סרטון אחרי סרטון, דור ה-Z פונה לטיקטוק כדי לקבל עצות קריירה

הרשת החברתית נותנת למחפשי עבודה צעירים מקום לשתף בקשיים שלהם ולקבל מבני גילם עצות כיצד להתנהל בשוק העבודה • הכירו את החברה שלכם מכוח אדם, בימאית הסרטים שנותנת עצות קריירה ואת המדריכה שמצאה קהל קשוב בטיקטוק

דור ה–Z פונה לטיקטוק כדי לקבל עצות קריירה / צילום: Shutterstock
דור ה–Z פונה לטיקטוק כדי לקבל עצות קריירה / צילום: Shutterstock

ג'קי קיואבס קראה הרבה הודעות נטולות השראה ממחפשי עבודה בדואר אלקטרוני. אחת מהן, שהייתה חסרת השראה במיוחד, גרמה למנהלת כוח האדם בת ה-30 לפנות לטיקטוק.

בסרטון באורך 55 שניות שהעלתה לחשבון שלה, הסבירה מדוע המשפט "שלום חברים, תהיתי אם אתם מעסיקים כרגע" אינו הדרך ללכוד את תשומת לבו של מעסיק פוטנציאלי. הסרטון שלה קיבל 11 אלף צפיות - הרבה בזמנו בשביל קיואבס, שפוסטים אחרים שלה כללו בעיקר את החתול שלה או אותה עצמה עושה ליפ-סינקינג לשירים מוכרים. 

@jackiecaves

❌ This a real life example of an email you DO NOT want to send! ❌ ##HR ##humanresources ##talentacquisition ##jobsearching ##emailetiquette

♬ original sound - I’m Jackie, your friend in HR!

כעת, היא מעלה עצות קריירה כמה פעמים בשבוע בתור "ג'קי, החברה שלך בכוח אדם", ועונה על שאלות של כמעט 150 אלף עוקבים על כל נושא - מעצות לראיונות עבודה בטלפון ועד איך לגרום לקורות חיים לעבור את מערכת הסינון של מבקשי העבודה. בסרטונים שלה, היא לעתים קרובות מדברת לתוך מיקרופון קטנטן בצבע זהב אדום שהפך לסימן ההיכר שלה.

"כמובן, יש מרכז תעסוקה ויועצים, אבל ככל שהמועמדים מתקרבים יותר לעולם האמיתי, הם אומרים, 'אין לי מושג מה אני רוצה לעשות או צריך לעשות'", אומרת קיואבס על הקהל שלה, בעיקר צעירים בעשור השלישי לחייהם.

עולם שלם של עצות תעסוקה

לצופה מהצד, טיקטוק היא אפליקציה מוכרת בזכות סרטוני החיות, הריקודים המתוכננים היטב או סרטונים אחרים שנועדו להפוך ויראליים. אבל תקישו HRTikTok#, או אפילו recruitersbelike# וייגלה בפניכם עולם שלם של עצות תעסוקה - מ"איך להתפטר כמו מקצוען" ועד "3 דברים שלעולם לא תרצו לומר בראיון" או "תפסיקו לומר 'אני מצטער' במקום העבודה!".

ההדרכה מגוונת ונעה מעצות מעשיות (איך לענות על השאלה "מה החולשה הגדולה ביותר שלך?") ועד עצות השראה (לדוגמה, איך למצוא את עבודת החלומות), כולן ניתנות בפחות מדקה ומלוות בטקסט צבעוני המרצד על גבי המסך, קטעי אודיו ולעתים צעדי ריקוד.

רבות מהעצות האלה מכוונות לחברים הבוגרים יותר בדור ה-Z - הדור שנולד בין 1997 ל-2015 ופלח האוכלוסייה שהכי מקושר לפלטפורמת טיקטוק. רבים מאלה שנותנים את העצות הם בשנות העשרים או השלושים לחייהם ואומרים שהם מגשרים בין העולם המאובן של ייעוץ קריירה לסביבה שמחפשי העבודה הצעירים מרגישים בה נוח יותר. 

