מו"מ קואליציוני | סיקור שוטף

חצי שעה לפני פקיעת המנדט - לפיד הודיע לנשיא: "עלה בידי להרכיב ממשלה"

כל המפלגות החברות בגוש השינוי חתמו על המסמך המאפשר ליו"ר יש עתיד להודיע לנשיא "עלה בידי" • ריבלין: "מברך אותך ואת ראשי הסיעות עם הסיכום על הרכבת הממשלה" • לפיד קורא ליו"ר הכנסת "לכנס במהירות האפשרית ישיבת מליאה מיוחדת" • שקד תהיה הראשונה ברוטציה בוועדה למינוי שופטים, העבודה תחזיק בוועדת החוקה

יאיר לפיד ונפתלי בנט / צילום: Associated Press, Ronen Zvulun
יאיר לפיד ונפתלי בנט / צילום: Associated Press, Ronen Zvulun

23:40

פשרת הוועדה למינוי שופטים: שקד תהיה בכל זאת ראשונה ברוטציה כחברת ועדה ובתמורה מיכאלי קיבלה סגן שר לטובת מפלגתה ובנוסף תקבל גם את ועדת החוקה בכנסת.

מרב מיכאלי אמרה הערב כי "הבטחתי שמפלגת העבודה תעשה הכל כדי להחליף את שלטון נתניהו. היו ימים מאוד לא פשוטים, אבל היום הצלחנו. עשינו היסטוריה. קיימנו את ההבטחה שלנו. אלו רגעים שמנהיגים ומנהיגות צריכות לקבל החלטה. אני קיבלתי החלטה מאוד לא פשוטה, נאבקתי עד הרגע האחרון, לבד. ובסופו של דבר הסכמתי למצב שבו שכל הזמן יש נוכחות של מפלגת העבודה בוועדה למינוי שופטים, ועדה כל כך חשובה. בנוסף, ועדת החוקה של הכנסת תהיה בידינו, ובעצם כל חקיקה בכנסת עובדת דרך הידיים של מפלגת העבודה, שתשמור על הכנסת".

23:35

הלחץ עכשיו על לוין: לאחר שיחה עם נשיא המדינה ועפ"י הוראות חוק יסוד הממשלה, נשלחה הודעה ליו"ר הכנסת יריב לוין בה הודיע לפיד כי עלה בידו להקים ממשלה.

לפיד קרא ליושב ראש הכנסת, למלא את החובה החוקית המוטלת עליו ולכנס במהירות האפשרית ישיבת מליאה מיוחדת בה יודיע לכנסת שיו"ר יש עתיד, הצליח להרכיב ממשלה.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מקבל את השיחה מיו"ר יש עתיד יאיר לפיד, באיצטדיון בלומפילד / צילום: קובי גדעון לע"מ
 נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מקבל את השיחה מיו"ר יש עתיד יאיר לפיד, באיצטדיון בלומפילד / צילום: קובי גדעון לע"מ

23:30

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הודיע לכבוד נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, כי עלה בידו והוא סיים בהצלחה את מלאכת הרכבת הממשלה. לפיד לנשיא: "הממשלה תעשה ככל שביכולתה לאחד ולחבר בין כל חלקי החברה הישראלית".

מסמך הודעה בדבר הקמת ממשלה
 מסמך הודעה בדבר הקמת ממשלה

נשיא המדינה הודה ללפיד על הדברים ואמר: "אני מברך אותך ואת ראשי הסיעות עם הסיכום על הרכבת הממשלה. נצפה לכינוסה של הכנסת בהקדם האפשרי לאישור הממשלה כנדרש״.

23:00

שעה לפקיעת המנדט: לפיד צפוי להודיע הלילה לנשיא - "עלה בידי" להרכיב ממשלה. זאת לאחר שגם ימינה חתמה על ההסכם.

22:50

תקווה חדשה חתמה על מסמך המאפשר ליו"ר יש עתיד להודיע לנשיא "עלה בידי". 

22:15

יו"ר רע"ם מנסור עבאס חתם על מסמך המאפשר ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד להודיע לנשיא "עלה בידי" אחרי שהגיעו לסיכומים במשא-ומתן.

בליכוד ובציונות הדתית משתתפים במסע הלחצים על אורבך. אלון דוידי אמר לאורבך כי אם יתנגד גם אלקין ושרן השכל מוכנים להגיע לממשלת נתניהו. אולם כרגע עוד לא ברור אם הוא יתנגד. אם זה אכן יקרה ללפיד לא תהיה אפשרות להודיע הערב: עלה בידי שכן אין לו 61 תומכים בממשלה.

21:55

מרב מיכאלי עושה את דרכה כעת לכפר המכביה במטרה להיפגש שם עם ראשי מפלגות המרכז-שמאל ולדון איתם במשבר סביב הוועדה למינוי שופטים. מיכאלי מבקשת להתייעץ לגבי ההחלטה שתקבע את גורל הממשלה.

