מכונת המזומנים של קיבוץ רמת יוחנן מתקרבת לשווי של מיליארד שקל

הביקושים בתקופת הקורונה למוצרי הלוחות השקופים הזניקו את רווחי פלרם מאז תחילת השנה החולפת, ועמדו על 73 מיליון שקל ברבעון הראשון • עיקר המכירות לארה"ב ואירופה

חברת פלרם - קיבוץ רמת יוחנן / צילום: איל יצהר
חברת פלרם - קיבוץ רמת יוחנן / צילום: איל יצהר

חברת פלרם שבשליטת קיבוץ רמת יוחנן נהנתה ברבעון הראשון של 2021 מהמשך מגמות הצמיחה שהציגה גם ב-2020, והיא מציגה רווח של נקי של כ-73 מיליון שקל - גבוה ב-164% מהרווח ברבעון המקביל אשתקד. רווחי החברה, שנהנית מביקוש מוגבר למוצריה מאז פרצה מגפת הקורונה, הם הגבוהים ביותר מבין חברות התעשייה הקיבוצית הנסחרות בבורסה בת"א, למעט אלה של יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות מיטרוניקס 

הרבעון החולף מהווה המשך לשנה הפנטסטית שחוותה פלרם אשתקד, שנה שהסתיימה עם הכנסות של 1.7 מיליארד שקל (צמיחה של 20.5%) ועם רווח נקי של 227 מיליון שקל, לעומת 8.5 מיליון שקל בלבד ב-2019. 

  

פלרם עוסקת בעיקר בפיתוח, בייצור ובמכירה של לוחות תרמופלסטיים קשיחים המיוצרים באקסטרוזיה, תוך שימוש במספר פולימרים (בעיקר PVC ופוליקרבונט) ובפיתוח, ייצור ומכירות מוצרי המשך. מוצריה משמשים בתחומי הבנייה, החקלאות, התעשייה, הפרסום ותחום "עשה זאת בעצמך", ולטענתה יש לה מובילות טכנולוגית עולמית 
בתחום הלוחות הגליים.

פלרם נוסדה בקיבוץ רמת יוחנן בשנת 1963, והיא מפעילה כיום תשעה אתרי ייצור באירופה, באמריקה ובישראל, ועשרות משרדי מכירות ומחסני הפצה ברחבי העולם. החברה נסחרת בבורסה בת"א לפי שווי שוק של 956 מיליון שקל, אחרי עלייה של36% מתחילת השנה ושל 280% מאז מחיר השפל במרץ שעבר.

הקורונה הקפיצה את המכירות

בדוחות החברה נכתב שהחל מהרבעון הראשון של 2020, בד בבד עם פרוץ מגפת הקורונה, היא חוותה עלייה בביקושים למוצרי הלוחות השקופים ובמוצרים המוגמרים, כגון חממות ביתיות, וכן למגיני פנים, המסייעים בהגנה מפני המגפה. עלייה זו באה לידי ביטוי בגידול המכירות ובשיפור בתוצאות התפעוליות, על אף ירידה בביקושים של חלק ממוצריה בתחום השילוט והפרסום. מגמה זו נמשכת גם היום, והיא מיוחסת בחלקה לקורונה.

הדוחות לרבעון מצביעים על צמיחה בשיעורים דו-ספרתיים בהכנסות, ברווח התפעולי, ברווח הנקי וב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות). ההכנסות טיפסו ב-23.7% לרמה של 470 מיליון שקל, צמיחה המוסברת בגידול של 18% בהיקף הכמותי של המכירות, ובעיקר גידול בחטיבות מוצרי המשך ופוליקרבונט, וכן בגידול כתוצאה מעליית מחיר ושינוי בתמהיל המוצרים (ומנגד, פגיעה של 2% כתוצאה משינויי שערי חליפין).

41% ממכירות החברה ברבעון היו לאמריקה, 39% לאירופה והיתר לשוק המקומי ולשאר העולם. בחלוקה לפי קווי מוצר, מכירות הפוליקרבונט היוו 43% מהמכירות, הפי.וי.סי 23% ומוצרי ההמשך 34%.

היקף המזומנים גדל

שיעור הרווח הגולמי מהמכירות עמד על 38.1% לעומת 34.7% ברבעון המקביל. הרווח התפעולי עלה ב-155% ל-90 מיליון שקל, בזכות עלייה ברווחיות הגולמית וירידה בהוצאות הנהלה וכלליות ביחס לרבעון המקביל (ירידה הנובעת מעיתוי זכאות למענק שנתי תלוי-ביצועים לבעל השליטה - קיבוץ רמת יוחנן). ה-EBITDA הרבעוני הסתכם ב-103 מיליון שקל, לעומת 63 מיליון שקל ברבעון המקביל.

במהלך הרבעון הראשון עמד היקף המזומנים נטו שנבעו מפעילות שוטפת על 58 מיליון שקל, עלייה לעומת 32 מיליון שקל ברבעון המקביל, ובסיום הרבעון היו לפלרם מזומנים ושווי מזומנים בסך 243 מיליון שקל.

מנכ"ל פלרם הוא עדו רודוי והיו"ר הוא ארנון אשד. בעל השליטה בחברה הוא כאמור קיבוץ רמת יוחנן, שמחזיק ב-70.5% מהון המניות שלה. מבין הגופים המוסדיים רק מגדל היא בעלת עניין בחברה, והיא מחזיקה 6.3% ממניותיה.