הפגנות בארה"ב / צילום: Shutterstock
הפגנות בארה"ב / צילום: Shutterstock

"החברים שלי קוראים לישראל 'מדינת אפרטהייד', זה פוגע": המשבר העמוק של צעירי ארה"ב

פרויקט מיוחד

מאז מבצע "שומר החומות", משבר הזהות בקרב צעירים יהודים בארה"ב העמיק • הם נתקעו בין האתוס הציוני לבין המתקפות התכופות על ישראל: "החברים שלי יודעים שאני ישראלית ויהודיה, אבל קוראים לישראל מדינת אפרטהייד ולצה"ל 'צבא הכיבוש'" • המשבר הזה יכול לתרגם את עצמו להתרחקות מישראל - וגם להרבה מאוד כסף

כמחצית מהצעירים היהודים בארה"ב מתארים עצמם כ"מאוד קשורים לישראל" או "קשורים לישראל באופן מסוים", כך קובע דוח שפרסם בשבועות האחרונים מכון המחקר האמריקאי PEW בקרב יהודי ארה"ב. על פניו מספר יפה, אולם בקרב דור ההורים שלהם  המספרים גבוהים יותר: כמעט שני שלישים מהם העידו שהם קשורים לישראל ברמות הללו. הסיבות לכך רבות ומגוונות, אך לאחרונה מבצע "שומר חומות", המדגיש ביתר שאת את הקושי שחווה הדור הצעיר בארה"ב למול ישראל.

כל למשל איה צפלוביץ, בת 20, ילידת הארץ, לומדת באוניברסיטת קליפורניה. היא משתדלת להתרחק מפוליטיקה אך בשבועות האחרונים הפוליטיקה היא שהתקרבה אליה. היא מותשת, מדוכדכת, לפעמים גם נפחדת. נבגדת. סטודנטים בקמפוס שלה, שלא היה להם עניין בישראל או קשר אליה, הצטרפו בהמוניהם אל המערכה נגדה במדיה החברתית.

"ואז אתה רואה שבלה חדיד פירסמה משהו. היא מפורסמת ויש לה מיליוני עוקבים, אז 'למה שגם אני לא אפרסם את זה'. זה יצר שרשרת מטורפת של מיסאינפורמציה. זה היה מכאיב מאוד, שכל החברים שלי, היודעים שאני ישראלית ויודעים שאני יהודיה - זה לא סוד, יש לי שרשרת עם כתובת בעברית - מפרסמים דברים בלי לחשוב פעמיים אם זה יכול לפגוע בי… לקרוא לישראל מדינת אפרטהייד, לצה״ל 'צבא הכיבוש'… מאוד פוגע כשאנשים הקרובים אליך מחליטים להתהפך עליך מבלי שזה יהיה מבוסס… זה בא בהלם".

לריחוק ההולך וגובר של חלקים מיהדות ארה"ב יש גם פוטנציאל להשלכות כלכליות משמעותיות: יהדות ארה"ב אחראית לכמחצית מהתרומות לישראל, ומעבירה כ־10 מיליארד דולר בשנה. לאחרונה עולה נושא התרומות לשולחן מחדש, בעיקר מול צעירים יהודים, שרואים לנגד עיניהם את המראות הקשים מעזה.

תומכים בישראל / צילום: Shutterstock

למה הצעירים היהודים בארה"ב כבר לא מתייצבים לטובת ישראל?

סטודנטים יהודים בקמפוסים בארה"ב שמזדהים עם תפיסות השמאל הדמוקרטי מוצאים את עצמם תחת מתקפה קשה והאשמות ב"אפרטהייד", "עליונות לבנה" ו"קולוניאליזם של מתיישבים", דווקא מצד מי שעד לא מזמן היו שותפיהם למאבקים כמו הפגנות ה־BLM

יואב קרני 04.06.2021
יהדות ארה"ב מפגינה תמיכה בישראל / צילום: Shutterstock

"הדור הקודם תפס את ישראל כסוג של נס. התפיסה הזאת השתנתה"

אירועי משבר כמו המבצע האחרון בעזה מעצימים את הקרע בין הצעירים בארה"ב לבין ישראל • עלול להיות לזה מחיר כלכלי: "השבוע פגשתי תורמים מארה"ב, הם דיברו על הקושי לדבר על תרומות לישראל לנוכח המראות הקשים - בעיקר עם הצעירים"

הדס מגן 05.06.2021