ברוב מוחץ: יצחק הרצוג נבחר לנשיאות

ההצבעה בכנסת הסתיימה, והקולות נספרו: הנשיא ה-11 של ישראל יהיה יצחק הרצוג, לאחר שגבר על כלת פרס ישראל מרים פרץ • 87 ח"כים הצביעו בעד הרצוג, ו-26 בעד פרץ • הרצוג: "מקבל את הזכות לשרת את הציבור הישראלי כולו, בתפקיד רם ונישא זה"

יצחק הרצוג ויו"ר הכנסת, יריב לוין / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
יצחק הרצוג ויו"ר הכנסת, יריב לוין / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

14:30 

נשיא המדינה ראובן ריבלין בירך את הנשיא הנבחר יצחק (בוז'י) הרצוג ואמר לו: "העמידה על משמר הממלכתיות הישראלית כרוכה באחריות כבדה. אין לי ספק שתעשה עבודה מצוינת, ואני גאה להעביר אליך את השרביט, בעוד כחודש ימים יחי נשיא מדינת ישראל! יחי יחי יחי!".

ריבלין גם פנה למרים פרץ ואמר לה: "מרים אהובה, את מחזיקה בחתיכה מהלב שלי, מהלב של כולנו. אני רוצה לומר לך תודה שיצאת לדרך הזו. על ההקרבה שלך. על הדרך המיוחדת שבה בחרת במרוץ הזה, על השפה שלימדת אותנו - שפת הלב". 

13:55

כלת פרס ישראל מרים פרץ, בדבריה ליו"ר הכנסת: "התמודדתי בשביל ילדיי, נכדיי. עשיתי את זה כדי שנהיה ראויים, שהם יהיו גאים בארץ הזו ובעם הזה. אנחנו מתפללים להצלחתו של הנשיא החדש, הצלחתו היא הצלחתנו כולנו". 

פרץ פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמרה: "אתה סיפרת לי על השבעה של אחיך יוני ועל כך שקשה היה למצוא את טעם החיים. אבל אנחנו בחרנו להמשיך ולהרבות עשייה וטוב". 

13:05

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, מסר: "אני מברך את יצחק הרצוג לרגל בחירתו לתפקיד נשיא המדינה. אין לי ספק שהנשיא הרצוג יפעל לאיחוד כל חלקי העם בימים שאנו כל כך זקוקים לכך. ולגברת מרים פרץ: את אות ומופת, סמל בעם ישראל. ניהלת מערכה מכובדת ומעוררת כבוד וכולנו מלאי הערכה כלפייך".

13:03

במערכת הפוליטית מברכים את הרצוג.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד: "מברך את חברי, יצחק בוז'י הרצוג על בחירתו לנשיא המדינה. איש ראוי ויקר שרואה את טובת העם והמדינה לנגד עיניו בכל זמן. בהצלחה כבוד הנשיא אני מברך גם את מרים פרץ האהובה. לנצח תהיי נשיאת ליבו של עם ישראל".

יו"ר תקווה חדשה, ח"כ גדעון סער: "ברכות לחברי, נשיא המדינה הנבחר יצחק הרצוג. מהיכרותי עימו אני משוכנע ביכולתו למלא את התפקיד הרם בהצלחה רבה, בכבוד ובממלכתיות למען המדינה". 

12:57

הנשיא הנבחר יצחק הרצוג בנאום ניצחון: "בחרדת קודש ובהתרגשות גדולה, הנני העני ממעש, מקבל עלי את בחירת כנסת ישראל בי לתפקיד נשיא מדינת ישראל ה-11. אני מבקש להודות לכל אחת ואחד מחברותי וחבריי חברי הכנסת על האמון שנתתם בי. אני מקבל עלי את האחריות הכבדה שהטלתם על כתפיי. מקבל את הזכות לשרת את הציבור הישראלי כולו, בתפקיד רם ונישא זה".

