ברקת מגן על המוסדיים: "לא הטייקון החדש", אך יפעל להפרדת ועדות ההשקעה

הממונה על שוק ההון שולל את טענות המתנגדים להגדלת האחזקה של המוסדיים בפרויקטי תשתיות ל-49% • בד בבד הוא פועל להבטיח כי ועדות ההשקעה של המוסדיים יפעלו במתכונת של פיקוח ובקרה בלתי תלויים

משה ברקת, הממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ
משה ברקת, הממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ

אין הצדקה למתקפה חסרת תקדים וחסרת בסיס כנגד המוסדיים הישראליים שמנהלים את הכסף של הציבור וקרנות הפנסיה, הם לא הטייקון החדש. זהו הלך הרוח שניסה להעביר בימים האחרונים הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, בפורומים השונים שבהם השתתף, דוגמת הכנס השנתי של מכון קסירר, פורום שווי הוגן ועוד. ברקת  הסביר כי הגופים המוסדיים אמנם מנהלים את כספי הציבור אך לא שולטים בהם, וכי צריך להסיר חסמים שיאפשרו להם השקעות מגוונות שיגדילו את התשואה לחוסכים.

ברקת אמר את הדברים בעיקר נוכח הביקורת הגדולה שעורר המהלך שמוביל שר האוצר, ישראל כ"ץ, יחד עם רשות שוק ההון, להגדלת שיעור האחזקה של גופים מוסדיים בשותפויות השקעה בתשתיות, מ-20% לעד 49%. זאת, בין היתר במטרה לאפשר להם להניב תשואה מהשקעה בתוך גבולות המדינה, במקום הוצאת כספי השקעות לחו"ל. המהלך גרר טענות כי הגופים המוסדיים ישתלטו על תחום התשתיות, ואף ישקיעו במיזמים שעשויים להיות מזהמים או יפגעו בסביבה.

"גורמים מפוקחים ובעלי יציבות"

במהלך הדיונים טען ברקת כי "הגופים המוסדיים, המנהלים את מרבית כספי החיסכון של הציבור, תורמים להנעת המשק הישראלי ושוק ההון הישראלי. על אף היתרונות בפיזור ההשקעות בצורה גיאוגרפית ועל פני אפיקים שונים, קיימים יתרונות נוספים להשקעה במשק הישראלי ובמצבים רבים יכולה להיות תועלת כפולה, הן להשאת תשואת החוסכים והן לפיתוח ושכלול המשק הישראלי.

"הציבור הישראלי, לו מאות מיליארדי שקלים בחשבונות העו"ש, יוכל להשקיע באמצעות גורמים מפוקחים בעלי יציבות ויכולות השקעה רחבות, במקום להשקיע בגופים לא מפוקחים, חסרי רקורד ואחריות כשל הגופים המוסדיים ובפרט חסרי פיקוח יציבותי. כמה מהשקעות אלו של הציבור במנהלי תיקים ויזמים חסרי ניסיון או מפוקפקים התגלו בשנים האחרונות כאכזבות ובמקרה הרע תרמיות, אשר הסבו לציבור הפסדים ומפח נפש", הזכיר ברקת.

"מניעת שימוש ביועצי הצבעות"

הבעיה, על פי רשות שוק ההון, אינה נעוצה בהשקעות של גופים המבקשים להשיג תשואה עבור החוסכים, אלא בשימוש שנעשה על ידי המוסדיים בקולות הציבור במהלך ההצבעות. "החשש העיקרי מכוחם של המוסדיים הינו עקב ההצבעות הנעשות מכוח ניירות ערך המוחזקים על ידי הכסף הציבורי. מהסיבה הזו הרשות פעלה למניעת שימוש ביועצי הצבעות להם קיימים ניגודי אינטרסים ופועלת להבטיח כי ועדות ההשקעה של כל גוף מוסדי יפעלו במתכונת של פיקוח ובקרה בלתי תלויים, לטובת ציבור החוסכים. זאת על ידי הפיכת ועדות ההשקעה לבלתי תלויות לחלוטין בחברות המנהלות", הסביר ברקת, השואף להגביר הפרדה כזו באמצעות שינוי חקיקה.

ברקת כבר הצהיר בעבר כי בכוונתו להעביר את הכוח מהמוסדיים, שמשתתפים גם בהצבעות על השקעה של גופים אחרים, לידי ועדות השקעות בלתי תלויות. השאיפה שלו היא שגם זהות חברי ועדת ההשקעות תיקבע על ידי ועדת איתור, כפי שנקבעת זהותם של דירקטורים חיצוניים בחברות ללא גרעין שליטה. ראוי לציין כי כבר היום ישנן ועדות השקעה שברובן אינן תלויות בחברות המנהלות, אבל לדעתו של הממונה על שוק ההון שיעור חברי הוועדה הבלתי תלויים צריך להגיע ל-100%.