כל הדרך ממרכזי הקניות לקרנות נאמנות: רני צים, מעכשיו גם טייקון פיננסי

הוא נחשף כאשר הנפיק ביחד עם אחיו את רשת המזון כמעט חינם והמשיך בשורת השקעות בתחום הקניונים בפריפריה וביישובים ערביים • איך הפך רני צים לדמות דומיננטית בשוק ההון עם החזקות משמעותיות בשלוש חברות בורסאיות, ומה הוביל אותו לרכוש את פעילות פסגות ב-309 מיליון שקל

רני צים במרכז הקניות לב גני תקווה / צילום: איל יצהר
רני צים במרכז הקניות לב גני תקווה / צילום: איל יצהר

"אנחנו רוצים להזרים דם חדש לפסגות, להכניס לתוכה את הדי.אנ.איי שלנו. נהפוך את החברה לגוף רעב, כי לפסגות היה חסר הרבה רעב, ואנחנו נשנה את זה", כך תיאר רני צים, שעות אחרי שהשלים את רכישת השליטה בפסגות קרנות נאמנות ופסגות ני"ע (75%) תמורת סכום של 309 מיליון שקל.

רעב לא חסר לרני צים. הוא בעל מניות בשלוש חברות בורסאיות עם שווי מצרפי של 1.3 מיליארד שקל, כאשר שווי ההחזקות שלו בהן עומד על 673 מיליון שקל, בעיקר הודות לחברת המרכזים המסחריים הנושאת את שמו. מעבר לכך הוא מחזיק מחוץ לבורסה גם ב-100% מרשת אופיס דיפו, וב-50% בזיכיון להפעלת חנויות דיוטי פרי של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בנתב"ג (שותפות עם אלקטרה מוצרי צריכה).

 
  

למרות זאת, הוא עדיין רואה את עצמו בתחילת הדרך. "אנחנו מכוונים את החברות שבשליטתנו להיקפים הגבוהים פי כמה מהיקפיהם הנוכחיים, ובהתאם אפשר לראות מה הפעילויות שאנחנו קונים. אנחנו בונים עסקים גדולים ואמינים שישיאו ערך רב, ואני משקיע את כל כולי ואת הכסף שלי בחברות האלה. באתי לבורסה כדי לצמוח", הוא אמר בשיחה עם גלובס לפני מספר שבועות.

העסקה לרכישת פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים של פסגות, אותה השלים צים באמצעות חברת האשראי החוץ בנקאי ואליו קפיטל שבשליטתו, ממחישה עד כמה צים מאמין בעסקים אותם הוא רוכש ועד כמה הוא מתכוון להשביח אותם. "אנחנו מסתכלים על פעילות פסגות כפלטפורמה לבית השקעות. הכותרת שלנו ברכישה היא להחזיר עטרה ליושנה. לא באנו לסיבוב של שנה או שנתיים, ואני לא רוצה להתחיל למכור את הפעילות שקניתי הלאה לגופים אחרים. אנחנו נשקיע באנשים, בפעילות, בארגון, בשוק ונייצר שיתופי פעולה עם הרבה גופים במשק. אנחנו רוצים להביא פעילויות וארומה אחרת לשוק", הוא הסביר.

הוא מכוון לשיתופי פעולה עם גופים אחרים, וכבר את העסקה לרכישת נכסי פסגות הוציא לפועל יחד עם קבוצת משקיעים, הכוללת בין היתר את יואן קדוש, קנלוב קפיטל (בניהולו של אוליביה קוניג) וגוף ההשקעות H.C. Wainwright, בעל פעילות פיננסית רחבת-היקף בארה"ב. כך שלאחר השלמת העסקה תחזיק ואליו קפיטל ב-75% מהנכסים הנרכשים, וכן תהיה לה שליטה מלאה על ניהול הפעילות הנרכשת של פסגות, עם תמיכה של אנשי מקצוע המביאים עימם ניסיון בתחומי ההשקעות והפיננסים.

עולה למגרש: עסקת "כמעט חינם" מ־2010

את שיתוף הפעולה ששם אותו על המפה הבורסאית בישראל הוא עשה יחד עם אחיו עדי. השניים הנפיקו בשנת 2010 את רשת קמעונות המזון המוזלת "כמעט חינם". שנתיים בלבד לאחר ההנפקה ביצעו האחים לבית צים אקזיט מרשים עם מכירתה של כמעט חינם לרשת המתחרה יינות ביתן, בעסקה שהניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל. העסקה השלימה לשניים צבירת הון של כ-420 מיליון שקל מאז ההנפקה - במכירת מניות, בשכר ובדיבידנדים.

