משרד הכלכלה מגבש המלצות לתוכנית חומש לחברה הבדואית

התוכנית החדשה אמורה להמשיך את תוכנית החומש המסתיימת השנה • לפי שר הכלכלה עמיר פרץ, התוכנית תכלול שינויים רבים בחינוך, בתעסוקה, בתשתיות, ברווחה, וגם בביטחון אישי לתושבים

עמיר פרץ/ צילום: תמר מצפי
עמיר פרץ/ צילום: תמר מצפי

שר הכלכלה היוצא עמיר פרץ השיק היום (ד') ברהט את תהליך גיבוש ההמלצות לתוכנית החומש לחברה הבדואית 22-26. התוכנית אמורה להמשיך את תוכנית החומש המסתיימת השנה.

לפי פרץ, התוכנית תכלול שינויים רבים בחינוך, בתעסוקה, בתשתיות, ברווחה, וגם בביטחון אישי לתושבים. לדבריו זו התשובה לרוב השקט, האיכותי, השפוי שרואה במדינת ישראל את ביתו.

עם זאת, גם הוא הודה כי על אף התוכנית הנוכחית, שלה הוקצבו יותר משלושה מיליארד שקל, הפערים באיכות החיים בין החברה הבדואית בנגב לבין שאר החברה בישראל נותרו גבוהים על פי כל המדדים.

הוסף לכך את בעיית הפשיעה והאלימות באזור המכונה "הדרום הפרוע" גנבות הנשק מצה"ל, הברחות הסמים, העוני והקיפאון בסוגיית פתרונות ההתיישבות מאז מותה של תוכנית פראוור, והנחיצות של תוכנית כוללת נראית חזקה מתמיד.

מנתונים שהגיעו לגלובס עולה כי שיעור היישום של תקציב תוכנית החומש הקודמת שעמדה על 3.2 מיליארד ₪שקל הוא 78% (2.4 מיליארד) בהתחייבויות תקציביות, כשחלק מהתקציב הנותר הוא ארוך טווח בתחומי הבינוי והתשתית ולכן ימומש גם הוא.

עם זה בשל חילופי הממשלה הצפויים, ועל רקע מעורבותה של רע"מ בממשלה האמורה להיכנס, יש להניח כי גם בתוכנית הזו יהיו שינויים רבים, בהתאם לסיכומים הקואליציוניים.

רע"מ דורשת בין השאר לבטל את הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בניהולו של יאיר מעיין שלראשי הרשויות הבדואים טענות קשות כלפיו וכלפי פעילותה. הם מצביעים בין השאר על שיעור הניצול הנמוך של הרשות מהתקציבים שהועמדו לרשותה במסגרת התוכנית, רק 43 מיליון שקל מתוך יותר מ 134 מיליון שתוקצבו.

במשרד הכלכלה אומרים כי התהליך יהיה בשיתוף ציבור בהיקף נרחב לרבות, ראשי הרשויות המקומיות בחברה הבדואית ובאזור הנגב, נציגי קהילה ומגזר עסקי, ארגוני חברה אזרחית ומובילי דעת קהל בחברה בדואית בנגב. התהליך צפוי להימשך כחצי שנה ויתבסס על עבודתם של ארבעה צוותי עבודה משותפים: כלכלה ותעסוקה, חינוך והשכלה גבוהה, שלטון מקומי ופיתוח תשתיות וחברה, קהילה וביטחון אישי.

צוות המרוכב מנשים בלבד

לראשונה בתהליך, צוות נוסף, המורכב מנשים בלבד, החברות גם בצוותים המקצועיים, ידון בכלל הסוגיות המקצועיות תוך מעבר בין הצוותים ויביא תובנותיו על כלל תחומי העיסוק של התכנית. צוות זה יובל במשותף ע"י נציגות מהממשלה ומהחברה הבדואית.

את התהליך תוביל מיכל פינק, סמנכ"לית אסטרטגיה ומדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה, אשר תעמוד גם בראש ועדת ההיגוי הממשלתית, שבה ישתתפו כל המשרדים הרלוונטיים לתחומי הליבה של תוכנית החומש. תובנות התהליך לגיבוש ההמלצות, יועברו לוועדת ההיגוי, אשר תכתוב את מסמך ההמלצות לתוכנית החומש ותביאו לאישור הממשלה.

פינק, אמרה כי שיתוף החברה הבדואית, נובע מתפיסה כי הידע הנחוץ להבנת הבעיות ולדיוק המענים מצוי בקרב הקהילה עצמה, וכי הרשויות וההנהגה המקומית הן אבן היסוד בדרך לשיפור איכות החיים בחברה הבדואית בנגב. היא הדגישה כי קיום התהליך ברהט, מקדם את האמון ברשויות וחשוב להבנת השטח.

בתוך התוכנית המסתיימת ממש בימים אלה הושלמו עבודות הפיתוח להקמת אזור התעשייה החדש באזור המועצה האזורית אל סייד וכיום מתבצעות פעולות לתכנון, פיתוח ושיווק של בסך הכל 12 אזורי התעשייה במגזר הבדואי בדרום, אזורים הצפויים לאפשר תעסוקה לאלפי עובדים.