הרצוג פנה בנאומו למרים פרץ. "אני מודה לגברת מרים פרץ, גיבורה ישראלית, על היותה סמל והשראה לכלל אזרחיות ואזרחי ישראל, לקימה מכאב אינסופי ולבחירה בחיים. מרים, אני מושיט לך יד ומייחל לשיתוף פעולה פורה בינינו, למען החברה הישראלית".

"בכוונתי להיות נשיא של כולם", אמר הרצוג. "להטות אוזן קשבת לכל עמדה ולכבד כל אדם. לסמן את הקווים המחברים ולבנות גשרים של הסכמות, כדי לקרב גם את הרחוקים שבניצים - כאן בתוכנו, כמו גם עם אחינו ואחיותינו בתפוצות; להעצים ולטפח את היצירתיות, היוזמה והמקוריות שלנו; למלא בכל יום את צידת האחדות, הערבות הדדית והזהות משותפת, הנחוצות לנו כל כך במסע שלנו להפוך לחברת מופת. להותיר מרווח נשימה לרוקמי הרוח, היצירה והחלומות. למלא את ישראל בתקווה".

"האתגרים רבים ואין להקל בהם ראש. חיוני לטפל בפצעים שותתי הדם שנפערו בחברה שלנו בתקופה האחרונה; עלינו להגן על מעמדה הבין-לאומי של ישראל ועל שמה הטוב במשפחת העמים; להיאבק באנטישמיות ובשנאת ישראל; לשמור על עמודי התווך של הדמוקרטיה שלנו; להתעלות אל גודל שעתה של האומה; ולצאת מן המיצר אל המרחב. זו המהות שלנו, החלוציות שלנו והמחויבות של כולנו לארץ הזו".

הרצוג פונה גם לנשיא הנוכחי, ראובן ריבלין: "לנשיא העשירי של מדינת ישראל, ראובן רובי ריבלין, אני שולח מכאן את ברכתי ומאחל לו סיום מוצלח לכהונה מבורכת ולתרומתו הגדולה לעם ולמדינה שלנו".

12:54

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, שוחח עם נשיא המדינה הנבחר, יצחק הרצוג, ובירך אותו לרגל היבחרו לתפקיד: "משימתך הגדולה היא לאחד את העם. אתה איש ציוני עם לב גדול, ואני משוכנע שתצליח".

12:44 

יצחק הרצוג הוא הנשיא הבא של מדינת ישראל. הרצוג גבר על כלת פרס ישראל מרים פרץ שהתמודדה מולו. הרצוג (60) שמכהן כיו"ר הסוכנות היהודים בשנים האחרונות, היה קודם לכן יו"ר מפלגת העבודה והמחנה הציוני. בין השנים 2005-2011 כיהן הרצוג כשר בממשלות ישראל.

הרצוג צפוי להיכנס לתפקידו החדש בחודש הבא ולכהן בתפקיד שבע שנים. תאריך הסיום הרשמי של הנשיא היוצא ראובן ריבלין הוא ב-9 ביולי, וטקס ההשבעה צפוי להיערך סמוך לכך.

119 ח"כים הצביעו - 87 בעד הרצוג, ו-26 בעד פרץ. הקול החסר הוא של ח"כ מאיר פרוש, שלא הצביע. 

ראש הממשלה נתניהו בירך בטוויטר את הרצוג. 

12:10

תמה ההצבעה. מליאת הכנסת יצאה להפסקה על מנת לאפשר לחברי ועדת הקלפי לספור את הקולות.

11:32

87 חברי כנסת נמצאים כעת בכנסת. אם מספרם לא יעלה במהירות עד לשעת ההצבעה - סיכוי סביר מאוד לסיבוב שני, כיוון שנדרשים 61 תומכים בסיבוב הראשון למנצח.