כיום בידיו של רני צים תיק פעילויות מגוון ונרחב בתחומי הנדל"ן, הפיננסים והקמעונות. עיקר הפעילות שלו הוא בתחום רכישת ותפעול מרכזי קניות, באמצעות רני צים מרכזי קניות, אותה הנפיק בחודש מרץ 2018. מאז קפצה מניית החברה ב-160%, מה שאפשר לצים, המחזיק נכון להיום בכ-54% מהמניות, לממש לאחרונה מקצת מהמניות. בסך הכל הפיץ צים מניות לגופים המוסדיים ב-70 מיליון שקל.

מתרחב: עסקאות גם בתחום האנרגיה

פעילותה של רני צים מרכזי קניות כוללת, כאמור, פעילות של מרכזי קניות פתוחים, בעיקר בפריפריה, וחלק משמעותי ממנה ביישובים ערביים, תחת המותג SEVEN, שכיום היא מחזיקה בו במלואו, לאחר שרכשה את חלק השותפה, החברה הציבורית מידאס, בחודשים האחרונים.

מיד לאחר רכישת חלקה של מידאס, בסכום של 70 מיליון שקל, אמר צים כי "בהמשך לחזון החברה, אנו נמשיך לפתח בקצב מואץ את הפרויקטים בישובים הערביים בישראל, ולהעמיק את פעילות החברה בהם, כמו גם בפריפריה היהודית ובמתחמים השכונתיים ואנו בוחנים גם את הרחבתה לתחומים נוספים, ביניהם מתחמי רפואה והיי-טק. בחרנו לבצע את העיסקה בדרך של רכישה ישירה ונקיה של הזכויות בנכסים, מבלי לרכוש גם התחייבויות או נכסים נוספים שהיו ברשות מידאס, ושאינם נוגעים לפעילות הליבה בסקטור הערבי, ומבנה זה של העסקה יאפשר לנו להשביח את שווי הנכסים הנרכשים בצורה האופטימלית, לצד המשך השבחתם המתמדת של שאר נכסי החברה".

באשר למתחמי הרפואה, צים מרכזי קניות כבר החלה להניע את הנושא בשנה שעברה, כאשר הודיעה על התקשרות ראשונית עם בעלי קרקעות מהמגזר הערבי לשכירות של קרקע בשטח של כ-70 דונם בסמוך לערים עראבה וסח'נין, להקמת קמפוס מבנים הכולל קריית רפואה, תעסוקה, ושירותים בהיקף של כ-120 אלף מ"ר.

מלבד זה, צים לא שוקט על השמרים וסיפר לאחרונה בריאיון לגלובס על התכניות שלו לחודשים הקרובים. "בשנה הקרובה, יש לנו קניון בהקמה בגני תקווה שייפתח עד סוף השנה, מרכז מסחרי בטירה שייפתח תוך כחודש-חודשיים, הרחבה בבית שאן (מרכז אוכל אורבני) שתיפתח בעוד כחודשיים, ובמתחם צים בכפר סבא נתחיל לראות הכנסות בעוד כארבעה חודשים", הוא אמר לגלובס.

כאמור לצד הדומיננטיות של חברת מרכזי הקניות, צים מעדיף לגוון את עסקיו. דוגמה לכך אפשר למצוא בהשקעה שלו בחברת פיתוח הטכנולוגיה לאגירת אנרגיה ברנמילר, בה הפך השנה לשותף עם השקעה של קרוב ל-20 מיליון שקל, שעליה הוא מורווח בשיעור תלת-ספרתי, עם החזקות של כ-17% מההון בשווי שוק של כ-47 מיליון שקל.

העתיד: לקדם פעילות התחום הפיננסי

רכישת נכסי פסגות תאפשר לוואליו קפיטל, בה הפך צים לבעל השליטה ביולי 2020, לפתח זרוע פעילות פיננסית רביעית. היא תצטרף לפעילות פינטק וחיתום אשראי באמצעות חברת אפליצ'ק המפתחת מוצרים טכנולוגיים בתחום הפיננסי, פעילות של ארנק דיגיטלי באמצעות חברת פריפיי, המנפיקה ומשווקת כרטיסי חיוב נטענים בינלאומיים ובמימון פעילות לוגיסטיקה, באמצעות שיתוף פעולה עם סוכני מכס.

