לראשונה: שותפות הגז בתמר יוכלו להתחרות אחת בשנייה

בית הדין לתחרות אישר הסכמות של הרשות עם נובל אנרג'י, לפיהן כל אחת מהמחזיקות בתמר יוכלו למכור גז מהמאגר במחיר נפרד • המשמעות: הרחבה אפשרית של התחרות בענף • לובי 99: "הצו המוסכם, כפי שאושר היום על ידי בית המשפט, לא יקדם באופן משמעותי את התחרות במשק הגז בשנים הקרובות"

אסדת תמר / צילום: אלבטרוס
אסדת תמר / צילום: אלבטרוס

כשברקע סיום תפקידה של הממונה על התחרות, מיכל הלפרין, אישר השופט דוד גדעוני במסגרת בית הדין לתחרות הסכם שנחתם בין הרשות לבין חברת נובל אנרג'י (שבשליטת שברון) לפיו השותפות המחזיקות בתמר יוכלו למכור את הגז בנפרד ולפי מחיר לא אחיד, בניגוד למצב שהתקיים עד כה.

המשמעות היא הרחבה של התחרות על המחיר שבו יימכר הגז הטבעי המופק מהמאגר.

למהלך יש גם השפעה על החוזים העתידיים ממכירת גז טבעי שיופק ממאגרים אחרים כמו לווייתן. במאגר תמר מחזיקות ישראמקו (28.75%), שברון (25%), דלק קידוחים (22%), תמר פטרוליום (16.75%), דור גז (4%), ושותפות אוורסט תשתיות (3%).

בהודעה שפרסמה רשות התחרות מוסבר כי הרקע להחלטה הינו הסכם אליו הגיעו בשנה שעברה ארבע מהשותפות (לא כולל שברון ודלק קידוחים) למחיר שבו יימכר גז לחברת החשמל. זאת במסגרת הליך שבו ביקשה חברת החשמל להגדיל את היקף הגז הטבעי הנרכש.

"ברקע הצו המוסכם עמד סכסוך בין המחזיקות בתמר לבין עצמן. הסכסוך התחיל לאחר שחלק מהמחזיקות בתמר, המהוות את הרוב במאגר, חתמו ביום 4.10.20 על הסכם חדש עם חברת החשמל לפיו הן ימכרו גז טבעי לחברת חשמל במחיר נמוך משמעותית מהמחיר עליו הוסכם בהסכמים קודמים של חברת החשמל עם מאגרי תמר ולווייתן. נובל סירבה להזרים גז בהתאם להסכם החדש. בעקבות התלונות, פתחה רשות התחרות בהליך בדיקה האם התנהגותה של נובל עולה כדי ניצול מעמדה המונופוליסטי לרעה. הליך הבדיקה הסתיים בהסכמות שגובשו עם נובל וזאת טרם נשמעו טענותיה של נובל וטרם הושלם ההליך בפני הממונה. הסכמות אלה אושרו כעת על ידי בית הדין", נכתב בהודעת רשות התחרות כעת.

כן נכתב כי, "בהתאם להוראות הצו שאושר על ידי בית הדין, נובל שמפעילה את מאגר תמר, תאפשר לכל אחת מהמחזיקות בתמר למכור בנפרד את חלקה בגז המצוי במאגר תמר, ללא צורך בהסכמה של שאר המחזיקות בה. מכר בנפרד ממאגר תמר יביא לשיפור משמעותי במבנה התחרות בשוק הגז הטבעי בישראל מכאן והלאה, שכן הוא יאפשר תחרות בת קיימא בין מחזיקי מאגר תמר לבין מחזיקי מאגר לוויתן. תחרות זאת צפויה להביא עימה הפחתה משמעותית במחירי הגז ולהביא לחסכון של מיליארדים במחירי הגז הטבעי בישראל".

ברשות התחרות אף הסבירו כי במסגרת הצו המוסכם שנחתם כעת לפי החלטת בית הדין הגיעה שברון להסכם פשרה מול חברת חשמל בשל הסירוב של שברון לקיים את ההסכם אליו הגיעה כאמור בשנה שעברה עם חלק משותפותיה למאגר תמר. לפי ההודעה סך החיסכון לפי ההסכם עבור חברת החשמל מוערך בכ-100 מיליון שקל.

