החיים הקשים של הנהגים בראשון לציון ובחיפה: חדש בגלובס - מדד פקקים שבועי

גלובס משיק מדד חדש המבוסס על נתוני ווייז • מדי שבוע נפרסם את המדד העוקב אחר מצב העומס בכבישים

מדד הפקקים השבועי
מדד הפקקים השבועי

בשבוע שבין 20-26 במאי נרשם גידול כלל ארצי של 6% בהיקף התנועה (הנסועה) בכבישי ישראל, כך לפי מדד הפקקים של גלובס שמתבסס על נתוני חברת ווייז. המדד כולל את חמש הערים הגדולות מבחינת אוכלוסייה: ירושלים, תל אביב, חיפה, ראשון לציון ופתח תקווה. בחמש הערים הללו התגוררו בסוף שנת 2019 לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כ-2.18 מיליון תושבים, כשבשטחן פועלים מרכזי תעסוקה עיקריים שמנקזים תנועה נרחבת מחוץ לערים לתוכן.

יצוין כי הנתונים משקפים את סך הקילומטרים הכולל שנסעו משתמשי האפליקציה, ולא את הזמן שאנחנו עומדים בפקקים. כן נציין כי את התקופה הנמדדת אנחנו משווים לפרק זמן דומה בחודש פברואר 2020, קרי טרם פרוץ מגפת הקורונה.

 
  

בתקופה הנמדדת נרשמה עלייה משמעותית בנסועה בשתי ערים: ראשון לציון וחיפה. בראשון לציון נרשמה עלייה של 8%, שאת חלקה ניתן לייחס לעבודות תשתית נרחבות שמבוצעות ברחוב משה דיין - אחד הרחובות המרכזיים בעיר שמשמש רבים מהנהגים שמגיעים למערב ראשון לציון. עיר נוספת שבה נרשמה עלייה בהיקף הנסועה היא כאמור חיפה, עם גידול של 6%. ביתר הערים שכלולות במדד נרשמה עלייה מינורית של 1% בלבד בנסועה.

כמו כן, השבוע שנמדד לא היה שגרתי. מבצע שומר החומות ברצועת עזה הסתיים ביום השני של התקופה הנמדדת. בשעות הראשונות לכניסתה לתוקף של הפסקת האש, הורגשה נסועה קטנה מהרגיל, שחזרה ועלתה בהדרגה עם תחילתו של שבוע העבודה החדש.

מה מלמדים נתיבי איילון

תשובה לשאלה עד כמה השפיע מבצע שומר החומות על העומס בכבישים ניתן למצוא בנתוני החברה הממשלתית נתיבי איילון לשבוע שבין 16-20 במאי. אמנם מדובר במספרים של כביש אחד בלבד, אלא שזהו ציר הנסיעה המרכזי של גוש דן, כך שהוא יכול ללמד הרבה על הדופק התחבורתי בישראל, בוודאי כשמדובר בהשוואה לאורך תקופה. לפי הנתונים, התנועה על כביש 20 בתקופה הנמדדת עמדה בממוצע על כ-56% לעומת שבוע עבודה שגרתי. ככל שהתקדם המבצע לסופו התנועה כאמור הלכה וגדלה.

יום חמישי, 20 במאי (היום היחידי שחופף למדד הפקקים של גלובס, ג"ל) היה היום העמוס ביותר בכביש לאותו השבוע - 74% לעומת שבוע שגרתי, ובמספרים: כ-636 אלף כלי רכב שנסעו בכביש באותו היום בשני הכיוונים, צפון ודרום. לפי הנתונים של נתיבי איילון, בשבוע שעבר (23-27 במאי) היקף התנועה בכביש עלה ועמד על כ-88% לעומת שבוע עבודה שגרתי.