הרבה נתניהו, מעט פגישות מקצועיות: היומן של ישראל כ"ץ נחשף

בשבועיים שקדמו לבחירות נועד שר האוצר רק פעם אחת עם אנשי מקצוע במשרדו • מה חושף היומן של כ"ץ? לעיסוק רב בתוכניות הסיוע ולא מעט פגישות עם גורמים פוליטיים • היומן נחשף לבקשה על פי חוק חופש המידע שהגישה עמותת הצלחה.

ישראל כץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
ישראל כץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

בשבועיים שקדמו לבחירות שנערכו במרץ השנה קיים שר האוצר ישראל כ"ץ פגישה אחת בלבד עם גורם מקצועי במשרדו. מה הוא כן עשה? קפץ מעיר לעיר, מהדרום, למרכז לצפון, תוך שהוא מקדיש את כל זמנו לאירועים פוליטיים ומפגשים לגיוס בוחרים - כך עולה מיומן הפגישות שלו, החושף את כל פגישותיו בין החודשים דצמבר 2020 למרץ 2021.

חלק ניכר מהתקופה הזאת הוקדש כאמור למערכת הבחירות האחרונה. כך, את כל היום האחרון לפני הבחירות בילה כ"ץ בצפון - בצפת, בחצור הגלילית, בטבריה ובנוף הגליל. זאת לאחר ששבוע קודם כבר הגיע לנהריה, לעכו, לחיפה ולקריות, ליקנעם ולטירת הכרמל. יומיים לפני הבחירות הוא הקדיש את זמנו לערי המרכז וקפץ בין הרצליה, רעננה, כפר סבא, הוד השרון, חדרה, פרדס חנה-כרכור וזכרון יעקב. במהלך השבוע שקדם לכך הוא ביקר בשוק התקווה בתל אביב ביום שישי, בקריית מלאכי יום קודם לכן, וגם באור יהודה, בראשון לציון, בחולון ובבת ים ביום אחר.

בכל הימים הללו אין ולו פגישה אחת ביומנו של שר האוצר עם מי מגורמי המקצוע באוצר או כל גורם אחר לשם דיון בנושאים הכלכליים הבוערים במדינה. הכלכלה קפאה בתקופה הזאת, בהמתנה לבחירות.

בליץ ראיונות בתקשורת

עוד עולה מהיומן כי את שלושת החודשים הראשונים של 2021 ועד סמוך לבחירות הקדיש כ"ץ גם לעשרות ראיונות בתקשורת - ברדיו, בטלוויזיה ובאתרים מוכרים - וכן קיים מספר פגישות עם "תקשורת" שבהן לא פורט עם מי הוא נפגש. העיסוק התקשורתי שלו בשלושה חודשים בלבד בראשית 2021 הסתכם ב-49 ראיונות ופגישות עם תקשורת. שבועיים וחצי עמוסים במיוחד של כ"ץ בזירה התקשורתית היו בסוף דצמבר אשתקד-ראשית ינואר 2021. בין 31 בדצמבר ל-14 בינואר התראיין כ"ץ 13 פעמים.

העלייה במספר הראיונות של כ"ץ החלה בין היתר על רקע ההכרזה על מועד בחירות מרץ 2021 וכן בסמוך לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התחסן בחיסון לקורונה ומבצע החיסונים של ישראל יצא לדרך. כך שבמקביל לעיסוק הפוליטי חלק מהראיונות של כ"ץ בתקופה זו עסקו במבצע החיסונים וביציאה של ישראל ממשבר הקורונה.

באשר לפגישותיו של כ"ץ עם ראש הממשלה נתניהו, עולה מהיומן כי השניים נפגשים בין פעם לשלוש פעמים בשבוע, בין אם לבד ובין אם בישיבות עם משתתפים נוספים ובלי קשר לישיבות ממשלה שהתקיימו בהשתתפות השניים. בין דצמבר 2020 לסוף מרץ 2021 נפגש שר האוצר כ"ץ עם ראש הממשלה נתניהו, או שוחח עמו בזום או בטלפון 34 פעמים.

פגישות חריגות בבלפור

בעוד רוב הפגישות בין השניים היו בכנסת או בלשכת ראש הממשלה בולטות ביומן מספר פגישות חריגות שהתקיימו גם במעונו של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים - בראשן פגישה שהתקיימה במוצאי שבת 16 בינואר בשעה 21:00. הפגישה האמורה בלטה שכן יומנו של כ"ץ ריק במרבית סופי השבוע.

באותו ערב הפגינו ברחבי הארץ אלפים במסגרת המחאה נגד ראש הממשלה נתניהו והשחיתות השלטונית, כולל בסמוך למעון ראש הממשלה בירושלים וכן ליד ביתו הפרטי של נתניהו בקיסריה.

קודם לפגישה במוצ"ש נערכו פגישות בודדות בבלפור בין נתניהו לכ"ץ, בהן פגישה ביום שלישי 11 בינואר בשעה 14:30 ובשעה 17:45, ובהמשך ביום שני 1 בפברואר בשעה 10:15.

הפגישה בבלפור במוצ"ש 16 בינואר אינה הפגישה החריגה היחידה שקיים כ"ץ במוצ"ש, ובשעות הערב המאוחרות. ב-6 בפברואר נפגש השר כ"ץ עם ראש הממשלה בלשכתו, בשעה 20:30, לאחר ראיון שהעניק לאחד מערוצי החדשות. בפגישה השתתפו גם שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר החינוך יואב גלנט. הפגישה עסקה במתווה החזרה ללימודים של תלמידי בית הספר, שהיו סגורים אז בשל מגפת הקורונה.

מיעוט של אנשי עסקים

יומנו של כ"ץ חושף גם עיסוק רב בתוכנית הסיוע למשק בעקבות משבר הקורונה, בין אם במסגרת ישיבות תכופות - גם אם לעיתים קצרות מאוד - עם גורמי המקצוע באוצר ובין אם במסגרת קבינט הקורונה כשזה עוד היה בשיאו בשלהי 2020 ראשית 2021. עם זאת, בולטות ביומנו של כ"ץ גם לא מעט פגישות עם גורמים פוליטיים, בהם ראשי ערים ועסקנים של הליכוד, ביניהם מתי יצחק וג'קי לוי. עוד השתתף כ"ץ בשלוש חגיגות מימונה בערב אחד ובטקס קביעת מזוזה ביישוב דתי.

באשר לחיבור של כ"ץ לשטח ולאנשי העסקים שזעקו במהלך משבר הקורונה כי נדרש להם סיוע נוסף, עולה מן היומן כי דווקא פגישות אלה אינן מרובות. במהלך שלושת החודשים הראשונים של 2021 קיים כ"ץ מפגשים מעטים עם אנשי עסקים, וביניהם תומר ראבד מנכ"ל ביקום ויו"ר בזק גיל שרון, חי גליס מנכ"ל ביג והיו"ר איתן בר זאב, נציגי חנויות רחוב ונציגי ענף הכושר.

היומן נחשף לבקשה על פי חוק חופש המידע שהגישה עמותת הצלחה.

הלו"ז* של כ"ץ

34 פעמים נפגש כ"ץ עם נתניהו, או שוחח עמו, נוסף לישיבות ממשלה
13 ראיונות בשבועיים בין סוף דצמבר לאמצע ינואר

*בין דצמבר 2020 למרץ 2021