חלק מעצות הקריירה בטיקטוק מכוונות לקהל הצעיר יותר. כמה סרטונים מתמודדים עם החרדה הכרוכה במעמד של עובד בדרג נמוך, ומעודדים משתמשים להפסיק להתנצל יותר מדי או להשתמש במילות מילוי עצבניות כמו "כאילו" ו"כזה".

הסטודנטים נוטים להמעיט מערך עצמם

מיה ויליאמס, בת 24, היא אנליסטית בכירה בחברה Accenture PLC ומייסדת האתר The Colors of Her Success, אתר חיפוש עבודה לנשים לא-לבנות בשנות ה-20 לחייהן. היא החלה להעלות עצות תעסוקה לטיקטוק בחודש שעבר, ומתבססת על ניסיונה עד כה בעולם התאגידי.

כסטודנטית העובדת במשרד התעסוקה של הקמפוס באוניברסיטת טאוסון, מרילנד, ויליאמס אומרת ששמה לב שתלמידי מכללות נוטים להמעיט בערך עצמם. בסרטון הפופולרי ביותר שלה, שצולם בבית הוריה בפרברי העיר בואי, מרילנד, היא מחזיקה אייס קפה ומדברת על איך משתמשי טיקטוק צריכים לדבר עם מעסיקים פוטנציאלים על העבודות שהיו להם במכירות: "האם 'עזרת ללקוחות'? או האם 'שיפרת את חוויית הקנייה של הלקוחות על ידי שימוש בידע על המוצר או מתן המלצות אישיות המובילות להגדלת ההכנסה ממכירות'?"

"כל כך הרבה אנשים צעירים או נשים לא-לבנות לא יודעים מה קורה בעולם העבודה", אמרה ויליאמס. "הערך המוסף שלי הוא בכך שאני נראית כמוכן ומדברת בשפה שאתן מבינות".

@mia.c.williams

Don’t sleep on those retail jobs! S/o to @erinmcgoff for this trend ##careertiktok ##resume ##jobinterview ##interviewtips ##retail ##learnontiktok

♬ original sound - Variations Everything

מדריכי קריירה בטיקטוק מבינים את המשימה העצומה למצוא אחיזה בעולם המקצועי. אלקסה שן, בת 32, בנתה עסק של ייעוץ בעקבות הבלבול שהיא חוותה בעצמה כשהייתה מחפשת עבודה צעירה. היא החלה להעלות סרטונים לטיקטוק בינואר אחרי שצפתה בסטודנטים ובוגרי מכללות טריים בטיקטוק מבכים את השנה שעברה, שהייתה קשה.

סרטוניה הפכו כל כך פופולריים, אמרה, שהיא מכרה יותר עותקים מהספר שהוציאה במאי בשנה שעברה, EntryLevelBoss#, בשבועיים אחרי שעלתה לראשונה לטיקטוק מאשר בחודשים שקדמו לכך. 

"כולם חושבים שזו אשמתם", אומרת שן על הקושי לחפש עבודה. לדבריה, אנשים לעתים קרובות עוקבים אחרי סיפורי הצלחה ששותפו. "מישהו העלה סרטון: 'התקבלתי לנאס"א!' לא חשבתי שאוכל להתקבל לנאס"א". שן, שעבדה בעבר בפייסבוק, גויסה לאחרונה לטיקטוק, לתפקיד הקשור בשיווק המוצר. 

העצות אותן עצות, אבל האסתטיקה שונה

עצות רבות בסרטוני טיקטוק מהדהדות את העצות שניתן לקרוא בספרים על עצות לקריירה, פודקסטים וסרטונים ביוטיוב. רק האסתטיקה והצורה שונות.