לפיד ובנט. המו"מ נמשך גם לקראת ההצבעה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 לפיד ובנט. המו"מ נמשך גם לקראת ההצבעה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

09:28

בשעה 11 בבוקר במליאת יתכנסו חברי הכנסת ה-24 לבחור את הנשיא ה-11 של מדינת ישראל: יו"ר הסוכנות היהודית יצחק בוז'י הרצוג או כלת פרס ישראל מרים פרץ. שני המועמדים הגיעו, ובידיהם מכתבים לחברי הכנסת: הרצוג במכתב ארוך ומפורט שבו כתב בין היתר כי "תהא זו זכות גדולה עבורי לשרת את הציבור הישראלי כולו כנשיא הבא של מדינת ישראל ולהמשיך ולפעול למען המדינה היקרה שלנו".

בעוד פרץ נהנית מתמיכה רחבה מאוד בציבוריות הישראלית על פי הסקרים האחרונים שהתפרסמו בכלי התקשורת, הרצוג נהנה מתמיכה רחבה בין חבריו לשעבר בכנסת ונחשב למועמד בעל הסיכויים הגבוהים יותר לנצח. ולמרות זאת לבחירות לנשיאות ובעיקר לתוצאות כמובן יש נטייה להפתיע, בעיקר משום שמדובר בבחירות חסויות. חבר כנסת שמתחייב בפני מועמד שיתמוך בו, יכול לעשות ככל העולה על רוחו כאשר הוא נכנס לבסוף אל מאחורי הפרגוד.

בשבועות האחרונים עובדים מרים פרץ ובוז'י הרצוג יומם וליל כדי להבטיח את בחירתם. השניים קיבלו לשכה בכנסת מהרגע שבו גייסו למעלה מעשר חתימות והתמודדותם הוכרזה, והם נמצאים בה רוב שעות היום בניסיון להבטיח את קולות חברי הכנסת. פגישה נערכה גם בין נתניהו לבין שני המועמדים והוא ציין בפניהם את חופש ההצבעה שניתן לחברי הליכוד. באופן דומה ראשי הסיעות בכנסת לא מיהרו להצהיר תמיכה במי מהמועמדים - מה שעשוי לתרום לאפקט ההפתעה במעמד ספירת הקולות.

הבחירות לנשיאות: מרים פרץ מקבלת פרחים מתומכיה בהגיעה לכנסת / צילום: מאיר אליפור
 הבחירות לנשיאות: מרים פרץ מקבלת פרחים מתומכיה בהגיעה לכנסת / צילום: מאיר אליפור

מרים פרץ התקבלה בשעה האחרונה בכניסה לכנסת על ידי תומכיה שהגיעו להפגין למענה ובידיה גלויות לחברי הכנסת עם תמונתה שעליהן כתוב: "העם כבר בחר, עכשיו תורך להצביע מהלב". המתנדבים במקום הביאו לפרץ פרחים ואיחלו לה בהצלחה. בשעה 11:00 יפתח יו"ר הכנסת יריב לוין את ישיבת המליאה המיוחדת, ותחל ההצבעה, מיד לאחר מכן תצא המליאה להפסקה, במהלכה יספרו הקולות. בתום הספירה תחודש הישיבה ויו"ר הכנסת יכריז על התוצאות.

יצחק הרצוג ורעייתו הגיעו למשכן הכנסת / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
 יצחק הרצוג ורעייתו הגיעו למשכן הכנסת / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

אם אף אחד מהמועמדים לא יזכה ב-61 קולות ייערך סבב הצבעה נוסף שבו יספיק רוב יחסי כדי להביא לזכייתו של מי מבין השניים. בהתאם לחוק היסוד עם היוודע התוצאה הסופית יצאו יו"ר הכנסת לוין ופמלייתו לאולם בו שוהה המנצח, שם יודיע לנשיא הנבחר רשמית על תוצאות ההצבעה. בזמן ההצבעה כאמור צפויים להמתין שני המועמדים ותומכיהם בשני אולמות שונים במשכן הכנסת וימתינו שם לתוצאות. לאחר מכן, יתקיים טקס קצר באולם שגאל שבו ינאמו ראש הממשלה, יו"ר הכנסת והמנצח או המנצחת.