הכנסות הרכבת מנוסעים הצטמקו ב-73%, ההכנסה מהמדינה דווקא עלתה

על רקע מגפת הקורונה הכנסות הרכבת מנוסעים ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-39 מיליון שקל בלבד, לעומת 148 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020 • עם זאת דמי הפעלה גבוהים ב-114 מיליון שקל, שהמדינה הזרימה לחברה סייעו לה להציג רווח כולל חיובי ברבעון של 1.8 מיליון שקל

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

עד כמה פגע משבר הקורונה ברכבת ישראל? לפי הדוח הרבעוני הראשון לשנת 2021, רשמה הרכבת ירידה של 73% בהכנסות מנוסעים בשלושת החודשים הראשונים של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ברבעון הראשון של 2021 הסתכמו ההכנסות ממכירת כרטיסים ב-39 מיליון שקל, לעומת 148 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020. ממוצע הנסיעות היומי עמד על 87 אלף נסיעות, לעומת 215 אלף נסיעות ברבעון המקביל אשתקד.

עם זאת סך הכנסות החברה ברבעון הראשון השנה עמדו על 605.9 מיליון שקל, לעומת 606.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הפער השולי נובע מדמי הפעלה (תקציב שהמדינה מעבירה לרכבת לפי הסכם הפעלת הרכבות בישראל - ג.ל) בגובה 518 מיליון שקל שהמדינה העבירה לרכבת, לעומת 404 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

יצוין כי בבסיס הסכם ההפעלה של הרכבת, את הכנסותיה מהמדינה היא מקבלת פר קילומטר שהרכבות שברשותה עוברות. בתקופת הקורונה, נאלצה הרכבת להגביל את כמות הנוסעים (בתקופות מסוימות ההגבלה עמדה על 50%, ולאחר מכן 75%), אלא שהיקף הנסועה לא צנח דרמטית.

ומה לגבי שורת הרווח? הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) לרבעון הראשון הסתכם ב-11.4 מיליון שקל, בהשוואה להפסד תפעולי תזרימי של 31.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרכבת סיימה את הרבעון ברווח כולל של 1.8 מיליון שקל, בהשוואה לרווח כולל של 32.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הכנסות הרכבת ברבעון הראשון של השנה מהובלת מטענים עמדו על כ-41 מיליון שקל, לעומת 44 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הפעילות בתחום הסבה לרכבת הפסד של 17.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 8.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

"ההפסד במגזר המטענים מיוחס בין היתר להקטנת כמות רכבות המטען המופעלות, בשל הפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח, כמו כן לצורך עבודות לחישמול רשת המסילות", הסבירו ברכבת ישראל.

כן הם הוסיפו כי, "בשנת 2020 החלה רכבת ישראל בביצוע פרויקט המסילה המזרחית אשר תהווה ציר עוקף למסילות החוף ופרוזדור איילון, ותגדיל משמעותית של הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים.

עד עתה הובלת מטענים ברכבת אינה מתועדפת על ידי המדינה וכן פיתוח תשתיות המסילה והחישמול פוגעים ביכולת ההובלה וברווחיות התפעול באופן ניכר. מצב זה צפוי להשתנות רק עם השלמת פיתח המסילה המזרחית ו/או תעדוף ממשלתי וסובסידיה המביאה בחשבון את התועלות המשקיות של ההובלה ברכבת".