"אנשים יכולים לקבל גישה למה שהיו מקבלים בפגישת קואצ'ינג שעולה מאות דולרים, אפילו אלף דולר לשעה", אומר דיוויד פייקין, בן 25, שהשיק חשבון טיקטוק באוקטובר וכיום יש לו 1.5 מיליון עוקבים.

מדריכת הקריירה מדלין מאן, בת 29, אומרת שבעבודה קודמת שלה בכוח אדם, לעתים קרובות הייתה עונה למחפשי עבודה ומייעצת להם איך לשפר את קורות החיים שלהם או את המכתב שמציג אותם. "הם היו כותבים לי חזרה 'תשיגי חיים'", אמרה. אחרי שהחלה להעלות את העצות האלה לטיקטוק ב-2019, עם עריכה מתוחכמת וטקסט צבעוני שמרצד על המסך, היא מקבלת מבול שאלות כמו "איזה סוג עבודה אפשר לקבל עם תואר כזה?". לדבריה, ברור ששאלות כאלה מגיעות מקהל צעיר יותר. 

לאחרונה ראתה יותר פעילות של אנשים מדור המילניאל, דור ה-X והבייבי בום בפלטפורמה. "השאלות שאני מקבלת כעת יותר הן 'אני מתראיין לחברה הזו, איך אני אמור לענות על השאלה הזו לגבי למה עזבתי את העבודה הקודמת שלי?' או 'איך אני עושה פולו אפ לגבי החברה הזו שלא חזרה אליי?'" אמרה.

טיקטוק עצמה תומכת בכמה מדריכי תעסוקה. כשנה אחרי שהחלה יוצרת הסרטים הדוקומנטריים ארין מקגוף להעלות פוסטים עם עצות תעסוקה, כבר יש לה כ-1.5 מיליון עוקבים והיא מרוויחה כסף מקרן היוצרים של טיקטוק ומשותפויות עם חברות כמו ZipRecruiter ,Grammarly ו-Backstage. העובדה שהיא לא בעלת מקצוע בתחום כוח האדם עוזרת להסביר את המשיכה לפוסטים שלה, אומרת מקגוף בת ה-25.

כבר לא מספיק להגיש קורות חיים

חברות מתחילות לחפש בטיקטוק כישרונות צעירים. רשת HBO קידמה התלמדות בקיץ דרך הפלטפורמה בעזרת התגית #HBOMaxsummerintern (מתלמד קיץ ב-HBO). טיקטוק עצמה מתכננת להשיק החודש את "טיקטוק קורות חיים", פיילוט שבו מועמדים ומותגים יכולים למצוא אלה את אלה דרך אתר חיצוני. עובדי צ'יפוטלה, רשת הגריל המקסיקני, ליגת הכדורסל NBA והאתר Shopify כבר נרשמו לשירות.

בעת שהייתה מתוסכלת מחיפוש עבודה מתמשך בקיץ, פיון קלארק יצרה קורות חיים בטיקטוק שהדגישו את כישוריה בעיצוב ובתקשורת. היא שיתפה את הסרטון בכל הרשתות החברתיות שלה, והוא הביא לעצות ועבודת פרילאנס. אחרי שהסרטון שותף על ידי אחד המורים שלה לשעבר באתר לינקדאין, היא השיגה ראיון עם חברת פודקסטים ממנצ'סטר, בריטניה, והחלה לעבוד שם באוקטובר.

"זה היה פשוט משהו שהחלטתי לנסות כי לא הגעתי לשום מקום עם הטקטיקה הבסיסית של פשוט להגיש בקשה, מכתב או קורות חיים", אומרת קלארק, בת 23. "צריך לעשות משהו נוסף, שזה די מתסכל. אני לא יודעת מה הדבר הנוסף אמור להיות לכל אחד אחר, בשבילי זה היה הטיקטוק".

@ffionjourno

Hi, I'm a recent journalism grad and I'm looking for work! Here are some of the reasons you should hire me 😊 #journalist #hireme #foryou #fyp

♬ 아무노래 - ZICO