התרחשות פוליטית נוספת מתקיימת כעת דווקא בכנסת. מוקדם יותר היום נפגש ח"כ ניר אורבך מימינה עם יו"ר הכנסת יריב לוין מהליכוד. לאחר הפגישה צייץ אורבך כי יש לשמור על הנגב, אל מול המשא-ומתן עם עבאס. מאוחר יותר הגיע להיפגש איתו גם ראש עיריית שדרות אלון דוידי, מספר שלוש לשעבר ברשימת ימינה בתקווה לשכנע אותו להתנגד לממשלה המתהווה. אם אורבך יצטרף לח"כ עמיחי שיקלי בהתנגדותו - גם איילת שקד עשויה להצטרף וכך לסכל את ממשלת השינוי באופן סופי.

21:50

מחוץ לכפר המכבייה ישנה הפגנה של הליכוד נגד הקמת ממשלת השינוי. ח"כ אסנת מארק נמנית בין המפגינים.

הפגנה בכפר המכביה / צילום: כדיה לוי
 הפגנה בכפר המכביה / צילום: כדיה לוי

21:30

מועצת השורא של רע"מ אישרה את הצעתו של יו"ר המפלגה מנסור עבאס להתקדם בהתדיינות על כניסה לממשלה על בסיס ההסכמות שנוצרו. בכך נדחו ההתנגדויות שהעלו כמה מחברי המפלגה שדרשו הישגים מובהקים יותר בעיקר בסוגיות הקשורות לבדואים בנגב. עבאס הגיע הערב לכפר המכביה לסגירות האחרונות של העקרונות ולמתן הסכמה לצורך העברת ההודעה לנשיא. הפרטים האחרונים יסוכמו במהלך השבוע הקרוב עד להצבעה בכנסת.

גורם בכיר במפלגה אמר לגלובס: "מרגע שהתברר כי לפיד יכול להיענות לדרישות המהותיות שלנו ובניגוד לנתניהו גם יכול להקים ממשלה - היה ברור שזו הדרך הנכונה מבחינתנו לממש את הבטחותינו לציבור הערבי, להיכנס למגרש ולא לשבת על הטריבונה, ולהביא עבורו הישגים".

נזכיר כי רע"ם סיכמה עם יש עתיד את רוב הפרטים להסכמות לתמיכתה בקואליציה, כפי שפרסמנו בגלובס בראשית השבוע ובין השאר מדובר בשינוי חוק קמיניץ והחלפתו בחוק אחר, תכנית חומש בהיקף של 25 מיליארד שקל לחברה ערבית, הכרה מידית בשלושה ישובים לא מוכרים בנגב, וטיפול בהכרה בעוד ישובים, תקצוב תכנית חומש ייעודית לבדואים.

כן סוכם כי הקואליציה תימנע ככל האפשר בשנתה הראשונה להעלות חוקים מרחיקי לכת בנושאי להט"ב ובעיקר כאלה שיש להם השלכה גם על החברה הערבית. בכל מקרה רע"מ תהיה רשאית להתנגד לחקיקה כזו.

21:00

בחדשות 12 מדווחים שמנסר עבאס קיבל אישור ממועצת אל-שורא לחתום עם לפיד. 

20:30

 מיכאלי מסרבת להצעת ימינה לרוטציה בוועדה למינוי שופטים לפי נוסחת שקד ומציעה נוסחה משלה: "במחצית שבה ראש הממשלה הוא נפתלי בנט, אכהן בועדה בתפקיד השרה. במחצית שבה יאיר לפיד יהיה ראש הממשלה תכהן איילת שקד כשרה. הח"כים יכהנו בהתאמה".

ח״כ איילת שקד השיבה בשלילה להצעה של ח״כ מרב מיכאלי.

20:10

בשעה האחרונה ביקש נפתלי בנט לרצות את השותפה שלו והציע לה את ההצעה הבאה: בעוד שנתיים הוא יהיה שר הפנים, היא תהפוך לשרת משפטים. גדעון סער יעבור מהמשפטים לתיק החוץ שיתפנה כי לפיד הופך ראש ממשלה.

בשעה זו נפגשים בנט ועבאס בניסיון לגבש הסכמות בנוגע לחוק קמיניץ והסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב.

19:20

בשעה הקרובה תיערך פגישה בכפר המכביה של יו"ר ימינה נפתלי בנט שיצא כעת מהכנסת, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר רע"ם מנסור עבאס בניסיון לגשר על המחלוקות האחרונות.

מוקדם יותר פורסם מתווה ההצעה של ימינה לעבודה בנוגע לוועדה למינוי שופטים. בחצי הראשון של הקדנציה, כאשר בנט יכהן כראש ממשלה, איילת שקד תשמש נציגת הממשלה בוועדה, וחבר הכנסת של הקואליציה יכהן מטעם מפלגת העבודה. בחצי השני של הקדנציה, כאשר לפיד יכהן כראש ממשלה, מרב מיכאלי תחליף את שקד כנציגת הממשלה, וח״כ ממפלגת תקווה חדשה יכהן כנציג הקואליציה. שקד השיבה בחיוב לפשרה. ההצעה תואמה עם שר המשפטים המיועד, גדעון סער, ומקובלת עליו.

