלה לפייסבוק, שבו הוא מראה את קירותיהם החיצוניים של בתי כנסת העיר העתיקה בלוד, כהוכחה לכך שלא נשרפו. אך הסרטון לא מספק הוכחה לכך שלא נגרם נזק לפנים המבנה, כפי שנטען. כמו כן, חלק מבתי הכנסת שבסרטון אינם מאלה שנטען לגביהם שנגרם להם נזק.

על פי פרסום ב-"YNET" מ-14.05.21, הושחתו בעיר שמונה בתי כנסת בדרגות פגיעה שונות, בהם גם בית כנסת ובית מדרש של המכינה הישיבתית הקדם-צבאית "מעוז". ב-16.05.21 כבר פורסם באתר "וואלה" כי מניין בתי הכנסת שניזוקו הוא 10. אולם, מספר בתי הכנסת שניזוקו בפרעות איננו שמונה וגם לא עשרה.

במענה לפניית המשרוקית נמסר מדובר כבאות והצלה, כי ב-10-20 במאי הוצתו ארבעה בתי כנסת בלוד וכן בית כנסת ובית מדרש בתוך מכינה ישיבתית קדם-צבאית בעיר, בדרגות נזק שונות. גם מדובר עיריית לוד נמסר למערכת המשרוקית, כי ארבעה בתי כנסת בעיר הוצתו, בהם בית הכנסת ובית מדרש של מכינת קדם-צבאית "מעוז".

לפי עיריית לוד, אלה בתי הכנסת שניזוקו: בית הכנסת ברחוב ברנר נשרף לחלוטין; בית הכנסת ישועת ה' ברחוב החלוץ/אלשוילי - החצר הוצתה ונשרפו עצים; בית הכנסת דוסא ברח' החלוץ הוצת פעמיים, ספרי התורה פונו אך נשרפו שני חדרים צדדיים וספרי קודש; בית הכנסת "שערי עלייה" בשכונת נווה נוף נפגע מפריצה וחלונותיו נופצו; בבית הכנסת אביר יעקב ברחוב צה"ל חלונות נופצו; בית הכנסת ובית המדרש של מכינת מעוז ברחוב אקסודוס 2 הוצת בחלקו ונשרפו ספרי קודש; בבית כנסת "שערי שמיים" נופצו חלונות.

בשורה התחתונה: דברי ברכה אינם נכונים. על פי הגורמים הרשמיים, הוצתו ארבעה בתי כנסת, בית כנסת נוסף נפרץ והיה בו נסיון הצתה ובית כנסת אחר הושחת, בלי שהיה ניסיון הצתה.

תחקיר: טלאור שמש