יינות ביתן | ניתוח

נחום ביתן יעבוד בשבילה: כך מתכננת אלקטרה צריכה לשקם את רשת ינות ביתן המקרטעת

לאחר שהשלימה את רכישת השליטה ברשת המזון בהשקעה של כ-200 מיליון שקל, צפויה אמ"צ לפעול לשיקומה • נחום ביתן, הבעלים היוצא, ימשיך לשמש כאחראי על הסחר ברשת, ולאחר שדאג לעצמו לתגמול שנתי של 5.5 מיליון שקל, יבטיח לו שיפור בתוצאות הרשת גם אקזיט מלא בתוך בזמן קצר

סניף יינות ביתן במודיעין / צילום: שוקה כהן
סניף יינות ביתן במודיעין / צילום: שוקה כהן

בסוף השבוע עדכנה חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) על השלמת רכישת השליטה ברשת המזון המקרטעת יינות ביתן, מידיהם של בני הזוג נחום ונורית ביתן. במסגרת עסקת הרכישה, שבוצעה יחד עם קבוצת הביטוח הפניקס, השקיעה אמ"צ כ-200 מיליון שקל ברכישת 35.05% ממניות יינות ביתן, בעיקר באמצעות הקצאת מניות חדשות וכן ברכישת מניות מידי משפחת ביתן (כ-50 מיליון שקל). נוסף על כך, היא תעמיד לרשת הלוואה של כ-50 מיליון שקל.

הפניקס, מצידה, תשקיע ביינות ביתן כנגד הקצאת מניות שיהוו כ-15% מהונה, כך שיחד עם אמ"צ חלקן ברשת המזון יעמוד על 50.05%. יתרת מניות יינות ביתן יוחזקו על-ידי משפחת ביתן וצדדים שלישיים. בעקבות העסקה קיבלה אמ"צ לידיה את סמכויות הניהול השוטף של יינות ביתן ורוב בדירקטוריון. 

 
  

את מהלך הרכישה, שהושלם אחרי כמה חודשי מו"מ שניהלה יינות ביתן גם מול כמה גורמים אחרים, מבצעת אמ"צ במהלך תקופה חיובית לעסקיה, והיא נעשית כחלק מיישום האסטרטגיה של החברה להרחבת פעילות בתחומי קמעונאות שונים, ומתוך הנחה כי יינות ביתן תהווה עבורה מנוע צמיחה משמעותי.

אמ"צ, שבשליטת קבוצת אלקו של משפחת זלקינד, פועלת כיום בעיקר בתחומים של יבוא ושיווק מוצרי חשמל (באמצעות הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק) והיא נסחרת בשווי 3.8 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 160% במניה בשנה האחרונה.

החברה,שהשלימה לאחרונה מהלך השבחה יוצא דופן בחברת התקשורת גולן טלקום, שנמכרה לסלקום (מהלך שהניב לאמ"צ רווח מצטבר של כחצי מיליארד שקל), הסבירה כי רכישת יינות ביתן "תואמת את התוכנית האסטרטגית שאימצה החברה לשנים הקרובות, שבה היא שמה לה למטרה להמשיך ולבסס את מעמדה כמובילה בתחום הקמעונאות", והעסקה "תאפשר לחברה לפעול למימוש תוכנית זו".

זאת תוך "הרחבת המודל העסקי של החברה לתחומים נוספים בעולם הקמעונאות, שילוב יכולות הליבה של החברה עם נכסיה של יינות ביתן ויצירת הזדמנויות למנועי צמיחה נוספים לחברה".

בשוק ממתינים כעת בציפייה לראות את תוכניותיה של אמ"צ לרשת המזון: כיצד תשתלב בין יתר עסקיה, מה יהיה תפקידו של המייסד נחום ביתן (שנותר בעל מניות וימשיך לעבוד ברשת) ואיך - כאחת מרשתות שיווק המזון הגדולות בישראל, תחת בעלים והנהלה חדשים - תשפיע על מהלכי המתחרות ועל מצב שוק קמעונאות המזון המקומי.

