15 מיליארד דולר: הפרויקט השאפתני של ארדואן

נשיא טורקיה הכריז כי בסוף יוני תצא לפועל הבנייה בפרויקט שהכריז עליו לפני עשור: בניית תעלה שתהווה אלטרנטיבה למצר בוספרוס • ראש עיריית איסטנבול: הפרויקט "ישמיד" את מקורות המים, יהרוס את הטבע באזור "מעבר לאפשרות שיקום" ויהפוך את האזור לבלתי ניתן למחיה

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock
נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock

נשיא טוריקה ארדואן אומר שבסוף יוני תתחיל בניית תעלה בעלות של מיליארדי דולרים שתהווה אלטרנטיבה למצר בוספרוס, זאת בזמן הכלכלה הטורקית נאבקת תחת משבר הקורונה. 

ההכרזה מגיעה עשור לאחר שהוא חשף את הפרויקט. התעלה תהיה באורך 45 קילומטרים, תעלה כ-15 מיליארד דולר ותקשר בין הים השחור וים מרמרה. המטרה היא להקל על התנועה סביב מצר בוספרוס שחותך את העיר הגדולה ביותר בטוריקה. 

ההימור של ארדואן הוא שבניית התעלה וצמחיתן של ערים חדשות לאורכה תיצור אלפי משרות חדשות ותגביר באופן דרמטי את הכלכלה, ובכך תהפוך את מגמת הירידה בפופולריות שלו עד הבחירות לנשיאות בטורקיה של 2023 - בשנה האחרונה התגבר חוסר הרצון מתפקוד ממשלתו של ארדואן, והדרך בה הוא מנהל את הכלכלה. בנוסף, ארדואן הואשם בשחיתות על ידי בוס מאפיה טורקי - טענות אותן ארדואן דחה. 

ארדואן הוא נשיא טורקיה כבר 18 שנה, וטורקיה במהלך שלטונו השקיעה עשרות מיליארדי דולרים בפרויקטים של תשתית, כולל שדה התעופה החדש בטורקיה ובתי חולים ענקיים ברחבי ערי טורקיה. פרויקט התעלה צפוי ליצור עיר חדשה שבה יחיו כחצי מיליון תושבים, עם מספר גשרים שיחברו בין שני צידי התעלה. 

ארדואן אמר שהפרויקט לא ייפגע במשלם המסים, בסביבה או בהסכמים שנועדו לשמור על יציבות בים השחור. ראש העיר של איסטנבול מתנגד לפרויקט ואומר שהוא "ישמיד" את מקורות המים עבור 16 מיליון התושבים של איסטנבול, יהרוס את הטבע באזור "מעבר לאפשרות שיקום" ויהפוך את האזור לבלתי ניתן למחיה.