האם מלך מרוקו הוציא צו שאוסר על הנפת דגל פלסטין במדינה?

האם מלך מרוקו קבע עונש של חמש שנות מאסר על הנפת דגל פלסטין? לא מצאנו ראיות • המשרוקית של גלובס

פוסט בפייסבוק 22.05.21 / צילום: צילום מסך
פוסט בפייסבוק 22.05.21 / צילום: צילום מסך

האם במאבק בין ישראל לפלסטינים מרוקו בחרה במוצהר בצד הישראלי? "מלך מרוקו מוחמד השישי הוציא צו מלוכה בו נכתב שאסור להניף את דגל פלסטין במדינה, העונש הוא עד 5 שנות מאסר", בישר סטורי באינסטגרם. צילום מסך של הסטורי הועלה לפייסבוק וזכה ליותר מ-700 שיתופים. "מאתמול כבר נעצרו 50 אנשים", המשיך הסטורי. הפוסט הוסיף על כך: "איזה מלך".

האם מוחמד השישי אכן אסר על הנפת הדגל הפלסטיני? חיפוש בעברית, אנגלית וערבית לא העלה שום ידיעה בנושא. הכי קרוב שמצאנו היה ידיעה בערבית באתר החדשות האלג'יראי "א-שורוק", שלפי ד"ר שרה פוייר, חוקרת של צפון אפריקה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אמינותו מוטלת בספק, במיוחד כאשר מדובר בכתבות על מרוקו. הידיעה סיפרה על אדם שהפגין בפברואר האחרון נגד הסכמי הנורמליזציה עם ישראל, כשהוא מנופף בדגל פלסטין. לפי הידיעה, הדגל נלקח ממנו בכוח במהלך ההפגנה, אבל הכתבה לא מאשימה את הרשויות בהחרמה של הדגל וגם בתמונות האנשים שחוטפים את הדגל אינם לובשים מדים.

פנינו ליתר ביטחון למשרד החוץ, וזה הגיב: "השמועה מוכרת מזה כמה שבועות, אולם משרד החוץ לא מכיר הנחייה רשמית כזו".

בשיחה עם המשרוקית, פוייר הציעה כמה אפשרויות מאיפה הגיעו השמועות האלו. "בשנות השמונים יאסר ערפאת קיבל בחום את אחד ממנהיגי הפוליסריו, התנועה המחתרתית לשחרור סהרה המערבית מהשלטון המרוקאי", היא מספרת. "זה מאוד עצבן את המרוקאים, והמלך הקודם חסן השני, אביו של מוחמד השישי, קרא למרוקאים שלא להשתתף באירועים בהם נמצאים פלסטינים בתפקיד רשמי. יכול להיות שהשמועות האלו הגיעו מאיזשהו שחזור של הקריאה הזו". מקור נוסף שהיא מציעה הוא קבוצות אלג'יראיות שרוצות לפגוע במלך מרוקו בגלל חידוש היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, מדיניות שאלג'יריה גינתה. למרות שלא מצאנו לכך אישור, ייתכן ששמועות שהפיצו מתנגדי המלך התגלגלו לישראל, וקיבלו טוויסט שהפך אותן מדיבה למחמאה. "יש גורמים שיש להם אינטרס לחבל בלגיטימציה של המלך, וככה הם עושים את זה".

פוייר גם מסבירה שלא סביר להניח שהמלך הוציא איזושהי הנחיה כזו: "מלך מרוקו הוא לא רק ראש המדינה, אלא גם סמכות דתית. כחלק מהיותו דמות דתית הוא עומד בראש ועידת ירושלים של הארגון לשיתוף הפעולה האסלאמי. בגלל הרגישות של הפלסטינים בתוך ירושלים, אין לו אינטרס לצאת ככה נגד הפלסטינים כי זו תהיה פגיעה בסמכות הדתית שלו. בתחילת מבצע 'שומר החומות' רוב ההתבטאויות מטעם מרוקו, כמו מרוב מדינות ערב, התרכזו בירושלים וגינו את הפעולות הישראליות שם".

בשורה התחתונה: הדברים בפוסט לא נכונים. לפי משרד החוץ אין כל הנחיה במרוקו שלא להניף את דגל פלסטין, ואין כל ידיעה מהימנה על כך.

תחקיר: אוריה בר-מאיר והיבא מדלג'