מחברת החשמל נמסר כי "חברת החשמל מברכת על החלטת בית הדין לתחרות. לאורך כל הדרך החברה פעלה לקידום התחרות במשק הגז ובכך תורמת לירידת מחיר הגז ולהורדת יוקר המחיה בישראל. הצו המוסכם, שאושר על ידי בית הדין לתחרות, מאשרר את תפיסת חברת החשמל ונותן גושפנקא לדרך בה ניהלה החברה את ענייני הסכם הגז.
בימים אלה החברה מנהלת משא ומתן במסגרת מנגנון פתיחת המחיר הקבוע בהסכם תמר ובכך החברה תביא לכדי מיצוי מייטבי את הפחתת מחיר הגז. זו גם ההזדמנות להבהיר לכל מי שעדיין ממשיך לנקוב במספרים מטעים, כי הודות לצעדים שנקטה החברה, חברת החשמל משלמת נכון להיום את המחיר מהנמוכים ביותר במשק הגז ליחידה".

מארגון לובי 99 נמסר כי "הצו המוסכם, כפי שאושר היום על ידי בית המשפט, לא יקדם באופן משמעותי את התחרות במשק הגז בשנים הקרובות. הממונה לא מחייבת את החברות לשווק בנפרד את הגז אלא רק מבקשת מהן 'לאפשר שיווק בנפרד', המשמעות היא שהן יכולות להמשיך לשווק במשותף וקיים חשש שאכן יפעלו כך .

"מעבר לכך, הממונה יכולה הייתה לנקוט הליך פלילי ביחס להפרות החוק של נובל, בוודאי ביחס להתנהלות הבריונית שבה נובל 'סגרה את הברז' לחברת החשמל וסירבה לספק לה גז ממאגר תמר.

"במקום זה בחרה הממונה בצו מוסכם ואף לא הטילה על נובל שום סנקציה. בצו אין כל דרישה חדשה מנובל שגם בעבר כבר התחייבה לאפשר לשותפות שלה בתמר לשווק את הגז שלהן בנפרד, אך ברגע האמת כידוע מנעה זאת. כלומר הצו גם לא מגביר את התחרות וגם לא מייצר הרתעה מספיקה נגד חברות הגז מפני הפרות חוק עתידיות. פספוס מצער מאוד".

ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד אריאל ברזילי: "הצו המוסכם שאישר בית הדין לתחרות הוא המשך ההתרפסות של מדינת ישראל בפני ענקיות הגז. נזכיר שלפני כחצי שנה, נובל פשוט סגרה את השיבר וסירבה להזרים גז מתמר, לאחר שהשותפות האחרות במאגר הגיעו עם חברת החשמל להסכם על מחיר נמוך יותר - הוזלה שהייתה אמור להתגלגל לכיס של כל צרכן. במקום שרשות התחרות תעמוד על הרגליים האחוריות ותפעל נגד נובל בכלים פליליים - היא מגיעה להסכם שאין בו שום בשורה תחרותית. זו הוכחה נוספת לכשלון מתווה הגז, כנגדו התרענו שוב ושוב. פעלנו נגד הצו המוסכם, וכעת נבחן את המשך הצעדים שבהם ננקוט".

מחברת נובל אנרג'י לימיטד נמסר: "ההסכם שהושג מניב תוצאה חיובית לכל בעלי העניין, לרבות צרכני החשמל בישראל ומביא סכסוך מסחרי מורכב אל סופו. אנחנו מברכים על אישור הצו המוסכם שהושג בשיתוף פעולה עם רשות התחרות, על ידי בית הדין לתחרות, ושמחים שההסדר המסחרי שהושג בין הצדדים, הובא בפני הרשויות ואושר על ידי בעלי הזכויות וחברת חשמל. נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם בעלי הזכויות במאגרי הגז ועם ממשלת ישראל בחתירה לתוצאות מועילות הדדית לכל בעלי העניין".