טיולים | פיצ'ר

רמת רחל: שלוש בריכות, חבילות תוכן וגן ארכיאולוגי שמתעורר לחיים

מציאות מדומה ושחזורים בתלת־ממד, לצד יקב קטן וליקרים מפירות ומשוקולד: קיבוץ רמת רחל חוגג 95, משדרג את המלון ומשקיע בתיירות • נוף, אוויר הרים ואמנות היו שם גם קודם

הפרויקט הפיסולי בשילוב צמחים של דן מורין / צילום: אורלי גנוסר
הפרויקט הפיסולי בשילוב צמחים של דן מורין / צילום: אורלי גנוסר

בשנת 1926, ערב חג השבועות, עלתה קבוצה של חברים מגדודי העבודה של טרומפלדור, אל שטח בפאתי ירושלים דאז. התכנית המקורית הייתה להקים ישות עם אופי עירוני, אך המציאות קבעה אחרת ובסופו של מסע נולד קיבוץ.

במסלול טיול הסובב את הקיבוץ, מבינים שזו מעין מובלעת. ממערב נראית בית צפאפא, ממזרח - צור באהר, מדרום - שכונת הר חומה ובית לחם שבה קבורה רחל אמנו, מקור שמו של הקיבוץ. מרחוק מתנשא ההרודיון. בין לבין נפרסת ירושלים כולה, שהקיבוץ הוא כמעט חלק ממנה - רחוב יחיד מפריד בינו לבין שכונת ארנונה החדשה.

ההיסטוריה של הקיבוץ מורכבת. מייסדיו חוו שנים משבריות קשות של פרעות ונטישת חברים. עם ההסבה לחקלאות והתיישבות גרעין נח"ל במקום חלה התייצבות, ואחרי מלחמת ששת הימים גם התפתחות. במשך שנים התפרנס הקיבוץ מחקלאות. אבל מאז שהפקיעו ממנו עיריית ירושלים ומנהל מקרקעי ישראל אדמות חקלאיות לטובת הקמת שכונת ארנונה החדשה ב-1995, עיקר הפרנסה מגיעה מנדל"ן ומתיירות.

שני עוגנים מרכזיים שודרגו בתקציבי עתק: בית המלון והקאנטרי, שמשלימים זה את זה. המלון הוותיק שימש כמבנה המרכזי של הקיבוץ, לצד חדר האוכל, חדרי הילדים ואפילו הסליק (חפשו אותו ברצפת הלובי), וזכה לכינוי "המבצר".

מלון רמת רחל / צילום: אורלי גנוסר
 מלון רמת רחל / צילום: אורלי גנוסר

חברי הקיבוץ מספרים בגאווה שזהו המבנה הראשון של התנועה הקיבוצית, וכעת התחדש בחדרים מעוצבים ונאים.

גם הקאנטרי זכה למתיחת פנים, וכולל כעת שלוש בריכות (פנים וחוץ), חדר כושר, בית קפה, חדרי סטודיו ועוד, והוא משמש אבן שואבת גם לתושבי הסביבה. יש בקאנטרי גם פעילויות מיוחדות לאורחים.

האירוח מושתת על חבילות תוכן למשפחות או חופשות נושא למבוגרים. אלה כוללות סיורים ופעילויות, מארכיאולוגיה וחקלאות ועד אמנות. החוויה מתחילה בדלפק הקבלה, שם תצטיידו בשתי מעטפות, בכל אחת משימה. דן חמיצר פיתח חדר בריחה ברחבי הקיבוץ, עם תחנות ורמזים לפיצוח קוד, ויש גם סט חידות (קל יותר). בשני המקרים תתרוצצו במרחב ותגלו את פינות החן.

הגן הארכיאולוגי הוא נכס היסטורי, עם שרידים מתקופות שונות. בין היתר יש בו שרידי כנסייה מהתקופה הביזנטית, מחנה צבאי רומי, מקוואות מקוריים מתקופת בית שני ושרידי מצודה מהמאה השמינית לפנה"ס, בתקופה שהארץ נשלטה על-ידי האימפריה האשורית והעלתה לה מיסים. אחת העדויות לכך היא חותם עתיק שמוצג במקום, ועליו המילה "למלך", המעידה על תשלום המס.