נחום ביתן, הבעלים של יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
 נחום ביתן, הבעלים של יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

1. האינטרס של נחום ביתן

ביתן, שהחל את דרכו בעולם הקמעונאות בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת, הוביל את רשת יינות ביתן להיות אחת השחקניות הבולטות בשוק הישראלי. זאת, בין היתר, עם רכישת רשת כמעט חינם ב-2012 מידי האחים עדי ורני צים, תמורת כ-350 מיליון שקל, ובעיקר עם רכישת רשת מגה ב-2016, תמורת קרוב לחצי מיליארד שקל במסגרת מכרז של ביהמ"ש, לאחר שקרסה.

ואולם, תוכניות ההתרחבות השאפתניות של ביתן פגעו במצבם הפיננסי שלו ושל הרשת, והובילו למכירה סיטונית של סניפים למתחרות, עד שבסופו של דבר נאלץ לוותר על השליטה בה לטובת ידיים חזקות יותר.

למרות זאת, ביתן עדיין נחשב לאחד מהמנהלים המוכשרים והמנוסים בעולם הסופרמרקטים המקומי, וכפי שאחד השחקנים בשוק הגדיר, "ביתן אולי לא יודע להתנהל בעולם הפיננסי כמו בסופר, אבל בלהיות סוחר הוא מומחה שבטח שלא נופל מהמתחרים ואולי אף עולה על חלקם".

לאחר העברתה של יינות ביתן לידיהן של אמ"צ והפניקס, צפוי ביתן ככל הידוע להיות האחראי על תחום הסחר ברשת. במסגרת הסכם המכירה דאג לעצמו ביתן (יחד עם בני משפחתו) לתגמול שוטף נאה בסכום של 5.5 מיליון שקל לשנה - שיהווה מחצית מסכום דמי הניהול שתקבל אמ"צ מיינות ביתן ממועד השלמת העסקה.

תנאי העסקה של אמ"צ מול ביתן גם מדגישים את האינטרס המשותף של הרוכשים ושלו לשיפור תוצאותיה של יינות ביתן, באופן שיבטיח לו אקזיט מהחברה תוך שנים ספורות.

במסגרת העסקה קיבל ביתן אופציה למכירת יתרת מניותיו ברשת לידי אמ"צ עד סוף שנת 2023 "לפי מנגנון קביעת שווי המפורט בהסכמים" - ובמילים אחרות, ככל שהשווי של הרשת בעת המכירה יהיה גבוה יותר, כך תגדל התמורה שיקבל ביתן מאמ"צ עבור החזקותיו. כל זאת בתום כשנתיים וחצי של "חפיפה", שיעביר לאמ"צ ולהנהלתה החדשה של יינות ביתן מעתה ועד הפרידה, אם תתרחש כמתוכנן.

2. השיקום של יינות ביתן

עם 155 סניפים הפרוסים ברחבי הארץ, יינות ביתן (וכחלק ממנה רשת מגה) היא עדיין כוח מרכזי ומשמעותי בתחום הסופרמרקטים המקומי, ומבחינת מספר הסניפים שלה היא גדולה משמעותית לדוגמה מהמתחרות הבורסאיות ויקטורי, פרשמרקט ויוחננוף, המחזיקות יחד כ-130 סניפים.

בכל הנוגע למצבה הפיננסי ולתוצאותיה הכספיות של יינות ביתן, רב הנסתר על הגלוי, בשל היותה חברה פרטית, למרות שבהמשך ניתן להניח כי אלה ייחשפו במסגרת דוחותיה הכספיים של אמ"צ. לפי הפרטים שהציגה אמ"צ בדיווח על העסקה, מחזור המכירות השנתי של יינות ביתן בשנת 2019 הסתכם בכ-4 מיליארד שקל.

ככל הידוע, נוכח הקשיים שחוותה הרשת בשנים האחרונות, היא יצרה לעצמה פער שלילי במכירות שלה למ"ר ביחס למתחרות, אולם מנגד, הצליחה לשמור על יציבות מסוימת בשורה הגולמית שלה.

ניתן להעריך, כי לאחר העברת השליטה ביינות ביתן לידי אמ"צ, מכירות הרשת ישתפרו משמעותית, בזכות העוצמה שיש לחברה הרוכשת בעולמות קמעונאות משיקים, ידע שיווקי וביצוע סינרגיות עם פעילויות קיימות - אשר יבואו לידי ביטוי עד שורת הרווח.

