משרד הבריאות ידון מחר בחיסון בני נוער נגד קורונה, וייתכן שיאשר אותו

על רקע המחלה ההולכת ודועכת והסרת מגבלות התו הירוק, סביר כי התמריץ המשמעותי לחיסון יהיה נסיעות לחו"ל • במקביל: משרד הבריאות הוסיף קטגוריית "ירוק בוהק" – יישובים שלא נמצא בהם חולה קורונה מעל שבוע, ומפרט את מספר החולים המגיעים מחו"ל

חיסון לקורונה לבני נוער. האם משרד הבריאות יאשר? / צילום: Shutterstock, anyaivanova
חיסון לקורונה לבני נוער. האם משרד הבריאות יאשר? / צילום: Shutterstock, anyaivanova

משרד הבריאות צפוי לדון מחר (ג') באישור חיסון בני הנוער, בני 12-15, נגד נגיף הקורונה בחיסון של חברת פייזר. החיסון כבר אושר לקבוצת גיל זו בארה"ב, באירופה, ביפן (שלא מיהרה במקור לאשר את החיסון של פייזר), בדובאי ובמדינות נוספות. סביר להניח כי גם משרד הבריאות הישראלי יאשר אותו.

בסוף השבוע שעבר פורסם ב- New England Journal of Medicine המאמר המלא שמתאר את הניסוי שערכה פייזר בכ-2260 בני נוער שבערך מחציתם קיבלו את החיסון והיתר חיסון דמה. המאמר פורט באופן מלא את תופעות הלוואי של החיסון, כאשר המסקנה הכללית כבר פורסמה: לא ניכרו תופעות לוואי שונות מאלה שנמצאו במבוגרים, ותופעות הלוואי היו חולפות ולא חמורות. בקבוצה זו לא נמצאו אירועי אלרגיה מסוכנת, אם כי בחיסון של אוכלוסייה גדולה מאוד, ייתכן וימצאו תופעות כאלה. בניסוי זה בחנה פייזר באופן מיוחד את סוגיית קרישי הדם מכל הסוגים, לאחר שתופעות כאלה ייתכן ונגרמו על-ידי חיסונים מתחרים. לא נמצאו תועפות של קרישי דם בניסוי זה. לא נמצאו תופעות של דלקת בשריר הלב, תופעה נוספת אשר חשש לקשר בינה לבין החיסון עלה דווקא בישראל.

עדיין ייתכן כי התופעה הזו נגרמת על-ידי החיסון, אך הינה נדירה. העיניים נשואות לארה"ב, שהחלה לחסן את בני הנוער בחיסון זה ראשונה והתקדמה בקצב המהיר ביותר. כ-2.8 מיליון בני נוער בני 12-15 כבר קיבלו את החיסון, מהם כ-700 אלף כבר קיבלו מנה שנייה. ה-CDC, המרכז לשליטה במחלות האמריקאי, עוקב מקרוב אחרי תסמינים לבביים בקבוצה זו. בינתיים המרכז לא הרים דגל אדום לגבי התופעה הזו, והוא טוען כי היא לא הופיעה אצל המחוסנים בשיעור גבוה יותר מאשר הצפוי באוכלוסייה, וגם כי המקרים הנדירים שהופיעו חלפו ברובם ללא נזק. במשרד הבריאות צפויים לעקוב מקרוב בעיקר אחרי ההשפעה של מנת החיסון השנייה, שכן הנתונים בישראל שבינתיים לא שוחזרו בעולם, מראים עליה קלה שדלקות בשריר הלב (במבוגרים צעירים) לעומת הממוצע הצפוי באוכלוסייה, בתקופה שאחרי החיסון השני.

הסוגיה העיקרית סביב חיסון בני נוער לקורונה תהיה הנחיצות. כעת כאשר המחלה בדעיכה, הורים רבים אינם רואים את הצורך בחיסון בני הנוער, בעיקר לאור הסרת מגבלות התו הירוק והסגול. עם זאת, הורים אחרים שחוששים מן המחלה בעיקר במפגשים המוניים או בקהילות בלתי מחוסנות, אינם מבינים מדוע משרד הבריאות מתעכב ואינו מאפשר להם להתחסן. סביר להניח כי לקראת הקיץ, האפשרות לנסוע לחו"ל, להיות מוגנים בנסיעה ולחזור ללא בידוד, תהווה תמריץ מרכזי להתחסנות.

משרד הבריאות צפוי לאשר את החיסון על רקע ההערכה כי גם כאשר המחלה בדעיכה, היא עדיין מסוכנת יותר לילדים מאשר החיסון. על-פי נתוני משרד הבריאות, בימים האחרונים אובחנו בממוצע כ-14 חולי קורונה חדשים ביום בלבד, והמגמה היא של ירידה. אולם, ארבעה ילדים מאושפזים בבית החולים, מהם שניים במצב קשה. בני 10-19 מהווים סביב 18% מכלל המאומתים למחלה, אם כי חומרת המחלה אצלם בדרך כלל נמוכה.

הנתונים הכוללים לגבי הקורונה מעידים על המשך נסיגת המחלה למרות הסרת כל המגבלות בתוך ישראל ואי חיסון בני הנוער. 1303 ישובים בישראל מוגדרים כ"ירוק בוהק", כלומר לא אותרו בהם חולי קורונה בכלל, בשבוע האחרון. זה לא אומר בהכרח שלא היו בהם חולי קורונה, אולם אם הייתה התפרצות שעברה מתחת לרדאר, היא נחסמה בקיר המחוסנים, לא התפשטה ולא הובילה לתחלואה קשה.

אתמול התקבלו 10,000 תוצאות בדיקות של חוזרים מחו"ל, ולא נמצאו ביניהם חולים. כמו כן נערכו כ-1,500 בדיקות סקר במסגרת פרוייט מגן אבות ואימהות, וגם במוסדות האשפוז הגריאטרי לא נמצאו מאומתים.