בגלל ראיון בטלוויזיה: הלירה הטורקית בשפל של כל הזמנים

התערבות פוליטית וחשש מאינפלציה גלובלית הובילו את הלירה הטורקית לשפל חסר תקדים של 8.88 לירה לדולר • הנשיא ארדואן, שקרא השבוע להורדת הריבית, הוביל לירידה של 1.5% מערך המטבע תוך יום

ארדואן. תיאר עצמו כ"אויב הריבית" / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici
ארדואן. תיאר עצמו כ"אויב הריבית" / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici

הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן שלח את הלירה הטורקית לשפל חדש, אחרי שקרא להורדת הריבית בחודשיים הקרובים ואמר כי שוחח עם נגיד הבנק המרכזי בנוגע לעניין.

הלירה הטורקית נמצאת במצב גרוע השנה, בעיקר בגלל התערבות פוליטית במדיניות המטבע. בעקבות דבריו של ארדואן, המטבע צנח ב-4% במסחר המקדים לשפל של 8.88 לירה לדולר לפני שעלה ל-8.67 לירה לדולר - ירידה של כמעט 1.5% תוך יום.

"אפילו דיברתי עם נגיד הבנק המרכזי היום - אנחנו בהחלט צריכים להוריד את שיעור הריבית", אמר הנשיא ארדואן בראיון לטלוויזיה הטורקית ביום שלישי. לדבריו, הורדת הריבית ביולי ואוגוסט תקל את הנטל על ההשקעות במדינה.

קריאותיו התכופות של ארדואן להנמכת הוצאות ההלוואה והדחתם בזה אחר זה של שלושה נגידים תוך פחות משנתיים הותירו את טורקיה פגיעה לאינפלציה ולמשברים כלכליים.

הלירה נחלשה ב-16% מאז אמצע מרץ, כשארדואן, שתיאר עצמו כ"אויב הריבית", הדיח ראש בנק מרכזי נצי ומינה במקומו אדם עם דעות דומות לשלו. נגיד הבנק החדש, סאהפ קאבסיוגלו, הותיר את הריביות יציבה על 19%, אם כי האנליסטים צופים שהיא תרד ברבעון השלישי. האינפלציה עלתה מעל 17%, ופיחות המטבע מוסיף לחץ על המחירים.

אנשי הנהלת הבנק המרכזי בטורקיה צפויים לקיים היום שיחות עם משקיעים בנוגע למדיניות ולתחזית הכלכלית.

"הראיון עם ארדואן בו דיבר על הורדת הריבית בכלל לא מועיל לקאבסיוגלו לקראת השיחות עם המשקיעים", אמר משקיע זר. רובין ברוקס, כלכלן ראשי במכון למימון בינלאומי (IIF), צייץ בטוויטר: "הסיכויים להורדת ריבית הבנקים המרכזיים גורמים ללירה הטורקית ליפול בצורה חדה. משמעות הנפילה הזו בלירה היא תנאים פיננסיים מהודקים יותר וצמיחה חלשה יותר".