אחת הבעיות עם אתרים ארכיאולוגיים הוא שלפעמים קשה להנגיש אותם ולהכניס חיים בשרידי האבנים. אטרקציה חדשה שעושה שימוש בטכנולוגיה של מציאות מדומה (VR), עוזרת מאוד: משקפות וירטואל ריאליטי ובהן שחזורים והנפשות בתלת-ממד, שמקימות לתחייה את ההיסטוריה מתוך האבנים והשרידים שבשטח, בהתבססות על מחקרים ארכיאולוגיים.

הפרויקט הפיסולי / צילום: אורלי גנוסר
 הפרויקט הפיסולי / צילום: אורלי גנוסר

סיגל רפפורט שאחראית על המיזם מסבירה את העיקרון, מציידת במפה שמסומנות בה חמש נקודות, ויוצאים לדרך. הדור הצעיר האינטראקטיבי מוקסם מהאפקטים ונהנה מהפעילות. מהבריכות ועד הקולומבריום, אפשר לקבל שיעור היסטוריה מקוצר וחווייתי.
בבדיקות מעמיקות התגלו במקום גם שרידים של יין תמרים, שהוא למעשה ליקר פירות קדום, שמתחבר ליקב הליקרים החדש שהוקם בקיבוץ.

איציק אבן רם, הפך תחביב למקצוע. בהתחלה הכין ליקרים מפירות הגינה שלו, אך כשהמטבח התמלא בצנצנות, חבר לקיבוץ, קנה מפירותיו והמשיך לייצר. בסוף 2019 זה הפך לשותפות וכך הוקם יקב עונה. אבן רם מציע סיור מרתק ביקב הקטן. חדר התסיסה הוא הכי מעניין, עם כל מיני מכלים בשלל צבעים, ריחות וטעמים. יש ליקרים מפירות ויש משוקולד ויש שילובים. סיימנו בטעימות. בקרוב יוקם גם מרכז מבקרים.

היקב נמצא ליד חממות, שהן חלק מסיור חקלאי שמוביל יזהר כץ בנושא "מחקלאות מסורתית לחדשנות". נשארו עדיין שטחי חקלאות בקיבוץ, עם מטעי דובדבנים, אבוקדו ופרדסים שנתפסים כ"לואו-טק".

עונה. הליקרים / צילום: אורלי גנוסר
 עונה. הליקרים / צילום: אורלי גנוסר

אלה שולבו בצורה מושכלת עם חממות לגידול הידרופוני של חסת סלנובה - חקלאות הייטק. יש גם פיילוט לאפונת שלג. כץ מתחבר לחקלאות מהצד של הדבורים, וכדבוראי המקומי הקים מכוורת לימודית ואף מטפל באפיתרפיה - באמצעות עקיצות דבורים.

חממות ההייטק של חסת הסלנובה / צילום: אורלי גנוסר
 חממות ההייטק של חסת הסלנובה / צילום: אורלי גנוסר

ההדרכה שלו מרתקת, ויש בה אלמנטים רוחניים שמקבילים את מושבת הדבורים לקהילה בקיבוץ. הוא מסביר על ההתאמה הקוסמית שבין מוצרי הכוורת לגוף האדם, על התפקידים השונים בכוורת, על משמעותה של צורת המשושה ועוד. הסיור כולל הכנת נרות מדונג, חוויה לילדים.

לצד החממות הוקמה חנות למכירת התוצרת המקומית. בסמוך לה מתקיים יריד בוקר פעמיים בשבוע (ב' ו-ה') לממכר פרחים, אוכל מוכן, גבינות, קינוחים, לחמים ועוד.
יש גם סיורי עששיות, סיור מומחז ומדי שבת סיור מודרך בקיבוץ.

חובבי אמנות ישמחו לבקר במטע הזיתים שבמרכזו פסל של רן מורין, אמן סביבתי המשלב צמחים חיים כחומר פיסולי. ב-1991 יצר כאן את יצירתו המונומנטלית ביותר: פארק נטוע ובו 200 עצי זית. במרכזו שלושה עמודים של 15 מטר, ובראש כל אחד מהם עץ זית. מערכת השקיה מוסתרת בתוכם ואליהם מוביל "שער" בצורת שתי פירמידות מאבן, שגם בתוכן צומחים עצי זית.

בקצה הקיבוץ - מצפה יאיר. בשעת שקיעה אפשר להתמוגג מהנוף ומהתצפית המרהיבה לנוף הרי יהודה, הרי הגלעד, הרי יהודה ועוד.