כך שצים אמנם פעיל בעולם הפיננסי, אך הוא הראשון שיודה כי נכסי פסגות קרנות נאמנות המוערכים ב-40 מיליארד שקל ונכסי ניהול התיקים המסתכמים בכ-50 מיליארד שקל, משדרגים משמעותית את הנוכחות שלו בעולם הפיננסי. "זו בהחלט קפיצת מדרגה, אם כי אני רגיל לעשות עסקאות במיליונים כך שיחסית זו לא עסקה גדולה מבחינת ההיקף שלה, ואני לא נבהל ממנה. אני מבין מאוד בתחום ההשקעות ועושה הרבה השקעות הן בחברות הפרטיות שלי וגם בחברות הציבוריות שלי, ויודע שיש רעב להצליח, יש אנרגיה גבוהה להצליח והרבה ניסיון ושכל. אם אנשים נכונים השמיים זה הגבול ואין ספק שנביא תוצאות", הוא אומר.

בהתייחס לשאלת 25% הנותרים מפסגות ניהול תיקים ופסגות קרנות נאמנות, שנותרו בידי אלטשולר שחם (אשר יצטרכו למכור אותם בתוך שנה), צים אומר כי בינתיים אין לו כוונה לרכוש את מלוא ההחזקה. "קנינו עכשיו 75% אחוז מהפעילות, ואנחנו מרגישים מאוד בנוח איתם", הוא מסביר.

התוכניות: המותג "פסגות" יישאר

הוא מרגיש בנוח גם עם עובדי פסגות שנותרו בעבודתם, והבטיח אף לשמור על המותג "פסגות". "כרגע אנחנו משאירים את המנהלים הקיימים. ניכנס לפסגות, נבין את הפעילויות, נעשה פגישות חתך ‘אחד על אחד' עם כולם ומשם נגזור את הניהול להמשך הדרך. האמונה שלי היא שיש בפסגות חומר אנושי טוב מאוד שאפשר למקסם אותו ואחת המשימות שלי להפוך את הביצועים של כל אחד מהעובדים לטובים יותר".

צים מאמין בעצמו, מאמין בפעילות החדשה שרכש, ולאור התוצאות נראה כי גם השוק מאמין בו. דוגמה טובה לכך ניתנה רק לאחרונה באפיק החוב, לאחר שרני צים מרכזי קניות גייסה כ-250 מיליון שקל בריבית של כ-1% בלבד לטווח ארוך.

פסגות: הושלמה מכירת הנכסים

פסגות, שבמקור הוקם על ידי בנק לאומי, היה בעבר בית ההשקעות הגדול בישראל. אך בשנים האחרונות איבד מיוקרתו, ולא פחות חשוב - מנכסיו. קרן אייפקס שהייתה בעלת השליטה בבית ההשקעות, ניסתה למכור אותו במשך זמן רב, עד שבחודש פברואר האחרון חתמה על הסכם למכירת פסגות לאלטשולר ש,חם, בית ההשקעות שנטל את הבכורה כבית ההשקעות הגדול בארץ.

מי שרכשה את פסגות היא למעשה חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם, תמורת 910 מיליון שקל. אולם מכיוון שמבחינה רגולטורית נאסר על חברת גמל ופנסיה להחזיק בפעילות שאינה גמל פנסיה, דוגמת קרנות נאמנות או ניהול תיקים, היא נאלצה למכור את פסגות קרנות נאמנות ופסגות ני"ע יחד עם פעילות הברוקראז'. עסקה זו נסגרה השבוע, כאמור, עם מכירת פעילות זו לרני צים (75%).

בין לבין נמכרו שתי סוכנויות שהיו בבעלות פסגות - כלל ביטוח רכשה את סוכנות דוידוף בתמורה ל-68 מיליון שקל, וזמן קצר לאחר מכן רכשו מייסדי פרופיט ניהול הסדרים אסף בנאי ושלומי אלברג בחזרה את הסוכנות שמכרו בעבר לפסגות בסכום של 160 מיליון שקל.

תעודת זהות: רני צים

אישי: גיל 46, נשוי + 4, מתגורר בכפר מעש; חובב ספורט מושבע

מקצועי: יו"ר רני צים מרכזי קניות, יו"ר ואליו קפיטל

עוד משהו: ההחזקות הבורסאיות שלו כוללות את רני צים מרכזי קניות (שווי החזקה: 490 מיליון ש'); ואליו קפיטל (136 מיליון ש'), ברנמילר אנרג'י (47 מיליון ש'); ההחזקות הפרטיות כוללות את אופיס דיפו (100%) ודיוטי פרי (50%)