מלבד המיקומים של רבים מסניפי מגה במרכזי הערים - נישה הנחשבת לרווחיות יותר בתחום, כעת, משקיבלה יינות ביתן את "הגב" הפיננסי של אמ"צ והפניקס, הוסר החשש של ספקים העובדים מול הרשת לגבי התחייבויותיה כלפיהם, ומנגד, תחת בעליה החדשים, כוח הקנייה של הרשת צפוי לגדול משמעותית.

ככל הידוע, בשלב ראשון לא מתוכננת התרחבות של הפעילות, אלא ייצוב ושיפור תוצאות הסניפים הקיימים, וכן החזרה לפעילות של כמה סניפים בודדים שנסגרו משום שהיו הפסדיים.

בקרוב: מועדון הלקוחת של אלקטרה צריכה?

אמ"צ, המנוהלת על-ידי צביקה שווימר, שמונה לאחרונה ליו"ר יינות ביתן, החלה כבר בשנה שעברה לנצל את מצבה הפיננסי המשופר לאיתור הזדמנויות רכישה והשקעות, בעיקר בתחום מוצרי הצריכה בעולמות פעילות קרובים ומשיקים לפעילות הליבה שלה - יבוא ושיווק מוצרי חשמל והפעלת רשתות שיווק קמעונאיות למכירת מוצרי צריכה חשמליים תחת המותגים מחסני חשמל ושקם אלקטריק.

כפי שהסביר שווימר בראיון לגלובס לקראת סיומה של 2020, "כשאחנו מסתכלים על פעילויות נוספות, אם נתרחב אליהן, זה יהיה בממשק מלא לאמ"צ, כך שנוכל להשביח אותן במסגרת היתרונות הלוגיסטיים וקשרי המסחר שלנו".

רכישתה של יינות ביתן היא אחד המהלכים המשמעותיים במסגרת זו, ובתחום הקרוב לכך זמן קצר לפני העסקה עם יינות ביתן סיכמה אמ"צ כי תחל לפתח ולתפעל רשת של חנויות נוחות תחת המותג 7 Eleven, עם קבלת זכיינות המותג בישראל, כך שהיא צפויה להיכנס עמוק, לתוך עולמות קמעונאות המזון והסמוכים לו - בשלל תצורותיו.

עוד מהתקופה האחרונה באמ"צ: החברה סיכמה על רכישת השליטה בזכיינית מותג הביגוד והציוד לטיולים ומחנאות קולומביה בישראל, תמורת כ-85 מיליון שקל, קיבלה לידיה סמכויות הניהול והשליטה בחנויות האלקטרוניקה ומוצרי חשמל בנתב"ג (חברת אופיס 3000 דיוטי), והחליטה וביצעה כמה השקעות ורכישות משמעותיות נוספות בתחומי פעילותה ובתחומים משיקים.

לאחר הרכישות, ותחת המטרייה של קבוצת אלקו בראשות האחים דני ומייקי זלקינד (שזכתה לכינוי "הפאקמן של שוק ההון", לנוכח סדרת הרכישות שביצעו החברות שבשליטתה בשנים האחרונות) ינצלו באמ"צ את מיצובה העסקי כדי לחבר את שלל עסקיה.

כך, לא מן הנמנע כי כעת, לאחר צירוף עסקיה של יינות ביתן, ישיקו בקבוצה מועדון לקוחות וכרטיס אשראי שיספקו מטרייה למגוון המוצרים והשירותים שיש לחברות שבשליטתה, כך שתוכל לנצל את העוצמה שייצרה לעצמה עם הרחבת תחומי הפעילות בתנאים שיתגבשו להשקת אמצעי תשלום, מול אחד הגופים הפיננסיים.

יינות ביתן

תחום עיסוק: מפעילה רשת קמעונאות מזון תחת המותגים יינות ביתן, מגה ושוק מהדרין
היסטוריה: הוקמה על־ידי נחום ביתן
נתונים: הרשת מפעילה כ־150 סניפים ומעסיקה כ־5,000 עובדים. מנוהלת על ידי מיכאל לובושיץ, וכיו"ר מכהן צביקה שווימר; הציגה בשנת 2019 מכירות בהיקף של כ־4 מיליארד שקל