18:15

העיניים נשואות כעת בעיקר לשני מוקדים: מנסור עבאס ומרב מיכאלי. עבאס נמצא כעת בהתייעצויות בכפר קאסם עם מועצת השורא - המועצה העליונה של מפלגתו.

בנוגע לוועדה לבחירת שופטים, הכדור עובר למרב מיכאלי. ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט הציע לאיילת שקד ולמיכאלי רוטציה בוועדה לבחירת שופטים בהתאם לזהות ראש הממשלה. שקד תכהן בוועדה בקדנציה של בנט ותוחלף במיכאלי כשלפיד יתפוס את כסא ראש הממשלה כעבור שנתיים. שקד נענתה בחיוב, מיכאלי טרם הגיבה.

17:00

שבע שעות לתום המנדט של לפיד אין עוד בעיות גדולות על השולחן אבל נראה שמה שנשאר עשוי להיות בלתי פתיר: שלושה ראשי סיעות בלבד לא חתמו עדיין על מכתבו של יאיר לפיד לנשיא: יו"ר ימינה נפתלי בנט, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ויו"ר רע"ם מנסור עבאס. השלושה האלה, כמו בתחילת הדרך, הם שיכריעו את גורל ממשלת השינוי.

16:15

בשעה האחרונה נועדו יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ממושכות בכנסת על רקע הקשיים בחתימה על ההסכמים בגוש השינוי.

על פי ההערכות, שקד קרובה להשיג את מקומה ליד שולחן הוועדה למינוי שופטים, אולם גם בשעות אלו במפלגת העבודה טוענים כי אין בכוונתם להתפשר.

בתוך כך, הבעיה העיקרית שנותרה על השולחן עדיין היא ההסכמים מול רע"ם. בימינה מתנגדים לביטול חוק קמיניץ ולבניית 11 יישובים בנגב לדרישת עבאס וכן להכשרת הבנייה הבלתי חוקית, ומנגד עבאס לא מוכן להתפשר. ליאיר לפיד נותרו שמונה שעות כדי להודיע לנשיא המדינה "עלה בידי" ונכון לשעה זו הוא חתום על הסכמים רק מול העבודה וכחול לבן.

09:31

רגעים אחרונים לפני הכרזה או משבר: בגוש השינוי מחכים לאיילת שקד שתכריע את גורל הממשלה שכמעט קמה. כאשר שקד דורשת מקום בוועדה לבחירת שופטים, בהתאם לסיכומים אליהם הגיעו עם לפיד עוד לפני מבצע שומר החומות. מקורביה של שקד אמרו הבוקר לגלובס: "בלי ועדה אין ממשלה".

מנגד, ביש עתיד מבקשים לייצר לחץ על בנט ושקד ולהציג הסכמים חתומים בשעות הקרובות ולהביא את ההחלטה על הקמת הממשלה לידיהם של השניים. מחלוקת נוספת בין ימינה לרע"ם היא על דרישת עבאס לביטול חוק קמיניץ ובניית למעלה מעשרה יישובים חדשים בנגב לבדואים. גם על זה אומרים בימינה שאין בכוונתם להתפשר.

08:36

כחול לבן הודיעה כי סיכמה עם יש עתיד על הסכם קואליציוני להקמת ממשלת אחדות. בין המפלגות הושגה הסכמה מלאה על עיקרם של קווי היסוד של הממשלה. יו"ר כחול לבן בני גנץ נתן את הסכמתו ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד להודיע לנשיא ש"עלה בידו" להרכיב ממשלה.

07:22

פחות מיממה לפקיעת המנדט של לפיד: הדיונים המרתוניים בין נציגי גוש השינוי נמשכים, ובשעות הלילה חלה התקדמות משמעותית בסגירת ההסכמים בין יש עתיד לכלל המפלגות. גורם המעורה בפרטים אומר כי נותרו עוד "שוליים של עבודה". המכשול העיקרי שעומד כעת בפני צוותי המשא-ומתן הוא דרישתה של איילת שקד להשתלב בוועדה למינוי שופטים

מערכת המשפט היא חלק משמעותי מהמחלוקת בין נציגי המפלגות - על פי הדיווחים, גדעון סער עומד איתן בדרישתו לפצל את תפקידי היועמ"ש מול דרישת כחול לבן "לשמור על מערכת המשפט". עוד סוגיה במחלוקת היא המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל שדורשת איילת שקד ונמצא בידי ישראל ביתנו.

ח"כ מנסור עבאס הגיע אתמול למגעים בכפר המכביה והודיע כי יהיה חלק מהקואליציה. "אי אפשר להגיד שנסגר עד שזה נסגר", הבהיר. 

עכשיו הכל תלוי בבנט ושקד, אומרים בגוש השינוי, "ירצו יסגרו".